F5B zwever

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Jan Jaap » zo apr 22, 2012 8:20 pm

Zaterdag 21 april zijn Frans, Klaas en ik naar onze vrienden van Friendship in Dalfsen geweest voor de eerste F5B wedstrijd.
De week ervoor heeft Frans de kist ingevlogen waarbij nog een aantal problemen verschenen. De problemen bleken te zijn verstopt in de programmering van de zender.
Ik heb de hele zondagmiddag zitten testen en prutsen en aan het eind van de middag had ik de programma fout gevonden.
Maandag opnieuw getest en nu bleek nog een simpele instelling verkeerd te staan. Frans heeft hem daarna weer het luchtruim ingestuurd en Klaas heeft daarna de zender overgenomen om toch een klein beetje feeling te krijgen.

Kort door de bocht: Voor de wedstrijd heeft Frans 2x gevlogen en Klaas 1x.

Toen de wedstrijd:
Bij ons op de club voelen we ons een hele peer met zo'n speedkist, maar kom je op zo'n wedstrijd dan sta je daar met je goeie gedrag en je vliegtuigje tussen al die cracks.
Na een korte briefing bleek dat ze nog een man tekort kwamen op het A-rak. Daar heb ik de eerste ronde gezeten. Op zich wel mooi: je zit met je snotterd vooraan en kunt alles van dichtbij zien.
De bedoeling van de wedstrijd is als volgt:

Vliegtaken:

Een vliegronde bij F5B bestaat uit 2 taken:
Rakken vliegen
Zweef-duurvlucht met doellanding

Beide taken worden per heat (vlucht) zonder onderbreking van de vlucht gevlogen.
De piloot mag 2 helpers gebruiken die kunnen helpen bij de taken.
Er worden per wedstrijd minimaal 2, maximaal 8 heats (vluchten) gevlogen.
Vanaf 3 heats mag de slechtste vlucht geschrapt worden.

Afbeelding

Voor de rakkenvlucht staat een tijd van 200 seconden.
Gedurende deze tijd moet een afstand van 150 meter zo vaak mogelijk zonder motor worden doorgevlogen.
Voor ieder gevlogen rak krijgt de piloot 10 punten.
De keerpunten worden gemarkeerd als de A- en de B- lijn.
Om er voor te zorgen dat ieder de 150 meter tussen de rakken aflegt bevinden zich op de A- en de B- lijn officiële helpers.
Zodra het vliegtuig de A of B lijn passeert zorgen zij ervoor dat er een acoustisch signaal gaat, de piloot weet dan dat hij de lijn gepasseerd is.
Buiten de rakken mag de motor maximaal 10 maal aangeschakeld worden.
Om dit te controleren moet er in het vliegtuig een logger aangesloten worden die de motorloop en de doorgang van de A en B lijnen registreert.
Wanneer een piloot een keerpunt mist moet de piloot het vliegtuig omkeren en opnieuw invliegen.
Wanneer hij dit niet doet telt het voorgaande rak ook niet.
Tijdens het rakkenvliegen mag de veiligheidslijn niet overvlogen worden.
Overvliegen van de veiligheidslijn resulteert in 0 punten voor de hele vlucht.
Deze veligheidsregel beschermd de piloot, helpers en officials.
In het gebied voor de rakkenvlucht bevindt zich maximaal 1 vliegtuig tegelijk in de lucht.


Duurzweefvlucht:
Onmiddellijk na de 200 seconden van de vlucht begint de duurzweefvlucht.
De zweeftaak duurt exact 600 seconden.
Voor elke seconde krijgt de piloot een punt.
De motor mag zo vaak als nodig is worden ingeschakeld.
Echter voor iedere seconde motorloop wordt een punt afgetrokken.
De landing moet precies na 600 seconden gebeuren, voor elke seconde korter of langer dan 600 seconden wordt een punt afgetrokken.

Doellanding
Voor de doellanding liggen er 3 cirkels, zoals een doelwit.
De kleinste cirkel heeft een diameter van 10 meter en geeft een score van 30 punten.
De middelste cirkel is 20 meter in diameter en is 20 punten waard, de grootste 30 meter diameter en geeft 10 punten.
In het geval van een landing buiten de cirkels krijgt men geen punten voor de landing.
Wie meer dan 630 seconden vliegt krijgt geen punten, ongeacht waar hij landt.

Al met al een aardig gebeuren.
Frans en Klaas werden gecoacht door de ervaren cracks in het rakken vliegen.
Het patronen vliegen ging aardig, de bochten kunnen veel korter en het in/uitvliegen van de rakken waarna de motor weer aan mag is voor verbetering vatbaar.
Het vreemde is ook dat de wind door de hele dag van alle kanten is gekomen en dat het rakken vliegen op dezelfde plek blijft. Alleen het starten en landen is tegen de wind in. Bij de start moet je soms een hele rare S-bocht maken om het het rak van de goede kant in te vliegen.
Het weer werkte ook niet erg mee en op het rak zitten was pittig koud met wind, regen en hagel (wel onder de plu, maar toch).
Wij hebben 4 ronden gevlogen. Klaas heeft de 3e ronde van Frans gezien en de 4e ronde zelf gevlogen. Frans moest 's middags weg en heeft de vlucht van Klaas niet gezien.

1e ronde Frans: 20 rakken, zweeftaak 9:55 op 6 meter afstand
2e ronde Frans: 24 rakken, zweeftaak 9:37 op 12 meter afstand (het had geregend en de kist gleed door)
3e ronde Frans: 24 rakken, zweeftaak 9:17 op 6 meter afstand (Frans zat er doorheen: rug, stilstaan en kou gaan niet samen)
4e ronde Klaas: 25 rakken, zweeftaak 10:00 op 6 meter afstand.

Als we meer dan 33 rakken vliegen is een limiter verplicht. De limiter heeft een ingesteld vermogen van 1750W. Dit geldt voor alle kisten. Na het opgebruiken van de 1750W wordt de motor afgeschakeld en kan niet weer aan. Wij hebben een lichte setup en hebben na de zweeftaak nog vermogen over. Één van de cracks had in het rakken vliegen zoveel verbruikt, door zijn zware setup op 10S, dat hij nog 1 keer naar boven kon en moest zijn kist na vijf en een halve minuut aan de grond zetten. (weg punten)

Dit resulteerde in een één-na-laatste plaats van de 9 deelnemers.
Al met al een geslaagde dag, waarin we veel opgestoken hebben en waarbij we nog wel het een en ander kunnen verbeteren.

Afbeelding aangepast Gert
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door frahati » zo apr 22, 2012 8:34 pm

Hallo J J

mooi stukje en goed verwoord.

kun je de pagina ook iets kleiner maken
moet nu een beetje schuiven.

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Zaktindegeute » zo apr 22, 2012 8:35 pm

De afbeeldingen zijn een beetje te groot voor het forum...

Even aanpassen naar maximaal 1024
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Zaktindegeute » zo apr 22, 2012 8:43 pm

Heb hem bij mezelf gehost, en de grote even aangepast...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door luppie » zo apr 22, 2012 9:34 pm

Leuk verhaal JJ jammer van het weer want ik denk dat het anders een mooie bezigheid is.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Jan Jaap » zo apr 22, 2012 9:37 pm

Toch maakt het weer voor de vliegtuigen niet uit. Alleen de piloten hebben er last van. Als je dan nagaat dat de toppers 40+ rakken vliegen, dan heb je het gevoel dat je stil staat.
Beet je een vergelijk met jouw groene speedkist en een opgevoerde EZ*
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door luppie » zo apr 22, 2012 9:39 pm

haha ja dat zal best. Misschien zou ik met de motor aan nog wel met jullie mee kunnen komen alleen heb ik na 10 rakken de accu leeg :D
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Jan Jaap » di apr 24, 2012 8:51 pm

Op bijgaande site kun je de uitslagen van de verschillende vliegers zien.
Als je op de naam klikt kun je ook de snelheid zien en hoe lang het duurt voordat je het volgende rak invliegt.
http://www.f5b.nl/results/2012/04-21/2/

Op de volgende plaatjes is te zien wat het vermogen is van de motor. Zit ergens rond de 2,3 kW. De stijgsnelheid recht omhoog ligt op 44 m/s en de daarbij behorende stroom ligt op 160A.
Op dat moment zakt de spanning tot rond de 14V bij een volle accu van 4S3500 45/90C (=16,8V)


Afbeelding


en verder uitvergroot voor de rakken:


Afbeelding
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Jan Jaap » di apr 24, 2012 9:37 pm

Hier nog wat actie foto's
Briefing
Afbeelding
Afbeelding
Start
Afbeelding

Rakken vliegen
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een echte hardloper voor de pro's: Avionik
Afbeelding

En dit een echte doodloper: Enigma
Afbeelding

En ook de kleine Leeuw is aanwezig: Martijn
Afbeelding
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Jan Jaap » zo mei 06, 2012 10:24 pm

Opgooien op deze manier??

Afbeelding
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Plaats reactie