E-Hots

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Erikf » zo okt 23, 2011 10:55 am

Erikf schreef:Ik denk dat je daar een sterk argument hebt Max, ik heb nog even de tijd voor ik moet beslissen. Weet toevallig iemand hoeveel het verschil in gewicht is bv pet 10cm2?
Hier kan ik inmiddels zelf antwoord op geven :D

De twee proefstukjes zijn klaar, 1 met folie en 1 met epoxy en verf, beide met een oppervlakte van 10 cm2
Het stukje met folie werd 0,3 gram zwaarder en met epoxy en verf (nog zonder plamuur) werd 0,96 gram zwaarder.

De oppervlakte die ik met de E-Hots te bedekken heb (romp met richtingsroer en stabilo) is ongeveer 3149 cm2 en na wat rekenen zal het model 200 gram zwaarder worden als ik het ga verven.
Als indicatie: m'n 4S lipo is 335 gram, dus die 200 gram is niet te verwaarlozen bij dit model. Misschien ga ik zelfs voor een lichtere accu maar dat is voor latere zorg.

Dus........... voor de E-Hots ga ik voor folie.
Als ik een model ga bouwen die wel wat gewicht mag hebben ga ik wel verven, het lijkt me toch leuk om dat weer eens toe doen.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Erikf » zo okt 23, 2011 8:11 pm

ondertussen ben ik met deze ook weer bezig geweest. Het is niet te zien maar er zijn al verstevigingen op de plek waar het landingsgestel komt en daarop is de onderkant van de romp gelijmd.

Afbeelding

Wel handig dat de kinderen "hun" hobbytafel niet altijd gebruiken, kan ik aan twee modellen tegelijk werken :mrgreen:
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door flymax » zo okt 23, 2011 8:29 pm

Erik,

Mooi dat je experiment mijn onderbuikgevoel bevestigt. 200 gram is wel heel veel verschil.
Is de bodem van balsa of populierentriplex?

Max

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Erikf » zo okt 23, 2011 9:21 pm

De bodem aan de achterkant is balsa maar aan de voorkant is triplex voor de stevigheid.

Ik heb nog een vraagje voor jullie want ik kom iets tegen in de tekening wat ik niet kan plaatsen.
De vleugels zijn beide symmetrisch en liggen in 1 lijn. Dus of het model op de kop vliegt of rechtop maakt voor de vleugels niets uit. Ook de as van de motor ligt op dezelfde lijn. Omdat het symmetrisch is ga ik er vanuit dat de motor geen domping nodig heeft.
Echter op de tekening staat dat de motor 2 graden domping moet hebben.............. Bij een model met asymmetrische vleugel kan ik me er wat bij voorstellen omdat de lift toeneemt als de snelheid toeneemt maar de lift blijft bij een symmetrische vleugel toch hetzelfde? En als je op de kop vliegt is het -2 graden domping dan reageert het model toch anders met gas geven?

Kan iemand hier iets over roepen?
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Erikf » wo okt 26, 2011 4:41 pm

Het was even stil maar dat komt omdat ik aan het bouwen was ipv internetten ;)

Nu is de besturing aan de beurt, de servo's zitten erin, bowdenkabel gedeeltelijk en heb een begin gemaakt voor de rolroeren.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door luppie » wo okt 26, 2011 7:54 pm

goed bezig Erik!
toch een vraagje: wat is of doet een bowdenkabel?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Erikf » wo okt 26, 2011 8:48 pm

De bowdenkabel is de stuurkabel in dit geval van het richtingsroer en het hoogteroer. Het is een kunststofbuis met daarin of een kunstofkabel of een van metaal. Voor de E-Hots gebruik ik kunststof en voor m'n Charter een metalenkabel. Voordeel van de bowdenkabel is dat het flexibel is en tot op zekere hoogte een bocht kan maken.

Op de foto zie je nog een stukje van de kunststofbuis uit de romp komen, die moet ik nog even afsnijden als de epoxy hard is.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door luppie » do okt 27, 2011 8:49 pm

ow ja dat ik ik wel. Ik gebruik meestal stangetjes van staal of of koolstof is een drink rietje zodat het niet gaat buigen.
Maar dat werkt niet altijd super omdat er toch een beetje speling blijft
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Erikf » vr okt 28, 2011 8:52 pm

Het begint al lekker op te schieten, ik ga al nadenken over de kleuren.
Het motorschot heb ik toch met 2 graden domping gelijmt, ik had een mailtje gestuurd naar Frank (lvc-emmeloord) om te vragen hoe hij het had gedaan. Dus hij had 2 graden gedaan en omdat dat model goed vliegt doe ik dat dan ook.

De onderkant van de E-Hots met de toegang naar de servo's. Nu weet ik nog niet of ik de accu via dit gat in het model wil schuiven of toch via een klepje aan de bovenkant direct achter de motor.................. :roll:
Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door luppie » vr okt 28, 2011 10:09 pm

misschien heeft die motordomp iets te maken met een instelhoek? of heeft hij ook geen instelhoek?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie