de Bolero: een F5j zwever

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

de Bolero: een F5j zwever

Bericht door Nanni » za dec 31, 2011 1:34 pm

Mijn bouwproject: de Bolero (Nanni)

Motorvliegen trekt mij nog niet zo veel aan. Laten zweven spreekt mij meer aan maar dan wel met een elektromotor, te gebruiken voor de start. Daarna op zoek naar thermiek en gewoon heerlijk zweven. Maak gebruik van de natuurelementen. Voorlopig nog geen kunstvluchten, geen loopings of snelle bochten werk. Bouwen vind ik erg leuk maar ik zie er tegen op om een moderne romp te maken. Dat lukt mij nu nog niet. Het moest dus maar een kit worden.
Na wat zoeken op internet kwam ik bij e-soaring terecht en kon ik mij goed vinden in, de in Nederland, nog niet bestaande groep F5j.
Vooral de wedstrijd richtlijnen van deze groep deden mij hierin gelijk thuis voelen.
http://f5jfun.com/pravidla/f5j%20eurocu ... 007-10.pdf
De RC-Gliders uit de site van hyperflight http://www.hyperflight.co.uk/products.a ... RC+Gliders heeft mij verder doen smelten. Wat een mooie kisten! Alleen de prijs…! Gelukkig hadden zij nog juist één kit liggen van de Bolero. Om de prijs te drukken hebben zij de kit uitgekleed en bevat alleen het aller noodzakelijkste (even goed kijken): romp met koolstofstaartboom, vleugel ribben, koolstofbuis als vleugelliggers, wat voorgevormde neusliggers en de bouwtekening. Deze heb ik gekocht

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Bolero is een, in mijn ogen, mooie kist maar zoals dat vaak gaat, zitten er dingen in die je niet aanstaan. Ik vind het kielvlak en het stabilo niet meer van deze tijd. Als je die mooie vormen van de overige kisten op de site van hyperflight hebt gezien, dan wil je ook zo iets. Dus dat ga ik maar aanpassen. De vleugel en romp mogen zo blijven.
Na enig zoekwerk vond ik dat je met behulp van het software pakketje Profili (http://www.profili2.com/ ) een profiel kunt uitzoeken, het kan doorrekenen en vervolgens met het gekozen profiel een ribbenvleugel kan ontwerpen.
Met behulp van Profili heb ik een ellipsvormige kielvlak en een geribde ellipsvormige stabilo ontworpen. Stabiliteitsberekeningen laat ik voorlopig nog even achterwege. Dat bewaar ik voor een volgende ontwerp.

Afbeelding

Het programma geeft je een keurige tekening van de vleugel met de ribben en met de bijbehorende uitsparingen voor de liggers.
Gelijk bij de aanschaf van de bouwkit heb ik de lichtgewicht en sterke mini servo’s gekocht.
Hierdoor ben ik in staat ook de servo’s in het kielvlak en stabilo te plaatsen en kan ik afzien van de lange trek/duwstangen. Als achterligger heb ik een koolstofdraad gebruikt. De gebogen neusliggers zijn opgebouwd uit twee gebogen latjes die ik eerst in water buigzaam heb gemaakt. De hoofdligger is versterkt met een koolstofstrip.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het de beurt aan de vleugel. Gelukkig zijn de vleugelribben al voorgesneden. Dat scheelt! De opbouw verliep voorspoedig: Buisligger, doosliggers, ribben, voor- en achterlijst en dan de beplanking. De beplanking heb ik als volgt gedaan: eerst over de ribben en liggers een rul (witte)lijm aangebracht, daarna de balsaplank er overheen gelegd en direct er weer afgehaald. De lijmafdruk verder aangevuld met lijm. Dan even wachten, 10 minuten en de plank er opnieuw op leggen, te beginnen bij de (hoofd)ligger. Doordat de lijm direct hecht, blijft de plank goed liggen. Vervolgens met een warme strijkboud de plank goed aandrukken (de lijm hecht nog beter) en dan de plank warm buigen over de ribben. Tot je aangename verrassing buigt de plank gemakkelijk en blijft goed aan de ribben en voorlijst vastzitten! Je hebt nu geen spelden nodig om het hout op zijn plaats te houden! Super gewoon!
De grote achterligger (flaps) was wat lastiger met al die gaten maar met een paar gatenboren werd het goed geklaard.

Afbeelding

Bij weging bleek dat ik wel erg aan het klooien was geweest…. de vleugelhelften waren niet even zwaar! Een tegengewicht op één van de vleugelhelften kan een oplossing zijn maar de vraag is hoe groot het gewicht moet zijn en waar je dat dan moet plaatsen. Met enige rekenwerk, waarbij je rekening houdt met statisch (normaal vliegen, loopings) en dynamisch (rollen) evenwicht, bleek dat je een massa van ¾ maal het gewichtsverschil moet nemen en leggen op positie 2/3 van de halve spanwijdte. Zo ongeveer dan.

Afbeelding

Bovendien heb ik mij ook niet precies aan de bouwvoorschriften gehouden zodat het gewicht beduidend groter is dan wat het had moeten zijn.
(Weegt nu 680 g)

Afbeelding

We zullen maar denken dat dit goed is om te kunnen vliegen met wat meer windkracht! In elk geval beleef ik veel plezier aan het bouwen.
De volgende stap is, naast vele kleine dingen, de keuze van de aandrijving. Daar moet ik nog aan beginnen.

