Graupner Comet !!

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Graupner Comet !!

Bericht door luppie » do jan 31, 2013 9:35 pm

Jullie hebben hem vast nog wel in het clubhuis zien liggen.. De Comet van graupner.

Hier een fotoverslag van mijn knutselpraktijken aan dit vliegtuig.
Ooit is al iemand gestart met het bouwen van dit vliegtuig maar hij is nooit ver gekomen. Ik ben begonnen met het (schoon) maken van de vleugel. De motorgondel bevestiging zat er niet helemaal naar mijn wens aan en ook zat er een behoorlijk gat in de onderkant.
Afbeelding


Ik heb de motorbevestiging er af gesloopt en ik ben bezig het gat in de vleugel te dichten.
AfbeeldingAfbeelding


Ik heb de orginele speed 400 EDF behuizing er bij die is gemaakt van koolstof en kunstof en dat zijn mooie impellers. Ik mis alleen één fan en ik wil ze natuurlijk niet op een speed 400 laten draaien.
Afbeelding

toevallig vandaag een pakketje gekregen met de nieuwe motoren, regelaars en twee 64mm diameter 7 blads fan. Ter vergelijking liggen de twee nieuwe naast de oude die een paar milimeter kleiner is. Daar moet nog aan geknutseld worden dus.
Afbeelding


één van de bladen op de "fan" is niet zo netjes gemaakt maar ik verwacht dat het geen kwaad kan :shock: .
Afbeelding


De as die tussen de motor en de fan komt is eigenlijk ietsje te kort :x ik heb toen de fan zelf aangepast zodat de as aan de onderkant er dieper in gaat en dus aan de andere kant er verder uit komt, net genoeg voor een moer.
AfbeeldingAfbeelding



En toen kwam het probleem van de te grote fan...
Afbeelding


Één van de motoren heb ik op een plankje gemonteerd...
Afbeelding


Toen de regelaar er aan solderen en op een 2S accu laten draaien en schuren totdat hij de gewenste diameter heeft.
Afbeelding


Hier het verschil tussen de geschuurde fan en de orginele maat.
Afbeelding


De volgende uitdaging was het plaatsen van de motor. Bij één van de impellers lag de binnenkant al los dus die kon er mooi uit om te passen. Ik heb een 28mm motor besteld omdat die net zo groot is als de orginele speed 400 en dus in de behuizing moet passen. Hij past ook perfect alleen had ik een grote uitdaging met de motordraden omdat die uit de zijkant van de motor komen en ik had minder dan 1mm speling. En toen hij eenmaal op de plek zat liep hij toch aan omdat het een buitenloper is :twisted:
Afbeelding


Kortom de achterkan moest verdwijnen...
Afbeelding

Hier een foto met de op maat gemaakte fan op de motor die in de motorhouder zit.
Afbeelding


Hier is het zaakje in de behuizing geschoven en ligt de 2e ook al klaar om gemonteerd te worden.
Afbeelding


Hier het eindresultaat van een middag knooien.
Afbeelding

hier de achterkant
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Graupner Comet !!

Bericht door Nanni » vr feb 01, 2013 12:05 pm

Indrukwekkend! Ben benieuwd hoe het verder gaat.
Nanni

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Graupner Comet !!

Bericht door Zaktindegeute » vr feb 01, 2013 6:13 pm

Ik neem graag een abonnementje op dit draadje..... :)

Mocht je nog iemand zoeken om op te gooien of in te vliegen... I'm your man ! :D
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Graupner Comet !!

Bericht door frahati » vr feb 01, 2013 6:31 pm

Hallo,

zorg maar voor een goede pen aan de voorzijde dan doen we wel een elastiekstart.

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Graupner Comet !!

Bericht door Zaktindegeute » vr feb 01, 2013 7:50 pm

Nog beter! Dan kan ik filmen !...

Wanneer klaar Luppie ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Graupner Comet !!

Bericht door ph-svv » vr feb 01, 2013 8:30 pm

Hoeveel Amp trekken die motoren straks Johannes?
Mocht je geen watt meter hebben geef dan even een brul, dan neem ik de mijne mee.

Ziet er wel gaaf uit !
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Graupner Comet !!

Bericht door luppie » vr feb 01, 2013 11:01 pm

Ik heb een watt meter en dat ook wel nodig zijn. De motor is geschikt voor een 64mm fan maar er staat niet bij hoeveel bladen die dan moet hebben met wat voor spoed. Bij EDF propjes word trouwens nooit verteld wat de spoed is dus ik ben benieuwd hoe dat normaal word berekend.
Ik las in de revieuws wel iemand die een hem gebruikte met een 4S accu en een 5 blads 64mm prop en die trok dan 35 ampère. 35A is ook de max stroom voor de motor en ik heb ongeveer een 60mm fan en 7 blads prop.

Ik weet dus nog niet of ik voor 4S of 3S accu ga dat is afhankelijk hoeveel stroom ze trekken. Wat ik wel weet is dat een speed 400 ongeveer 100 watt vermogen heeft en deze motoren hebben 520 watt dus hij moet wel een beetje kunnen vliegen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Graupner Comet !!

Bericht door ph-svv » za feb 02, 2013 8:12 am

In de reviews word gewaarschuwd dat 4S eigenlijk een no-go is voor deze motoren, zelfs met 5blads impellers.
Beetje raar dat HK dat wel adverteert, maar goed ze zitten er wel vaker naast.

Als je voor 7 blads gaat zou ik zeker gaan meten, want je gaat vrij snel over de max. toelaatbare stroom heen (geldt voor motor en esc).

Als 200W genoeg is volgens Graupner (zie filmpje) dan zou je het eindpunt van de stick gewoon op 75~80% kunnen zetten, dan hou je de boel waarschijnlijk langer heel :D

http://www.youtube.com/watch?v=HYZm3jjaB3M
Wel leuk overigens 2 van die haardrogers onder je vleugel :mrgreen:

Edits: sorry ik was het niet helemaal eens met mijn eigen tekst.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Graupner Comet !!

Bericht door Jan Jaap » za feb 02, 2013 9:48 am

Wel een slordige landing in het filmpje
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Graupner Comet !!

Bericht door Zaktindegeute » za feb 02, 2013 6:35 pm

Je haalt me de woorden uit de mond J.J.
Zal wel Amerikaans zijn... Die gasten vliegen redelijk goed, maar het landen hebben ze niet onder controlle...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie