lego jet.

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

lego jet.

Bericht door luppie » wo jul 27, 2011 11:39 am

Ik heb vakantie dus mooi even tijd om weer wat nieuws te maken.
Ik wat op zoek naar een tekening en kwam toen een foto tegen van een lego vliegtuig die er wel leuk uit ziet.
Dus aan de hand van die foto heb ik een tekeningetje gemaakt.

de setup:
twee motoren Turnigy2836 brushless Outrunner 2350kv (totaal 960W) http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7993
twee regelaars TURNIGY Sentry 60amp Speed Controller
twee accu's die ik nog moet uitzoeken 4S 2000/3000 mAh
4x towerpro 9gram servo
2 propjes 5,5x4,5 en dan 1 met de spoed de andere kant op

hier die foto van het lego ding:
Afbeelding

Ik heb dus eerst een tekening gemaakt aan de hand van de foto en dat was nog niet zo makkelijk. Gelukkig heeft lego blokjes die je kunt tellen en aan de hand daarvan kun je dan ongeveer opmaken hoe groot de onderdelen zijn.
Afbeelding

en dan een boel verschalen met hier een stukje tekening van de zijkant romp:
Afbeelding

Om een idee te geven van het formaat heb ik de x41 op de tekening gelegd en je ziet dan direct overeenkomsten.
Afbeelding

De bouwstijl zal ook lijken op de X41 omdat het simpel en effectief is.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: lego jet.

Bericht door Zaktindegeute » wo jul 27, 2011 7:57 pm

Go Luppie, Go Luppie... :D
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: lego jet.

Bericht door luppie » di aug 02, 2011 11:05 am

Ik wil wel voor einde vakantie klaar zijn dus ik heb even doorgewerkt en ik heb hier een stel foto's van het resultaat.

Als eerste heb ik een poging gedaan om het zwaartepunt te vinden. De CG calculators zijn niet gemaakt voor dit model vliegtuigen dus ik heb maar een klein zwevertje gemaakt van dit model en ik hoop dat ik het zwaartepunt daarvan gewoon door mag schalen naar het grote vliegtuig.? Of als iemand een andere manier weer want het komt nogal kritisch bij dit soort dingen.
Afbeelding

begonnen met de vleugel met de spanten voor de romp en wat hout voor het voorste wiel:
Afbeelding

de bedrading door de vleugel gemaakt voor aansturing van regelaars en servo's:
Afbeelding

hier een vleugeltip met wieltje:
Afbeelding

hier een kielvlak die er schuin op komt:
Afbeelding
Afbeelding

In de vleugel zit 8mm en 6mm koolstof en in vleugeltip en kielvlak 6mm. Onder de romp komen 2 latjes 9x4mm van voor naar achteren. De twee accu's komen voor de motor halverwege de vleugel. Volgens mijn schatting ligt CG aan de voorkant van de stap in de vleugel. Dus de accu zal op het CG liggen en de motor er achter dus moet de lange neus compenseren.

motorsteunen:
Afbeelding

motor op de vleugel
Afbeelding

retract in de neus:
Afbeelding

zijkanten van de romp er aan:
Afbeelding

bovenkant romp er op:
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: lego jet.

Bericht door luppie » vr aug 12, 2011 8:19 pm

Mijn vakantie is afgelopen maar hij is nog niet helemaal af. Ik heb wat moeten veranderen omdat niet alles ging werken zoals de wielen op de vleugeltip.
Door de afstand tussen de wielen werd het allemaal wat te slap. Hij kon het gewicht wel aan maar veerde te veel dus ik wacht nu op een zetje retracts die onder het compartiment van de accu komen halverwege de vleugel.
hieronder nog een foto met het wieltje nog op de vleugeltip maar ook de twee van de straks totaal 7 stuks 9 grams servo's.
Afbeelding

hier de onderkant van dat zelfde stukje met de regelaar in zicht voor koeling en omdat hij net niet helemaal er onder paste.
Afbeelding

hier een foto van de bedrading die ik allemaal aan elkaar ga solderen dus zonder stekkertjes. alle plussen en minnen zitten direct achter de regelaar aan elkaar en niet via de ontvanger. Dit omdat de afstand naar de ontvanger in de romp heel lang is en omdat er anders veel servo's stroom trekken door twee dunne draadjes. Ook heb ik de regelaar draden gewoon op elkaar gedaan dus ook de rode draad. Dit zou geen probleem moeten zijn en zo kunnen ze allebei de stroom leveren ipv maar één. En uit de test bleek dat dit prima werkte. kortom alle elektronica (op de retract na) werkt al.
Afbeelding

hier een foto van het voorste wieltje met de stuurservo er onder. Dit hele handeltje zit onder een afneembaar dekseltje.
Afbeelding

hier een stukje van het werphouvastofhoeheetdatookalweer dingetje. je kunt hier je hele hand in kwijt dus een stevige worp is mogelijk.
het een een plaatje hout (3mm) en dan schuim met nog extra versteviging waar later nog weer een plaat schuim bovenop komt gelijmd met PU lijm. Je ziet het CG rondje die ik via het kleine zwevertje heb verkregen. Daar boven een streepje wat de CG aan geeft die ik via een canard CG calculator heb berekend. het ligt heel dicht bij elkaar dus ik heb er wel vertrouwen in dat het wel ongeveer moet kloppen zo.
Afbeelding

hij is bijna klaar dus hier nog wat foto's van het geheel met als eerste de achterkant:
Afbeelding

en de neus:
Afbeelding

en het geheel:
Afbeelding


spanwijdte is 146cm en hij is 119cm lang behoorlijk groot dus ik hoop dat die twee motortjes hem een beetje vooruit krijgen. Het is nog wachten op de twee accus en het landingsgestel.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: lego jet.

Bericht door Zaktindegeute » vr aug 12, 2011 10:29 pm

Morgen gooien ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: lego jet.

Bericht door flymax » vr aug 12, 2011 11:19 pm

Zaktindegeute schreef:Morgen gooien ?
Zonder accu en zonder landingsgestel???

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: lego jet.

Bericht door luppie » za aug 13, 2011 12:41 am

technisch gezien kan ik morgen best vliegen op een 3S accu alleen word inderdaad het landen wat lastig.....
vandaag op 3S test gedraaid en dan heeft hij best wel wat power net zoveel als de x41 alleen dan 2x
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: lego jet.

Bericht door luppie » wo aug 31, 2011 9:29 pm

Weer even een update...
Ik moest dus wat improviseren omdat de wielen aan de vleugeltips niks gingen worden. Ik heb op ebay een setje extra retracts besteld die ongeveer net zo duur zijn als die van HK. Deze zijn iets dikker maar ook veel sterker. Ook is zijn ze veel trager en duurt het 30 seconden voordat ze gaan werken als er spanning op staat.
Omdat ik geen rekening heb gehouden met die wielen op de accu/motor compartiment moest ik hem er gewoon op plakken met wat extra hout als enige versteviging.
Ik had eerst wielen van 50mm en 8mm dik maar die zakte door de spaken heen door het gewicht dus moesten er dikkere wielen komen. Dus nu ook grote gaten in de onderkant waar de wielen in vallen als ze ingetrokken zijn.
Afbeelding

Tijdens het wachten op de wielen en retracts heb ik de bovenkant al een kleurtje gegeven. Niet erg creatief maar het kan er mee door. Misschien komen er nog wat decals (plaatjes) op
Afbeelding

Ik ben benieuwd hoe dat straks in het gras gaat want de speling met de grond en vleugeltips is minimaal dus ik denk dat er nog wat tape op de punten gaat voor bescherming.
gewicht tot nu toe met accu's en extra gewicht (4xAA accu) in de neus voor CG 1885 grammen. stuwkracht per motor met 5,5x4,5 prop en 4S accu verwacht ik ruim 800 gram en volgens een revieuw doet hij dan 875W
Here is the setup to get you to 110mph in a Funjet. 2836 2350, APC 5.5x4.5, 60A SS, At least a 2650mAh 4S 20C Turnigy (need to sustain 60A). I used a Wattsup meter to read 58A at 14.7V for 875W. Doppler at 110mph consistently and use WOT for 30-60 sec at a time.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: lego jet.

Bericht door luppie » za sep 03, 2011 8:12 pm

Vandaag de eerste vlucht gehad! de eerste poging was een start vanaf de grond maar de vleugelpunt hapte in het gras dus die brak af.
De twee poging na reparatie werd hij gegooid en dat ging ook niet goed. De worp ging met 1/4 gas en omdat hij relatief langzaam zakte gaf ik een stoot gas bij, de neus ging direct de lucht in en hij sloeg achterover. Schade is een klein scheurtje in de romp.

Naast extra gas gaf ik ook wel up geloof ik maar de voorlopige conclusie is dat er meer gewicht in de neus moet. Er is gefilmd dus misschien volgt er een filmpje.

Gr Luppie
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: lego jet.

Bericht door Zaktindegeute » zo sep 04, 2011 3:13 pm

Zie filmpje...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UGWudScOEQE[/youtube]
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie