sukhoi pak T-50 fa (concept)

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

sukhoi pak T-50 fa (concept)

Bericht door luppie » ma jan 23, 2012 11:36 pm

De sukhoi pak-50 fa is een Russisch 5e generatie gevechtsvlieger die nog in ontwikkeling is. Hij moet de Amerikaanse F22 raptor beconcurreren en dat doet hij goed want voor 1 f22 kunnen ze 3 pak-50 maken.
Ik ga een concept tekening na bouwen omdat het orginele niet erg interesant is want al die 5e generatie vliegers lijken heel veel op elkaar alhoewel de chinezen wel een andere vormen hebben.

hier een plaatje van een f22, sukhoi t-50 en een chinees freubel:
Afbeelding

en hier het andere Chinese 5th generation vliegtuig:
Afbeelding

Opvallend is dat die laatste het kielvlak en stabilo gecombineerd heeft en dus niet een losse stabilo en kielvlak heeft.

maargoed het gaat dus om de pak-50 die eigenlijk niet helemaal bijzonder is. Ik kwam een tekening tegen die eigenlijk weinig te maken heeft met het Russische vliegtuig maar wel die titel heeft. Hij lijkt er totaal niet op en heeft dus ook niet die stabilo.

hier twee plaatjes van dat vliegtuig:
Afbeelding
Afbeelding


opvallend in de luchtinlaat bovenop de vleugel ipv onder de vleugel zoals alle andere vliegtuigen.


Het begint allemaal met het maken van een tekening. Eerst de foto's uit printen en dan verschalen naar de maat die ik graag wil hebben. Omdat de setup het zelfde is als in mijn x41 alleen dan twee keer ga ik uit van dat vleugeloppervlak x2.
Uiteindelijk ga ik toch nog iets groter omdat het vliegtuig heel lang is maar weinig span heeft. Ondanks dat ik op bijna 3x het vleugeloppervlak zit in vergelijking met de x41 is de span 6 cm korter.
Afbeelding

afmetingen zijn 101cm lang en 65 cm spanwijdte.

daarna op een A4tje het vooraanzicht en zijaanzicht verzonnen. Dit was nog een aardige klus omdat ik alleen de twee plaatjes heb die ik hier boven heb geplaatst en meer niet.
Dus Ik heb er maar wat van gemaakt met het volgende als resultaat:
Afbeelding

hier de setup op een plaat depron in de vorm van het toestel:
Afbeelding

en de bedoeling is dat er retracts in komen die de wielen geheel in de romp laten verdwijnen .

hier het profiel vanaf de zijkant gezien met een paar ribben in de onderkant:
Afbeelding

Het landingsgestel is een behoorlijk klusje omdat er weinig ruimte is maar ik wel alles 100% in de romp wil hebben als het is ingetrokken. De twee achterwielen moeten in het dikke gedeelte van de romp komen maar om toch stabiliteit te geven zitten ze er schuin in. De wielen komen onder een hoek van 60 graden uit de romp waardoor de verder uit elkaar staan om stabiliteit te geven.
Afbeelding

de bovenkant van de schuine constructie (nog niet af):
Afbeelding

close up met de wielen er in:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: sukhoi pak T-50 fa (concept)

Bericht door Erikf » di jan 24, 2012 8:11 pm

Dat ziet er goed uit!!!!!

Heb je nog wat aan dit plaatje?:

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: sukhoi pak T-50 fa (concept)

Bericht door luppie » wo jan 25, 2012 10:00 pm

Ik kende dat plaatje nog niet. Mijn T-50 gaat eigenlijk helemaal niet op de echte lijken omdat die concept tekening heel anders is.

Ik was op het punt gekomen dat ik alle onderdelen een plaats moest geven en hiervoor moest ik het zwaartepunt weten. Ik vond een goeie calculator die na het invoeren van de getallen ook de vorm van de vleugel laat zien:
Afbeelding

het zwaartepunt komt dus op het puntje van de vleugel. Omdat twee motoren op de kont hangen moeten de accu's in het puntje van de neus komen maar daar is geen ruimte voor. Dus ik had een aardig probleem.
Ik heb besloten om maar één motor aan de achterkant te doen en één motor op de neus. Dit is niet helemaal wat ik graag zou willen want eigenlijk word hij hierdoor een stuk minder mooi. Maar op die manier kunnen de accu's ongeveer rond het zwaartepunt komen waar wat meer ruimte is.

motor op neus:
Afbeelding

Ook moet de neus een stuk sterker worden gemaakt en dat is behoorlijk lastig omdat de neus ongeveer 10 graden naar beneden wijst door een knik net voor de vleugel. Ook moet de motor weer 10 graden omhoog om niet naar beneden te trekken.

Voor de eerste keer gebruik ik ook balsa dat ik ooit heb aangeschaft. Ik gebruik het voor de neus te versterken. Hier op de foto een stuk:
Afbeelding

op schuim en ze vreten elkaar niet eens op :shock: :
Afbeelding


8mm en 6mm koolstof in de vleugel dat door de negatieve V-stelling omhoog komt in het midden:
Afbeelding

hier wat vordering op de onderkant:
Afbeelding

De wieling komen nog op langere "poten" waardoor ik weer een probleem krijg met mijn accu plaats want daar komen de wielen bij ingetrokken landingsgestel :?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: sukhoi pak T-50 fa (concept)

Bericht door Zaktindegeute » wo jan 25, 2012 10:14 pm

Mooi wark Lup...

Keep going, and I will follow...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

even tussendoor

Bericht door luppie » ma mar 12, 2012 10:30 pm

Ik zat helemaal fout in de beginpost met dat Chinese 5th generation vliegtuig want het is gewoon een amerikaans vliegtuig.
Het was een testvliegtuig die mee deed in de race voor het nieuwe gevechtsvliegtuig van amerika samen met de f22 raptor.
Uiteindelijk heeft de f22 gewonnen en van dit vliegtuig werden er maar twee gemaakt geloof ik.

Het gaat dus om de yf23
Afbeelding

Als straf ik hem maar even gemaakt tussendoor met alleen voor de vleugel een tekening omdat ik dan het zwaartepunt goed heb. De rest van de tekening kon ik niet gebruiken omdat die ontworpen was voor twee edf motoren.
Afbeelding

hier een stukje elektronica en bedrading:
Afbeelding

Natuurlijk moest er wel iets speciaals op komen want gewoon rechtdoor vliegen lukt me al wel dus hier een stukje zelfontworpen vectortrust.
Afbeelding

Wel nog een beetje aan de gammele kant maar misschien gaat het wel goed :shock:

ook lekker scherpe foto's :oops:

binnenkort weer ontopic
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: sukhoi pak T-50 fa (concept)

Bericht door luppie » zo nov 11, 2012 11:14 pm

Na bijna een jaar sinds de start van dit vliegtuig heb ik hem toch maar weer van de plank getrokken.
Hij ligt mij in de weg dus of hij gaat vliegen of hij gaat de kliko in en natuurlijk word het vliegen. Als eerste heb ik het landingsgestel uit de romp getrokken want hij is zonder al belachelijk zwaar dus met die retracts zou niet gaan lukken ook niet omdat ze eigenlijk totaal niet functioneel zijn op gras.
Afbeelding

Ik heb de motoren op de regelaars aangesloten en alle bedrading richting de ontvanger gewurmd. Hij weegt nu op dit moment met accu´s ruim 1100 gram en dat is best veel voor een span van 64cm en een vleugeloppervlak van 20,5dm2 totaal zou hij op 1200 tot 1250 gram gaan komen verwacht ik. toch een goeie 58,5 gram per dm2 dus de vliegsnelheid bij de landing is dan....... hoog. toch hebben de motoren voldoende vermogen voor ongelimiteerd verticaal alleen weet ik niet of een gooi start voldoende is om weg te vliegen.
Afbeelding



Ook de twee HXT900 servo´s ingeplakt.
Afbeelding

over een weekje klaar?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: sukhoi pak T-50 fa (concept)

Bericht door luppie » zo nov 18, 2012 2:26 pm

Ik heb inmiddels de bovenkant dicht.

Ik heb eerst een mal gemaakt van papier en de mal weer van depron gemaakt.
Eerst heb ik de vleugel en achterkant gedaan je ziet de mal er nog op liggen. Ook zie je in de cockpit een balsa versteviging waar het neuswiel eerst nog in zat.
Afbeelding

Hier de voorkant er nog los op
Afbeelding

Hier de bovenkant helemaal dicht en met de staart er los op. De randjes moeten nog wel even netjes worden gesneden.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: sukhoi pak T-50 fa (concept)

Bericht door Erikf » zo nov 18, 2012 3:50 pm

Ha, de vorm begint nu wel duidelijker te worden. Ziet er leuk uit.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: sukhoi pak T-50 fa (concept)

Bericht door Nanni » di nov 20, 2012 4:34 pm

Ik kijk er met bewondering naar.
Leuk om te zien hoe je met Depron, ipv Balsa, kan werken.
Fijn dat je alles zo duidelijk in beeld brengt. Ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien.
Nanni

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: sukhoi pak T-50 fa (concept)

Bericht door luppie » zo dec 02, 2012 2:38 pm

Hier weer even een update van de bouw.

Hier een plaatje van de onderkant die helemaal dicht is
Afbeelding

Ik heb er twee luikjes in gemaakt voor accu en ontvanger.
Afbeelding

Ook iets plamuur gebruikt om de bovenkant wat netter te maken
Afbeelding

Toen was hij klaar voor een kleurtje. Ik ben niet helemaal goed met verf mengen en ook dit keer is het een beetje te tandpasta groen geworden.
Afbeelding

Toen heb ik wat zwarte verf met veel water een zeep gemengt en dat er overheen gesmeerd met dit als resultaat
Afbeelding

en hier nog een paar plaatjes waar de negatieve V-stelling ook wat beter te zien is
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

En nu maar hopen dat het zwaartepunt goed zit en dat de elevons groot genoeg zijn.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie