E-Hots

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

E-Hots

Bericht door Erikf » zo okt 16, 2011 5:21 pm

Deze lag nog bij mij in de kast om af te bouwen dus ga ik er maar mee verder want het komt niet vanzelf af ;)

Afbeelding

De "bouwtekening", een A4tje, heb ik van Frank Hoekstra gekregen en hij heeft voor mij ook een aantal onderdelen gefreest. Afgelopen winter was ik al begonnen maar niet aan toe gekomen om het af te maken.

Vandaag ben ik dus zover gekomen:
Afbeelding
Richtingsroer zit er nu op, de hoofdvleugel in het midden in gedekt en het motorschot klaar gemaakt om vast te lijmen.

Vandaag heb ik ook wat onderdelen bij HobbyKing besteld zodat ik er weer mee verder kan.

De romp gaat helemaal van balsahout worden, nu twijfel ik nog of ik folie ga gebruiken of dat ik de romp ga schilderen. Nu weet ik van "vroegah" toen ik de Beta van Graupner bouwde, dat je met talkpoeder en spanlak plamuur kon maken dat niet veel weegt. Kan iemand mij vertellen wat tegenwoordig (phoe ik begin me oud te voelen :lol: ) gebruikt als ondergrond?

De vleugel gaat natuurlijk wel in de folie.................. of toch klassieke bespanning.................. :roll: Daar ga ik maar eens rustig over nadenken :D
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Jan Jaap » zo okt 16, 2011 5:58 pm

1: Goed schuren van de romp, eerst redelijke grove korrel en eindigen met lichte korrel
2: Hele romp stofvrij maken met een zacht borsteltje of doek
3: Een papje maken van spanlak en talk poeder, 1/3 talk poeder en 2/3 spanlak en mengen tot een glad papje. (alleen spanlak kan ook)
4: Papje of spanlak op de hele romp aanbrengen en goed laten in trekken
5: Na het drogen met een lichte korrel op schuren (korrel 600)
6: Glas mat op maat knippen (voor de romp 25 grams en voor de onderkant van de neus tot achterlijst 50 grams) Deel van de romp in smeren met G4 en dan glasmat er overheen en laten verzadigen, let wel op dat je de G4 gelijkmatig verdeeld!
+- 24 uur laten uitharden en dan licht op schuren tot je een mooi glad resultaat hebt en dan weer een laagje G4 er overheen. Weer 24 uur laten drogen en weer mooi gladschuren (lichte korrel)
5: Deel van de romp of als je de hele romp hebt gedaan weer af nemen met een borstel of doek zodat het stofvrij is en een mooi glad oppervlak heeft.
6: Dan plamuur en grondverf in-één voor de ondergrond. Voordeel is dan licht oneffenheden worden weggewerkt (is te koop bij elke doe-het-zelf winkel en is van Histor)
7: Na het drogen van de grondverf, licht schuren tot een mooi glad resultaat desnoods een 2e laag er over.
8: Een kleur naar keuze als laatste aanbrengen in 2 a 3 lagen. let er op dat de 1e laag niet alles hoeft te dekken, dat werk je weg met je 2e of eventueel 3e laag.

De G4 is pas echt uitgehard na ongeveer 1 week. je kan er wel na 24 uur over schuren maar uitharden duurt wel een week.
Wel bewerkelijk maar dan heb je een mooi resultaat en een super sterke romp!

Mijn Libelle is ook op deze manier gedaan.
Succes!
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door luppie » zo okt 16, 2011 6:11 pm

zo zo aardig klusje JJ Ik begin al te zweten als ik aan al dat werk denk :lol:

Wat voor motorisering komt er in? Ik mag toch hopen een lekker knetterende tweetakt of toch een nostalgische viertakt :D
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Jan Jaap » zo okt 16, 2011 6:37 pm

Luppie schreef:zo zo aardig klusje JJ Ik begin al te zweten als ik aan al dat werk denk :lol:
Dat heb ik, als ik bij jou al die depron kistjes voor bij zie komen. Man!! wat een werk.
Overigens niets dan lof, omdat ook veel uitprobeersels bijna niet te vliegen zijn, en je toch weer de moed hebt om een nieuwe te fabriceren.
Al dat werk kan ook in een balsa kist gestopt worden en afgewerkt volgens deze manier. Ik denk dat de hoeveelheid werk erger lijkt dan het is.
Luppie schreef:Wat voor motorisering komt er in? Ik mag toch hopen een lekker knetterende tweetakt of toch een nostalgische viertakt :D
Nee, natuurlijk niet. Al dat gestink en die t...g herrie.
Daar komt vast een echte buitenloper (liefst een AXI, want die draaien zo mooi geruisloos :lol: ) in op 3 of 4S.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Erikf » zo okt 16, 2011 7:57 pm

JJ de Bom schreef:1: Goed schuren van de romp, eerst redelijke grove korrel en eindigen met lichte korrel
2: Hele romp stofvrij maken met een zacht borsteltje of doek
3: Een papje maken van spanlak en talk poeder, 1/3 talk poeder en 2/3 spanlak en mengen tot een glad papje. (alleen spanlak kan ook)
4: Papje of spanlak op de hele romp aanbrengen en goed laten in trekken
5: Na het drogen met een lichte korrel op schuren (korrel 600)
6: Glas mat op maat knippen (voor de romp 25 grams en voor de onderkant van de neus tot achterlijst 50 grams) Deel van de romp in smeren met G4 en dan glasmat er overheen en laten verzadigen, let wel op dat je de G4 gelijkmatig verdeeld!
+- 24 uur laten uitharden en dan licht op schuren tot je een mooi glad resultaat hebt en dan weer een laagje G4 er overheen. Weer 24 uur laten drogen en weer mooi gladschuren (lichte korrel)
5: Deel van de romp of als je de hele romp hebt gedaan weer af nemen met een borstel of doek zodat het stofvrij is en een mooi glad oppervlak heeft.
6: Dan plamuur en grondverf in-één voor de ondergrond. Voordeel is dan licht oneffenheden worden weggewerkt (is te koop bij elke doe-het-zelf winkel en is van Histor)
7: Na het drogen van de grondverf, licht schuren tot een mooi glad resultaat desnoods een 2e laag er over.
8: Een kleur naar keuze als laatste aanbrengen in 2 a 3 lagen. let er op dat de 1e laag niet alles hoeft te dekken, dat werk je weg met je 2e of eventueel 3e laag.

De G4 is pas echt uitgehard na ongeveer 1 week. je kan er wel na 24 uur over schuren maar uitharden duurt wel een week.
Wel bewerkelijk maar dan heb je een mooi resultaat en een super sterke romp!

Mijn Libelle is ook op deze manier gedaan.
Succes!
Dank je voor de beschrijving, deze uitdaging ga ik aan :D Het is bewerkelijker dan folie maar ik denk dat ik hier meer plezier aan beleef. Als ik terug denk aan het bekleden van m'n Charter met folie dan denk ik dat het ook veel mooier gaat worden.

Tja, brandstof of elektro........... :D Er komt elektro in, die spullen heb ik liggen en voor de Charter heb ik al een 4S pakket en als dat past gaat dat ook in de E-Hots. Anders gaat er een 3S in maar dat moet ik dan nog even kopen.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door flymax » zo okt 16, 2011 9:24 pm

Die G4 lak moet je echt binnen 24 uur schuren. Als je langer wacht is het te hard en wil het echt niet meer!!
persoonlijk zou ik toch voor folie gaan vanwege het gewicht. Zo'n Hots hoort echt heel licht te zijn dan kun je er prachtig aerobatic mee vliegen. Als hij te zwaar wordt komt hij niet meer tot z'n recht.
Max

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Erikf » zo okt 16, 2011 10:07 pm

Ik denk dat je daar een sterk argument hebt Max, ik heb nog even de tijd voor ik moet beslissen. Weet toevallig iemand hoeveel het verschil in gewicht is bv pet 10cm2?
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door luppie » ma okt 17, 2011 9:24 pm

een super sterke romp heb je alleen nodig bij een crash maar op dat moment breekt er wel iets anders zoals een vleugel.
Alleen de plek van het landingsgestel zou ik een stuk sterker maken want dat is heel vaak een zwak punt bij bij landingen op een veld als de onze.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door Erikf » di okt 18, 2011 8:45 pm

Vanavond is echt een experimenteer-avond :D Niet alleen voor de Tiger Moth ben ik proef stukjes aan het maken maar ook voor de E-Hots.

Om het verschil in gewicht van folie en "plamuur", epoxy en verf te bepalen heb ik twee stukjes balsa van 5 x 10 cm gebruikt. Op de eerste heb ik folie gedaan en die is van 1,2 gr naar 1,5 gr gegaan. Het tweede stukje is nog niet klaar maar de porienvuller zit er op en epoxy met een glasmatje. Het gewicht is inmiddels van 1,2 gr naar 2,5 gr gegaan :shock: en dan moet er nog verf op. Dat is nogal een verschil met folie.
Ik ga de test nog wel afmaken want ik wil precies weten hoeveel het verschil is maar voorlopig denk ik dat ik dit model met folie ga doen en later een schaalmodel met verf.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: E-Hots

Bericht door flymax » di okt 18, 2011 9:04 pm

Erikf schreef:Ik ga de test nog wel afmaken want ik wil precies weten hoeveel het verschil is maar voorlopig denk ik dat ik dit model met folie ga doen en later een schaalmodel met verf.
Ik geef je groot gelijk. Bij de Hots is de verticale performance een belangrijk onderdeel van het vliegplezier dus niet teveel gewicht. Ik denk dat het rond 1990 was dat er een belgische gastvlieger in Emmeloord op het veld kwam met een Hots. Daar hadden wij allemaal nog nooit van gehoord. Twee dingen vielen op: deze meneer was ook schaalvlieger en tot op de dag van vandaag heb ik geen Hots gezien die netter was gebouwd was dan dat exemplaar. Verder vloog hij een kunstvluchtprogramma binnen de contouren van het gemaaide veld dat toen zo'n 80 bij 80 meter was. Tegenwoordig is dat heel gebruikelijk met de 3D vliegtuigen maar destijds keken we daar met verbazing naar.

Max

Plaats reactie