paraplane

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

paraplane

Bericht door luppie » za dec 03, 2011 10:40 pm

Hier weer een nieuwe creatie die ik gisteren even snel in elkaar heb geknutseld.

Het is een redelijk normaal vliegtuigrompje met alleen stuurmogelijkheid op richtingsroer. Of ik ook daadwerkelijk ga sturen met richting betwijfel ik maar de optie is er. De romp komt aan touwen aan een redelijk grote vleugel te hangen. De vleugel heeft wat weg van een parachute dus ik hoop ook dat hij wat weg gaat hebben van een gemotoriseerde parachute.
Hoog en laag moet gebeuren door gas te geven of los te laten.
Sturen moet gaan gebeuren met een hele dikke servo die onder de romp hangt die met touwen verbonden is met de vleugeltips.

gegevens:
romp lengte: 56cm
vleugelspan: 86cm
motor: 2204 14t
esc: 10A merkloos
servo: TG9 op richting en futuba s3003 als stuurservo

en hier de foto's :D

servo:
Afbeelding

romp:
Afbeelding

vleugel:
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: paraplane

Bericht door Erikf » zo dec 04, 2011 5:47 pm

Leuk project. Je hebt vaak byzondere modellen, hoe kom je op die ideeën?
Wat verwacht je dat het gaat wegen?
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: paraplane

Bericht door luppie » zo dec 04, 2011 8:50 pm

Het gewicht is nu 190 gram zonder de 3s 630mAh accu. Het hangt dan allemaal wel aan een vleugel van 86 x 32 cm (27.5 dm2) dus een aardige lap.

vanmiddag de touwen er aan geknoopt, de servo onder de romp gehangen en de boel met elkaar verbonden.
Hier het resultaat:

de servo onder de romp met een stok die verschillende inkepingen heeft om de vleugel andere uitslag te geven:
Afbeelding

hier de romp hangend onder de vleugel:
Afbeelding

en natuurlijk het gehele plaatsje hangend tussen twee stoelen:
Afbeelding


sturen op de dikke servo heeft weinig effect volgens mij. De hele romp kanteld gewoon op het stokje dus het is even afwachten wat het in de lucht doet. Richtingsroer reageert wel goed en volgens mij draaid de vleugel wel gewoon mee in de lucht dus ik ben benieuwd.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: paraplane

Bericht door han » zo dec 04, 2011 9:02 pm

luppie ik vind het een geweldige creatie ben benieuwd of dat ding de bocht om komt ,je moet je wekker nog even op wintertijd zetten. groeties han.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: paraplane

Bericht door Erikf » zo dec 04, 2011 9:33 pm

Luppie schreef:Het gewicht is nu 190 gram zonder de 3s 630mAh accu. Het hangt dan allemaal wel aan een vleugel van 86 x 32 cm (27.5 dm2) dus een aardige lap.
Dan kom je dus op ongeveer 7,5 gram per 1 dm2, ik ben wel nieuwsgierig naar de vliegsnelheid van het model.
Een paar jaar terug ben ik met vleugelbelasting bezig geweest om te kijken wat de link is tussen een bepaalde vleugelbelasting en de vliegsnelheid http://www.modelbouwforum.nl/forums/vri ... ost1461306
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: paraplane

Bericht door luppie » zo dec 04, 2011 11:19 pm

interesant verhaal erik!!

Dit model is compleet uit de losse pols dus geen tekeningen en geen berekeningen.
Ik heb met een liniaal snel een rompje gesneden en geplakt en de vleugel was de eerste de beste plaat depron die wel aardig leek en die heb ik wat ronde hoeken gegeven.
Ik heb een plaatje gezocht van een parachute om de lengte van de draden in verhouding met de vleugel te vinden. Dat was grofweg de lengte van de vleugel dus dat heb ik ook gedaan. Sturen is ook maar een wilde gok en de praktijk moet aantonen of het werkt.
Ik denk met wat aandacht en wat zoeken dat dit best een succes kan worden maar ik hoop dat hij snel genoeg de bocht om gaat binnen :)
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: paraplane

Bericht door Erikf » ma dec 05, 2011 8:59 am

Misschien heb je wat aan deze link. Eerst krijg je even reclame en vanaf 1:25 gaat het over een vergelijkbaar project. Het sturen is inderdaad een uitdaging, maar uitdagingen horen bij experimenten ;)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: paraplane

Bericht door luppie » ma dec 05, 2011 9:19 am

Misschien word de volgende ook wel een vuilniszak ipv een harde vleugel maar dat is behoorlijk wat meer werk lijkt mij.

Ik kwam er halverwege ook achter dat een conventionele paramotor compact is met het meeste gewicht onder waardoor hij automatisch recht gaat hangen onder de touwen. Ik heb een langwerpige romp waardoor ik voor en achter ook lijnen moest maken om te voorkomen dat hij niet gaat kantelen. Dit heeft dan ook als effect dat wanneer ik gas geef hij de vleugel ook naar achteren kantelt. Ik denk dat hierdoor hij snel om zijn vleugel gaat draaien (looping) ipv de vleugel achter zich aan gaat slepen.
we zullen zien vanavond....
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: paraplane

Bericht door luppie » ma dec 05, 2011 10:25 pm

we hebben net de eerste testvluchten achter de rug en het was een succes!!
Alle werpers nog bedankt voor de hulp want ik heb wel een paar mensen bezig gehouden dus die hebben zelf weinig gevlogen.

We kwamen er al snel achter dat de romp de vleugel voorbij vloog waardoor hij er achter verticaal kwam en dan lag het hele zaakje op de grond. Eerst wat gerommeld door de neus van de romp naar beneden te laten wijzen maar geen succes. Toen de voorste lijnen 1,5cm ingekort en toen was er duidelijk verbetering merkbaar omdat hij nu een meter bleef vliegen.
De echte verbetering kwam doen we de romp andersom hingen waardoor het hangpunt boven de romp was. Hierdoor waren de lijnen rechtstreeks op de romp niet meer nodig.

Toen kwam het sturen aan de beurt want hij bleef telkens in de eerste bocht hangen en bleef sturen totdat hij tegen de grond kwam. Dit kwam door de centrifugaalkracht omdat de romp naar buiten word geslingerd in de bocht. Oplossing was om gas dicht te doen waardoor de romp weer onder de vleugel kwam.

Daarna een paar moeilijk controleerbare rondjes gevlogen.

hier een plaatje van hoe hij was en hoe hij gaat worden. Wel nog steeds met een servo op het "doosje" en een groot richtingsroer. Ook blijft het stokje me de ringen aan de servo
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: paraplane

Bericht door Erikf » di dec 06, 2011 10:51 am

gefeliciteerd met de geslaagde maiden. :)
Heb je ook je richtingroer gebruikt of alleen de "rolroeren"?
Groeten,
Erik

Plaats reactie