Multifunctionele sleper

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » ma apr 16, 2012 10:02 pm

Ik ga toch maar door met de houten vaas als neus met als reden dat een unieke neus waar al wat uurtjes in zitten ook wel wat mag wegen :D

De nerven van de neus lopen in de dwarsrichting om hem zo te kunnen buigen maar om de rest sterk te maken moet de nerf in de lengterichting liggen dus dit word later aan elkaar gekoppeld.

Het verloop van de rest van de romp is van het behoorlijk dikke naar een punt over een lengte van 95cm in een vierkante vorm.
Afbeelding
Afbeelding

Omdat hier vierkante voor redelijk wat extra gewicht zorgt vond ik toch dat er wat in de romp gesneden moest worden. Dus op de mal van papier een patroon getekend die volgens mijn boerenverstand ook nog een klein beetje kracht moet behouden.
Afbeelding

Na een woeste snijsessie is het resultaat toch wel aardig. Het leuke is dat het net lijkt of ze heel lang zijn door het zagzag motief maar toch is de foto in het midden genomen.
Afbeelding
Afbeelding

Gewichtsverlies is toch een aardige 80 gram maar hierbij toch ook wel behoorlijk wat kracht verloren omdat de plankjes redelijk slapjes zijn geworden (als dat maar goed gaat)
Afbeelding

Toch éénmaal in elkaar gepuzzeld voelt het wel goed en sterk aan. En om deze noeste arbeid niet te laten verdwijnen onder een laagje spanfolie denk ik dat hier een stukje verlichting in komt met een doorzichtig velletje.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » za apr 28, 2012 5:23 pm

Ik heb de neus nu helemaal in elkaar zitten en het motorschot verstevigd met glasmat en epoxy. De boel geschuurd en gaatjes dicht gesmeerd
Op de foto het gat waar de motor doorheen gaat.
Afbeelding

Het op staartdeel van de romp afgeplakt waar het stabilo door heen komt
Afbeelding

Dit uitgesneden en geschuurd
Afbeelding

En even passen of het allemaal op maat is
Afbeelding

het stabilo zit er stevig op en de torsiestijfheid is prima maar ik ga toch wat verstevigen om afbreken te voorkomen.

De romp is en blijft in twee delen. Dit is een moeilijk stuk omdat ik toch een middendekker wil moet er een manier zijn om de vleugel los te nemen. Vaak heb je dan deelbare vleugels maar dat is geen optie meer. Dan moet je kiezen tussen door de romp steken, een afneembare bovenkant of zoals ik het nu doe met de romp in twee delen.
Op de foto het gat afgeplakt voor de vleugeldoorvoer wat nog even een lastige mal was om te maken.
Afbeelding

hier de gaten in de twee rompdelen met eerst de "vaas" en dan het achterste deel van boven gezien
Afbeelding
Afbeelding

Het paste in één keer bijna perfect. Ik kwam er wel achter dat links en rechts iets verschil in vleugelprofiel is :shock:
Afbeelding

Nu de rompdelen verstevigen voor een mooi koppelstuk en ook voor het landingsgestel moet er één en anders in worden verstevigd.

Het nadeel van deze romp is dat een bommenluik zeer waarschijnlijk geen optie meer is omdat er dan te veel kracht uit het koppelpunt gaat.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » zo apr 29, 2012 9:54 pm

Ik heb de doorvoer voor de vleugel wat sterker gemaakt vandaag. Het was een lastig klusje om hem goed passend te krijgen.
Afbeelding

en de bovenkant romp ook
Afbeelding


Toen creatief met ledjes. Een kokertje gemaakt van bijna 60 cm en die volgeplakt met ledstrips. Ledstrip op ebay te verkrijgen voor ongeveer een tientje per 5 meter. Ik was eigenlijk op zoek naar een neon buis of iets in die richting maar die waren nogal prijzig dus heb ik deze zelf maar gemaakt.
Afbeelding

Hier een stukje creatief met koperdraad om de strips met elkaar door te verbinden
Afbeelding

en natuurlijk de test
Afbeelding

Toch even de amperemeter er bij gepakt want de lampjes produceren toch wel wat warmte! Gelukkig viel het reuze mee helemaal als je weet dat er 264 lampjes branden.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » zo mei 06, 2012 6:49 pm

De achterste deel van de romp is bijna klaar voor de folie ik moet alleen de koppeling met het voorste deel nog maken.

In de romp lopen twee bowdenkabels van kunstof naast de eerder gemaakt lichtbalk.
Afbeelding

De servo's voor hoogte en richting zitten er in samen met wat bedrading voor verlichting in de staart.
Afbeelding

stabilo en kielvlak zitten er op. Het kielvlak heeft twee koolstof buisjes in zich waarmee hij ook weer aan de romp zit en in de romp waar het stabilo in zit zit een zware glasmat en de overige ruimte (wat niet veel was) is vol gelijmd met PU lijm gemengd met een drupje water voor extra veel schuim. HIer zie je her en der ook wat draden uit steken voor verlichting
Afbeelding

Het draaibaar staartwieltje zit er aan en de bowdenkabels zijn op maat gemaakt.
Afbeelding

Het schiet dus al mooi op en dat mag ook wel want onderhand zitten er al aardig wat uurtjes in. Ik moet nog een sleepkoppeling maken en de koppeling tussen de twee rompdelen. Ook nog een accuplank en landingsgestel aan het voorste rompdeel.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » zo mei 13, 2012 10:31 pm

Nog even de voorgang van de werkzaamheden van afgelopen week.

Ik heb de koppeling gemaakt tussen de twee romp delen. Dit was ook niet een makkelijk stukje omdat ik niet een conventionele romp heb moest ik voor dit stukje ook iets uitvinden. Ik had verschillende opties ik heb gekozen voor een aantal plankjes die in uitsparingen vallen in het andere rompdeel. Dit moet dan aardig strak zitten zodat de koffersluitingen alleen het uit elkaar schuiven moet voorkomen. Op die manier komt daar de minste kracht op.

hier de koffersluitingen (totaal 4 stuks) waardoor de delen relatief snel uit elkaar kunnen voor het accu wisselen en vervoer.
Afbeelding

hier een niet zo hele scherpe foto van hoe het intern er uit ziet. Niet heel lichtgewicht maar het moet wel een beetje degelijk zijn.
Afbeelding

hier kun je wat duidelijker zien waar de uitsparingen zitten en de uitstekende plankjes die aan de andere kant in de uitsparing vallen.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » zo mei 20, 2012 4:17 pm

hier weer de wekelijkse update.
Ik heb van een prophouder een sleepkoppeling gemaakt en hij lijkt goed te werken.
Afbeelding

Het middenstuk van de vleugel heb ik nu wel opgevuld omdat het een zwakke plek was en ik heb de ruimte in de romp niet meer nodig. alleen was mijn epoxy op dus de glasmat zit er nog niet goed op.
Afbeelding

er zit een accuplank in de neus en de motor en regelaar zijn gemonteerd.
Afbeelding

Ik heb 6mm fiberstokken gebruikt voor het landingsgestel alleen zijn die veel te zwak dus daar komt nog een strip alluminium bij van 30x3mm.
Afbeelding

Omdat de staart klaar is heb ik die alvast in de folie gezet. Deze kleuren zal ook op de rest van het vliegtuig komen. Ik heb ook struts voor de staart alleen moet ik die nog even monteren. Zo word voorkomen dat de sleepkabel in het roer blijft steken en het maakt het geheel sterker.
Afbeelding

En natuurlijk even testen of de lampjes er een beetje leuk uit zien.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door Zaktindegeute » zo mei 20, 2012 8:32 pm

Stoerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » ma jun 04, 2012 10:08 pm

Ik heb het landingsgestel verder gemaakt hiervoor heb ik een strip aluminium gekocht maar na veel buigen en passen en meten heb ik dat idee even opzij geschoven want ik kon geen nette bevestiging meer maken en het zou erg zwaar worden. Als reserve ligt hij klaar wanneer de huidige pootjes er onderweg breken.
Als alternatief heb ik een 8mm holle koolstof buis om de 6mm fiberstoken geschoven en op de kritieke punten een 10mm alu buis geschoven. Hij staat op 100mm rubber wieltjes.

Afbeelding

Nog een avondje wild aan het folieën geweest en heb toch de neus een kleurtje gegeven. Ik heb alleen één foutje gemaakt want het was de bedoeling dat de hele bovenkant blauw zou worden en niet de voorkant boven rood :oops: . Het is niet oer lelijk dus het blijft zitten ook omdat ik anders een nieuw rolletje folie moest halen :roll:

Afbeelding

en nog een wazig plaatje van boven.
Afbeelding


Ik heb de ontkoppel servo voor de sleephaak vervangen voor een STD 4,5 kg/cm servo. Ik heb geen idee hoeveel KG er aan de koppeling zou kunnen komen bij wat wild slepen maar ik weet dat tot 10KG geen probleem is want dat heb ik even getest. Ook ontkoppelt hij zonder aarzelen met 10kg aan de sleeplijn.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door flymax » di jun 05, 2012 9:56 pm

Johannes, Het ziet er geweldig uit! Ik had -eerlijk gezegd- een beetje twijfels bij de "vaas" aan de voorkant maar het is beslist netjes geworden. Hoe ver steken de poten van het landingsgestel in de romp?
Max

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » di jun 05, 2012 10:40 pm

Op deze foto kun je een beetje zien hoe ver de pootjes in de romp zitten. bij de cirkels kun je ze nog net zien. Ze kruisen elkaar dus ook waardoor ze niet helemaal gelijk zijn wat je ook weer kunt zien in de laatste foto met de romp van boven gezien. Bij het pijltje zit nog een carrosserie ring voor extra stevigheid en ook binnenin verstevigingen gemaakt. Omdat de pootjes door het accuplankje steken helpt het plankje ook nog mee met de stevigheid. Ik hoop dat dit allemaal voldoende is.....

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie