Airco DH2 Haviland

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Airco DH2 Haviland

Bericht door Erikf » zo sep 16, 2012 7:44 pm

Voor het komende indoor seizoen ben ik een dubbeldekker aan het bouwen, dit keer 1 met een duwprop:
Helaas kan ik 20 oktober niet maar daardoor heb ik de tijd tot november ;) .

Afbeelding
foto: bron wikipedia

Het is weer eens wat anders. Het zal geen schaalmodel worden maar ik hoop toch dat het er een beetje op gaat lijken. Het moet een span van 80 cm krijgen en als bouwtekening heb ik 2 A4tjes waarop wat schetsen staan en natuurlijk heb ik internet voor extra informatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Airco DH2 Haviland

Bericht door luppie » zo sep 16, 2012 9:34 pm

Hey super gaaf vliegtuig en interessante bouwstijl/tekening ik ken dat ergens van.

Met 80 cm en niet verschrikkelijk lichtgewicht zou deze het buiten ook prima kunnen doen verwacht ik. Ik zou de maiden zelfs buiten doen als ik jou was. Binnen is bijna altijd wel schade in het begin wanneer de trim en zwaartepunt misschien niet optimaal zijn. Ook heb je dan wat beter de kans om hem te leren want binnen is een maiden van zoiets altijd er op of er onder want als hij scheef gaat kom je iets tegen.

succes!
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Airco DH2 Haviland

Bericht door Erikf » zo sep 30, 2012 9:18 am

Inmiddels ben ik weer een stukje verder.
De maiden ga ik inderdaad maar buiten doen want het valt allemaal wat groter en zwaarder uit dan ik verwacht had.

De struts op de linkervleugel lijken erg schuin te staan maar dat is een beetje vertekend op de foto.

Afbeelding

De rolroeren zijn inmiddels ook voorzien van schanieren (oude floppy's). Nu ben ik ook met de staart bezig. Ik gebruik nog saté-stokjes maar of dat sterk genoeg is........ :roll: Missschien moet ik m'n koolstofstaf leverancier maar weer eens vriendelijk aankijken ;)
Hoe de besturing van de DH2 in het echt werkt ben ik nu ook achter en ik denk dat ik dit (gedeeltelijk) over ga nemen op het model. Het is wel touwtjes werk maar dat gaat wel mooi worden denk ik.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Airco DH2 Haviland

Bericht door Zaktindegeute » zo sep 30, 2012 12:00 pm

Ik heb geen 2mm meer Erik, maar zal wat 1,5mm of 1,2mm voor je regelen..Da's sterk genoeg.. ;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Airco DH2 Haviland

Bericht door Erikf » zo sep 30, 2012 4:37 pm

@Gert, dank u

Zo, de bovenvleugel zit er ook op. Het was nog even passen en meten met de struts om het echt goed te krijgen. Met de Tiger Moth had ik al de ervaring dat dit echt zorgvuldig moet gebeuren want als het er eenmaal opzit is het niet makkelijk te veranderen. De versteviging die eerst op de vleugel zat heb ik nu tegen de achterlijst aan geplakt. Ziet er beter uit en de luchtstroom zal hier niet meer verstoort worden.

Afbeelding

Wat niet te zien is, is de rolroerservo onder in de romp. Deze steekt er onder uit. Ook ben ik nu met de staart bezig maar dat is nogal een puzel om alles netjes recht te krijgen :shock: Met die saté-stokjes is het echt houtje touwtje werk.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Airco DH2 Haviland

Bericht door luppie » zo sep 30, 2012 4:52 pm

Ik zie dubbele plaat vleugel? dat word zeker een buiten kistje dan. Wel stevig maar zeker niet ligt.
Ik denk dat je de staart inderdaad van stevige satéstokjes kan maken dat ziet er ook wel leuk uit als dat van hout is.

Hoe word de verbinding tussen de rolroeren en de servo want als de servo in de romp zit is het nog een lang stuk tot aan de roeren zelf.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Airco DH2 Haviland

Bericht door Erikf » ma okt 01, 2012 6:11 pm

Die extra plaat geeft inderdaad wat meer gewicht, de romp is zwaarder dan ik had verwacht. Op dit moment zit ik al op 180 gram met besturing en zonder accu :( Dus nu is het afwachten wat de vliegsnelheid gaat worden :roll:

(dit is deel 1 van het antwoord, ik moet nu eten, nu is het nog warm ;) ) op de besturing kom ik nog terug
deel 2 plak ik maar in deze post.

De besturing is een beetje experimenteel: wat in het echt met kabels was/is wil ik met ijzergaren doen of, als dat niet lekker werkt, kijken wat ik met visdraad kan doen.
Voor de rolroeren komt het neer op: een draad van de servo naar de linker onderroer vandaar naar de linker bovenroer, via de bovenvleugel naar de rechter bovenroer, naar de rechter onderroer en dan weer naar de servo. Wat ik uit de foto's op kan maken ging dat ook zo met het orgineel. Mocht dit niet werken kan ik altijd nog koolstofstaf gebruiken.
Voor de hoogteroer komen aan beide kanten van de romp hoorntjes (de staafjes waar ze op moeten kun je al zien) van daar via de satéprikkers naar achter. Het richtingsroer gaan ongeveer hetzelfde.
Dus.............. veel draden.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Airco DH2 Haviland

Bericht door Erikf » do okt 04, 2012 9:08 pm

Even weer een foto voor de vorderingen ;)
De staart begint vorm te krijgen. Het is wel een kwetsbare constructie waardoor het bouwen ook nog langzaam gaat, zo'n 2 stokjes per avond. Nog twee stokjes en ik kan beginnen met de spandraden. Hopelijk gaat dat wat sneller.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Airco DH2 Haviland

Bericht door Erikf » vr okt 19, 2012 8:46 pm

Erikf schreef:Helaas kan ik 20 oktober niet maar daardoor heb ik de tijd tot november ;) .
De planning is weer veranderd, het etentje waar ik naar toe zou gaan is vervallen dus 20 oktober ben ik er toch bij met indoor vliegen. Maar helaas heb ik niet genoeg tijd om het model "even" af te maken dus zaterdag nog geen maiden :(

inmiddels is het gewicht van het model 205 gram geworden. hier komt nog een accu bij, een paar gram aan depron en nog wat gewicht voor de koppeling tussen de servo's en roervlakken. Zwaarder dan ik verwacht had dus de maiden moet maar buiten denk ik :roll:

Zo ziet 'ie er nu uit:
Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Airco DH2 Haviland

Bericht door Zaktindegeute » vr okt 19, 2012 8:51 pm

Ziet er mooi uit Erik

Ben benieuwd hoe hij vliegt..

morgen zeker naar de club om even te kijken naar het FPV verhaal ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie