Tigermoth(je)

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Tigermoth(je)

Bericht door Erikf » zo okt 09, 2011 3:03 pm

Ik ben (weer) begonnen met een tigermothje uit foam naar aanleiding van een draadje van het modelbouwforum. Hier zijn ook te tekeningen te vinden voor verschillende formaten.

"weer" omdat dit de derde is, de eerste had geen rolroeren en had een span van 80 cm. Hiermee heb ik een aantal keer indoor gevlogen maar ook buiten als het niet te hard waaide. De tweede was er een met rolroeren maar het moest te snel vliegen om leuk te zijn en zeker indoor ging dat niet lekker.

Nu bouw ik het weer omdat het toch een leuk modelletje is en zowel binnen als buiten leuk vliegt. Deze zal weer zonder rolroeren zijn en zo licht mogelijk om langzaam te kunnen vliegen.

Afbeelding

Dit is m'n bouwhoekje die de modelbouwhobby met de zenderhobby moet delen ;)
Op het bureau is de blauwe foam 3mm te zien met daarop een stapeltje A4tjes dat de tekening moet worden. De foam heb ik bij de Gamma gekocht en later heb ik ook nog zwarte foam 6mm gehaald.



Afbeelding

Dit moet dus een keer gaan vliegen :mrgreen:

Met de romp heb ik wat problemen gehad. Als ik dit stuk foam ging buigen begon het al snel te breken, hier had ik bij de vorige modellen geen last van. Maar met een föhn het verwarmen en het buigt weer goed.

Inmiddels ben ik er ook achter waarom ik er eerst geen problemen mee had en nu wel. Het allereerste pak dat ik gekocht had (drie jaar geleden) was soepeler dan het tweede pak dat ik begin dit jaar heb gekocht, nu weet ik waar ik rekening mee moet houden.

Inmiddels ben ik bezig met de roervlakken en de schanieren te lijmen. De schanieren zijn van oude floppy's die ik op maat knip en in het foam lijm.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Tigermoth(je)

Bericht door Jan Jaap » zo okt 09, 2011 3:51 pm

Goed bezig Eric,

Heb op het MBF het draadje ook gelezen, maar niet de moed gehad om deze te maken.
Ben wel benieuwd naar de vlieg eigenschappen.

Succes
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Tigermoth(je)

Bericht door Zaktindegeute » zo okt 09, 2011 5:55 pm

Zie ik daar een Lowe HF 150 en een Kenwood rz1..? "Mijn SWL hart begint sneller te kloppen" - NL11979.. ;)

Wat betreft de dubbeldekker.."Keep those pictures coming" Ziet er nu al leuk uit..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Tigermoth(je)

Bericht door Jan Jaap » zo okt 09, 2011 6:12 pm

Zaktindegeute schreef:Zie ik daar een Lowe HF 150 en een Kenwood rz1..? "Mijn SWL hart begint sneller te kloppen" - NL11979.. ;)
Vertaling aub?? Wat is de kick??
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Tigermoth(je)

Bericht door luppie » zo okt 09, 2011 7:05 pm

ah zendamateur amateurs gedoe.

maar ik ben wel benieuwd naar die moth ik heb het draadje ook helemaal gelezen ooit een keer en dat was wel een avondvullend klusje.
Een heel goed draadje als je begint met depron want er staan heel veel goeie bouwtips in.

waar heb je dat blauwe schuim gekocht en hoe dik is dat?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Tigermoth(je)

Bericht door Erikf » zo okt 09, 2011 7:26 pm

:lol: Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet helemaal begrijpen wat daar staat :lol:

even de vertaling de Lowe 150 is een eenvoudige maar goede korte golf ontvanger en de Kenwood RZ1 is de eerste ontvanger van Kenwood die vanaf 500 kHz tot 950 MHz kan ontvangen. SWL staat voor Short Wave Listner, nl: korte golf luisteraar). NL 11979 is een registratie nummer (van de VERON?) voor korte golf luisteraars die naar zendamateurs luisteren.
tot zover de vertaling, waarschijnlijk heb je al een idee om welke andere hobby het gaat maar toch even een extra uitleg ;)

Naast deze hobby doe ik ook aan zendamateurhobby en sta geregistreerd als PH7CW. Dat houd in dat ik zelf zenders mag bouwen en gebruiken onder bepaalde voorwaarden. In de grote doos rechts van de Lowe zit een 40 m ontvanger die ik zelf heb gebouwd en de bedoeling is dat er ook een CW (morse) zender in komt. Maar dat bouwen moet op dezelfde bureau als dat ik de modelvliegtuigen bouw dus het is weleens schipperen met de ruimte. Rechts naast die grote doos staat ook nog een CW sleutel (seinsleutel) en die komt oorspronkelijk uit het leger van een oostblok land. O,ja als antenne gebruik ik een eenvoudige draadantenne waarmee ik met slechts 50mW al in de omgeving van Minsk ben gekomen.

Dus, Gert, als ik die reactie van jou zo die zullen onze gesprekken niet beperkt blijven tot de modelbouw hobby :mrgreen:

O,ja, op de foto is ook m'n Charter te zien waarmee ik regelmatig vlieg.

Ik zie dat Luppie tijdens het intikken van boven staande verhaal ook al reageerde :D

De vliegeigenschappen van de eerste zijn zeer rustig. Wel moet ik het gas erop houden tijdens de landing anders kwam 'ie te hard op de grond. Toen m'n oudste 7 was heeft hij er ook even mee gevlogen en ik hoefde nauwelijks in te grijpen en als dat wel moest had ik alle tijd omdat het langzaam vliegt.

Dat blauwe schuim komt bij de Gamma weg en is 3 mm dik. Het zijn platen van 75 bij 60 cm en ze verkopen het in pakken van 10 m2. Het schuim buigt en de lengte minder makkelijk dan in de breedte, hier moet ik tijdens het bouwen wel rekening mee houden.

Zo, een heel verhaal en nu weer verder met het bouwen :mrgreen:
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Tigermoth(je)

Bericht door Erikf » do okt 13, 2011 8:56 pm

Inmiddels ben ik weer iets verder gekomen. De twee helften van de ondervleugel zijn klaar. De ribben zijn van 5mm foam gemaakt en de vleugel zelf van 3mm.
Het richtingsroer en stabilo zijn ook zover klaar: 5mm foam met schanieren van oude floppy's.
De romp is aan de voorkant gelijmt met als versteviging stukjes balsa op de lijmnaad.

Afbeelding

Nu ben ik bezig de ribben in de romp aan te brengen. Ik kom tot de ontdekking dat ik ergens niet zorgvuldig genoeg heb gesneden :oops: want ik moet de vorm van de romp nog wat corrigeren. Gelukkig is het geen schaalmodel :mrgreen:

Nu snel weer verder want voor 12 november wil ik wel de maiden achter de rug hebben 8-)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Tigermoth(je)

Bericht door Erikf » vr okt 14, 2011 8:55 pm

Weer een stapje verder. De romp is bijna in de goede vorm en de ondervleugel is klaar.


Afbeelding

Volgende stap is de bovenvleugel.

Vraagje: hoe kan ik het model een kleurtje geven, wat is een goede manier? Tot nu toe gebruik ik acryl verf maar als iemand een beter idee heeft hoor ik het graag.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Tigermoth(je)

Bericht door frahati » vr okt 14, 2011 9:35 pm

Hallo Erik

acryl verf is goed, ik gebruik ook wel eens een edding viltstift,
maar dan wel een hele brede, anders duurt het te lang.
voordeel is dat je geen gewicht toevoegt, dwz te verwaarlozen.

groet Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Tigermoth(je)

Bericht door Zaktindegeute » vr okt 14, 2011 10:11 pm

Als je de acryl verdund met water, en in meerdere laagjes opbrengt komt er ook niet veel gewicht bij..
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie