F5B zwever

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door frahati » ma mei 07, 2012 10:00 pm

Hallo J J

Zou kunnen het is een foto, je ziet niet de rest van de beweging.

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Jan Jaap » vr mei 18, 2012 6:50 pm

Morgen (zaterdag 19 mei) gaan we (Klaas, Frans) een F5B wedstrijd vliegen in Vught.
Eens kijken wat dat ons brengt. Voordeel van 2 vliegers is dat er maar 1 laatste kan worden. ;)
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Theo
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Theo » vr mei 18, 2012 10:07 pm

Veel succes morgen heren en hou het toestel heel :D

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door luppie » za mei 19, 2012 1:21 am

Ik zou als ik jullie was daar overnachten en zondag naar een grote 1:1 vliegshow in Volkel gaan daar dicht bij. Ik kan helaas niet maar dat lijkt me nog wel een ritje waard!
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Jan Jaap » zo jul 08, 2012 10:59 am

Na een kleine crash in Vught is de kist weer opgelapt. Stabilo bevestiging op romp afgebroken, vleugelbevestigingen in de romp afgebroken. Alles weer opnieuw bevestigd met 24 uurs epoxy en aramide weefsel.
Zaterdag 30 juni hebben we net voor de zweefwedstrijd nog een korte clinic gehad in Dalfsen. Hier hebben we het opgooien nog even besproken en geoefend met stokken. Omdat de zweefwedstrijd 's middags al vroeg in de middag begon, zijn we op vroegtijdig al weer vertrokken.
Woensdag 4 juli hebben we voor het eerst weer gevlogen. Eerst proef gevlogen met de verschillende startmethodes met de Calif van Frans. Na de juiste startmethode gekozen te hebben gevlogen met onze F5B wedstrijdkist. Dat ging goed. De eerste keren met de kist was de start altijd een hot item. Wanneer zet je de motor aan? Hoe gooi je? Ben je snel genoeg om de startschakelaar en de vertraging van de regelaar en het gooien op de juiste tijdstippen aan te voelen zodat de kist fatsoenlijk en gecontroleerd van de plek komt. Alle starts die we deze woensdag hebben uitgevoerd gingen vlot soepel en gecontroleerd. Dat gaf ons in ieder geval moed om op 7 juli in Enkhuizen aan te treden.

En dat is gelukt. Kist is heel gebleven. Alle starts en landingen compleet zoals het hoort zonder problemen. In de laatste 4e ronde hebben zowel Frans (30 rakken) als Klaas (32 rakken) hun persoonlijk record verbroken en onze doelstelling gehaald (30 rakken of meer). Het was verder een top dag met mooi weer, een zonnetje, cumulus wolken en een briesje, wat wil je nog meer?

Er is die dag slechts 1 kist niet op de juiste manier geland. Bij het landen van een F5B kist zit er aardig wat snelheid in een kist. Pas op het allerlaatste moment wordt er toch vrij hard het landingscircuit gevlogen en de kist komt dus laag binnen. Aan het begin van het circuit was er een sloot van 5 a 6 meter breed. Als je dan laag binnen komt dan blijkt dat het water kouder is dan het land waardoor je een dipje krijgt in je glijpad. Als je daar niet op bedacht bent dan is 6 meter heel kort.
Je raadt het natuurlijk al. Plons.... En dit was dan ook nog 1 van de duurdere kisten. Het hele ding koppie onder. Tja en waar vertrouw je dan nog op als je weer wilt vliegen?
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: F5B zwever

Bericht door Jan Jaap » zo jun 30, 2013 10:57 am

De afgelaste wedstrijd in Dalfsen van vorige week zaterdag gaf ons wel even de tijd om een nieuwe regelaar te plaatsen.

Wij hebben nu ruim een jaar op 4S gevlogen en willen met de zelfde kist en setup op 5S gaan vliegen.
Bij de aanschaf van de setup is daar al rekening mee gehouden. Om het vermogen beter te kunnen beheersen is een nieuwe regelaar aangeschaft.

De oude setup is:
Hacker B50-6L 4025kV met vertraging 6,7:1
RF prop 17x18 rood op 5 graden spinner
Himodel GX200 regelaar met BEC
SLS accu 4S3500 45/90C

De nieuwe setup is:
Hacker B50-6L 4025kV met vertraging 6,7:1
RF prop 17x18 rood op 5 graden spinner
undefined 200A geflashte regelaar met BEC en met George Shering software
SLS accu 5S3000 45/90C

Op de nieuwe regelaar is andere software geladen met een betere rem en ramping.
Ramping is vergelijkbaar met een softstarter. Het gaat hierbij met name om de aanloop naar volle snelheid. Het motorvermogen wordt dan geleidelijk opgevoerd.
De rem is veranderd van "uit", naar "hard uit", ofwel: gas dicht motor draait niet na maar staat direct stil

De prestaties zijn wel spectaculair. Bij het starten lijkt het of je een gewone zwever opgooit met een 3S accu.
Het vermogen is toegenomen van 2,3kW naar 3,6kW.
Bij het testen, wat provisorisch is door het ontbreken van rakken en een tijdwaarneming, bleek dat de kist veel beter op snelheid bleef. Gevoelsmatig zouden we richting de 36 rakken kunnen gaan. (Nu nog 32 rakken)
De stroom is toegenomen van 160A naar ruim 210A en de maximale stijgsnelheid ligt nu op ca. 50 meter per seconde en dit was ca. 32m/s.
Nu nog verder testen en kijken of we sneller kunnen keren in de rakken. Daar ligt nu nog onze tijdwinst.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Plaats reactie