Afbeelding

Nanni

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: de Bolero: een F5j zwever

Bericht door flymax » za dec 31, 2011 2:06 pm

Sipko,
Dat ziet er prachtig uit! en ondanks het extra gewicht verwacht ik dat hij wel uitstekend zal zweven. Door de aangepaste staartvlakken oogt hij inderdaad nog veel moderner!
Max

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: de Bolero: een F5j zwever

Bericht door Zaktindegeute » za dec 31, 2011 2:45 pm

Wat een verschrikkelijk mooi model Nanni..ook mooi zijn de foto's en beschrijving. Netjes gedaan..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: de Bolero: een F5j zwever

Bericht door Jan Jaap » di jan 03, 2012 10:45 am

Mooi verslag Sipko, ik ben wel benieuwd naar het extra gewicht van de servo's in de staartvlakken. Als vuistregel wordt meestal aangehouden dat 1 gram extra in de staart, circa 5 gram extra in de neus betekent. Zoals ik kan zien is de lengte van de neus niet erg lang en zou het misschien nog meer kunnen zijn. Misschien kun je met een combinatie van accu en motorgewicht al rekening mee houden. Als motor zou ik een buitenloper nemen met een kV van 800-900 en een prop van 12x6,5 van Aeronaut en een regelaar van 18-25 Ampere. Axi motoren heeft een 2217-20 en een goedkopere variant is de Pulso. Ik heb deze, als Axi fan, ook in mijn Helios zitten. De motor is wel duurder dan het gangbare Chinese spul maar loopt zeer fraai.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: de Bolero: een F5j zwever

Bericht door han » di jan 03, 2012 9:37 pm

Sipko ik ben er stil van. Han.

Gebruikersavatar
Nanni
Lid
Berichten: 319
Lid geworden op: vr jun 24, 2011 2:58 pm
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: de Bolero: een F5j zwever

Bericht door Nanni » wo jan 04, 2012 4:24 pm

Iedereen bedankt voor de positief reactie. Doet mij goed. :)

j.J. bedankt voor je aanwijzing. Ik heb AXI-lijn bekeken en ben onder de indruk. Mooie langzaam lopende motoren.
Met het programma DriveCalc (http://www.drivecalc.de/ ) kan je zien dat je met je aangegeven combinatie (motor+prop) het onderste uit de kan haalt!
Je verwijzing naar de balans (servo's in de staartvlakken) heeft mij doen besluiten eerst de vleugel en staartvlakken af te bouwen (incl. bekleden). Vervolgens het geheel te monteren en dan naar het benodigt gewicht in de neus te kijken om, afhankelijk daarvan, een motor uit de AXI-lijn te kiezen.
Maar wat is het verschil tussen een BL-motor en een Brushless motor?

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: de Bolero: een F5j zwever

Bericht door Zaktindegeute » wo jan 04, 2012 6:14 pm

niets-nada-noppes-zilsch-zero-nichts-nothing...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: de Bolero: een F5j zwever

Bericht door luppie » wo jan 04, 2012 7:16 pm

een bl-motor is een buitenloper (volgens mij) dus een outrunner en je hebt dus ook inrunners (binnen loper). Bijde motoren zijn brushless. en daarnaast heb je natuurlijk brushed motoren.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/beg ... loper.html
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: de Bolero: een F5j zwever

Bericht door Jan Jaap » wo jan 04, 2012 7:17 pm

Nanni schreef:Maar wat is het verschil tussen een BL-motor en een Brushless motor?
De meeste motoren zijn Brushless ofwel borstelloze motoren.
Deze motoren kun je weer onderverdelen in BL buitenlopermotoren (in het Duits is het meestal een AL aussenlaufer uitvoering zoals bij Dymond) en IL voor innenlaufer ofwel binnenlopers.
De borstelloze buitenlopers bezitten een draaiend anker aan de buitenkant en de binnenlopers hebben een draaiend anker aan de binnenkant. De buitenlopers hebben een beter rendement dan de binnenlopers. De binnenlopers worden meestal gebruikt met een reductie tandwielkast (vertraging). Deze vertraging zorgt er dan weer voor dat je grotere props kunt draaien en dus weer een beter rendement hebt. De binnenlopers moeten dan wel een hoger kV getal hebben omdat de vertraging van 3:1 tot wel 6:1 kan bedragen.
Bij mijn F5B kist komt een binnenloper in met een kV van 4025 en een vertraging van 6,7:1. Deze draait dan weer een prop rond van 17x18 op 5 graden voor een zo groot mogelijke spoed.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: de Bolero: een F5j zwever

Bericht door Jan Jaap » do jan 05, 2012 10:56 am

JJ de Bom schreef: Axi motoren heeft een 2217-20 en een goedkopere variant is de Pulso. Ik heb deze, als Axi fan, ook in mijn Helios zitten.
Hier de site met de Pulso motor.
http://www.electriflite.co.uk/store/ind ... 17-20.html

Klaas heeft een Pulso motor op zijn indoor Clickck gemonteerd en is volgens mij aardig enthousiast. Het opmerkelijke is dat de Pulso qua specs en afmetingen exact gelijk zijn aan de Axi.

Ik heb mijn axi hier gehaalt.
http://www.haltronics.nl/
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Plaats reactie