Multifunctionele sleper

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » di apr 03, 2012 11:18 pm

Dankzij sponsoring van een aantal belangrijke componenten kon ik beginnen met dit vliegtuig.

Het word mijn eerste balsa en triplex vliegtuig dus het zal nog wel wat leermomentjes met zich mee brengen.
Geheel volgens de verwachtingen ga ik weer niet volgens een tekening bouwen maar maak ik een zelfbedachte creatie met dingen die niet vaak ziet.

Het vliegtuig moet de volgende eigenschappen hebben; sportief vliegen (rechte vleugel en grotere roeren), sleepvliegtuig, nachtvliegen, huckepack en grote interne ruimte om lading te droppen.

Gewicht: ?
span: 2.4? meter
lengte: ?

Veel dingen word een kwestie van het wiel opnieuw uitvinden maar daar hou ik wel van.

Om jullie een idee te geven wat ik ongeveer in gedachte heb heb ik net snel nog even een schets gemaakt van een zei aanzicht
Afbeelding

Rode lijn geeft ongeveer aan waar de romp open kan en bij de pijl kan schanieren zodat er een hele grote opening is waar ook de vleugel uitgenomen kan worden voor transport. Er moet een soort snelsluiting op komen zodat het laad gedeelte (blauwe vierkant) makkelijk berijkt kan worden en niet zoals ik nu op mijn trainer heb alleen aan de onderkant via de dropdeurtjes. Horizontale stabilisator ligt op de verticale stabilisator en ik hoop dat dit kan ivm de sleepkabel ( Gert of Max ideeën?)

Setup:
motor: turnigy C5065-400
servo: ongeveer 8x HK15138 cheapo standaardservo's
esc: Red brick 100A met 5A ubec
prop: 16x10
accu: 6S 4000mAh 45C

Afbeelding

Heb wat ruimte gelaten tussen de piepschuim kernen van de vleugel zodat mijn laadruimte niet opeens gehalveerd gaat worden door de vleugel. Dit is gedaan met een vuren balkje (12x12) en een lat (30x4)
Afbeelding

De rolroerservo in het schuim gemaakt met er omheen wat hout om later en service-luikje aan vast te schroeven
Afbeelding

Hier een foto met die zelfde servo in een ingedekte vleugel ingedekt met 1,5mm balsa
Afbeelding

Ze hadden bij de lokale modelbouwboer natuurlijk geen balsa neuslijsten op de plank liggen van dit formaat dus ik heb een ronde stok 25mm gekocht.
Afbeelding

Daar moesten dus twee neuslijsten uit komen dus met de decoupeerzaag er doorheen en het grove spul er wat afgeschuurd.
Afbeelding

De hele vleugel is nu ingedekt en de neuslijst er aan geplakt en met een mes en schuurpapier op maat gemaakt.
Afbeelding
Let ook op de vele draden die door de vleugel lopen voor verlichting 8-)
Afbeelding

Je ziet op de foto dat hij rechtop al bijna vast onder het plafon zit en nu moeten de vleugeltippen er nog op komen. Als probeersel heb ik twee papiertjes in verschillende modellen gemaakt om te zien wat het beste zou staan.
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk omdat ik dwars ben heb ik gekozen voor de puntige vleugeltip ipv de ronde omdat de ronde wat gewoontjes was.
en hier een foto van de vleugeltip in de maak:
Afbeelding

binnenkort eens beginnen met de romp want ik verwacht dat mijn klap-constructie nog wel wat moeilijkheden mee gaat brengen. Aan de onderkant grote dropdeuren en aan de bovenkant een grote luik zodat alle kracht uit het smalle strookje onder de vleugel moet komen :roll:
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door han » wo apr 04, 2012 6:02 pm

denk je er wel om dat er niet teveel lijm in je hoogpolige tapijt komt? Han.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door flymax » wo apr 04, 2012 7:41 pm

Hey, sommige van die onderdelen komen me bekend voor :P . Mooi dat ze nu eindelijk gebruikt worden. Vwb het stabilo als T-staart: ik zou dat echt niet doen als je serieus wil gaan slepen. De sleepkabel kan extreme krachten op het stabilo uitoefenen. De kans dat het daardoor afbreekt is erg groot en leidt waarschijnlijk tot totaalschade. Versteviging levert vooral gewicht aan de staart op en dat maakt niet gelukkig. Je zult het kielvlak stevig moeten maken, maar ook de overgang tussen stabilo en kielvlak. Zelf als de boel niet afbreekt kan het leiden tot vervelende situaties als de kabel achter het stabilo haakt en de zwever daardoor de sleper gaat beinvloeden.

Kortom: het oogt wel mooi maar leidt tot ellende!
Max

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » wo apr 04, 2012 7:55 pm

@Han het tapijtje is al afgeschreven dus ik mag er lekker op smeren

@Max Ik had natuurlijk al het vermoeden dat het niet helemaal optimaal zou zijn dus dan zie ik daar vanaf.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » za apr 07, 2012 12:12 am

Nog even voor het slapen gaan een update over de vorderingen na een avondje knutselen.
Ik heb via ebay een setje lampjes gekocht die normaal bedoelt zijn voor de autotuning.
Afbeelding

Ik wist nog niet precies wat ik er mee ging doen maar na even puzzelen kwam ik er achter dat ze wel eens leuk in de vleugel zouden passen. Ik heb de beugel van de lampjes gehaald en wat gewicht verloren door de onderkant met schroeven weg te laten. Het geheel heeft een klein kastje waardoor de lampen ook kunnen knipperen.

Maar toen kwamen de enge momenten toen ik de zaag in de vleugel moest zetten om plaats te maken voor de lampjes. En zelfs de bedrading iets beschadigd maar kon dit nog repareren. Ik had dit van tevoren niet voorzien dus de draden zaten vast gelijmd
Afbeelding
Afbeelding

Op dit punt had ik het angstzweet goed te pakken
Afbeelding

Toen het lampje er in zat begon het wat te lijken
Afbeelding


Snel de vleugeltip er bij gehaald en de boel netjes afgewerkt met wat balsa
Afbeelding

Ik heb een stuk of 5 petflessen versleten voordat ik een redelijk glaasje had en nog steeds zit er een klein deukje in helaas maar dit moet het maar worden.
Afbeelding

en natuurlijk even testen of er licht uit komt
Afbeelding

Ik ben blij dat de vleugel bijna af is want hij is te groot voor de werkbank dus heb nu wat last van de knieen :shock:
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » zo apr 08, 2012 9:02 pm

Ik heb vanmiddag nog even tijd gevonden om het andere lampje ook af te maken door er een glaasje voor te maken
Afbeelding


Toen heb ik het mes ter hand genomen en een paar grote happen uit de vleugel gesneden.
Afbeelding


De rolroeren heb ik schuin gesneden en een aantal schaniertjes in gedaan. Nu moet ik niet vergeten die straks nog even vast te lijmen.
Is het trouwens voldoende om de scharnieren alleen met bruislijm vast te zetten? Omdat het tempex maar ook het hout niet heel sterk is.
Afbeelding

De Uitslag kan een goeie 3cm op en neer worden straks.
Afbeelding

Nog een vraagje voordat ik het uiteindelijk in de folie ga zetten want er zitten hier en daar wat kieren en scheuren moet ik die eerst netjes weg plamuren en schuren of zie je daar straks met de folie helemaal niks meer van?
Afbeelding
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door flymax » zo apr 08, 2012 11:46 pm

ik plamuur ze altijd dicht met speciale lichte modelbouwplamuur.
Max

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » wo apr 11, 2012 8:55 pm

Ik ben bezig met de neus waar de motor en accu in komen en het leek mij leuk om die wat ronding te geven.

Eerst op papier een mal gemaakt die ik kan overtrekken op 3mm berkentriplex
Afbeelding

Toen het hout uitgesneden en met een stoomstrijkijzer wat ronding gegeven.
Afbeelding

Dit dus 4 keer en samen met een eindplaatje in elkaar gezet en met wat brede tape bij elkaar geplakt om het resultaat te zien
Afbeelding


Al met al was het nu al meer werk dan dat ik er in wil steken en er moet nog heel veel gebeuren voordat dit een praktisch werkend stukje romp gaat worden. De volgende dingen moeten nog gebeuren: motorschot in maken, de boel in elkaar lijmen, neus verwijderbaar maken om bij de motor te kunnen, accuplank in maken en dan verbinden met de rest van de romp. Er zit grofweg 1/3 meer hout in dat noodzakelijk mede omdat hij toch wat groter is geworden dan dat ik dacht en dus ook het gewicht zal mee gaan tellen want hij weegt nu 200 gram maar uiteindelijk schat ik dat hij zeker 300 gram gaat wegen.

één voordeel is wel dat hij altijd nog als bloemenvaas gebruikt kan worden :D
Afbeelding

* ik mis schuim 8-)
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door Zaktindegeute » wo apr 11, 2012 9:14 pm

Mooie grote neus... Maar uh.... Ik zal even weer een leuk depron "tussendoor"projectje zoeken voor ons... :lol:
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Multifunctionele sleper

Bericht door luppie » wo apr 11, 2012 9:16 pm

Ik kan die neus ook wel van depron maken ik ben alleen bang dat de motor er uit valt nog voordat hij heeft gedraaid
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie