Gonzales (snel vliegtuigje)

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Gonzales (snel vliegtuigje)

Bericht door luppie » zo jul 10, 2011 1:56 pm

Ik had een probleem met de aansturing van twee hoogteroeren met één servo. Het probleem is opgelost en een uitgebreid verslag staat hier : http://www.modelbouwforum.nl/forums/alg ... bleem.html

servo dus verder naar voren gedaan en hij ligt nu op de zijkant:
Afbeelding

Ook zie je op de eerste foto al koelribben op de regelaar. Misschien is een zwaardere regelaar wel minder gewicht en kan hij de stroom beter aan maar wel het risico dat die het toerental niet aan kan vandaar deze oplossing.
Afbeelding

Het motor "kistje" met motor er in geplakt met PU bruislijm. Ik doe altijd een dikke klodder lijm in een bakje en doe daar een paar druppels water bij dat ik ga mengen. Het word dan een witte massa die je snel moet aanbrengen omdat het dan binnen enkele minuten extreem gaat uitzetten. Veel meer nog dan wanneer je er geen water bij doet. Het is nu ook veel sneller hard.

Maargoed de motor er dus vast in en dus even een testrun met de prop er op en nu zit er opeens speling op de as van de motor. De prop goed gebalanceerd maar toch een hevige vibratie. De motor er weer uit halen was geen optie omdat ik dan moest breken. Als oplossing heb ik een klein lagertje gemaakt op de as aan de kant van de prop. Natuurlijk was de as te dun dus die heb ik met scotch tape dikker gemaakt en toen het lager er op geschoven. Het lager vast gezet met epoxy op het motorschotje:
Afbeelding

Resultaat....... hij draait soepel en zonder trillen!!!!!!!!!
Ben alleen bang dat de motor straks heet gaat worden en dan zal de tape zacht worden.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Gonzales (snel vliegtuigje)

Bericht door Zaktindegeute » zo jul 10, 2011 2:46 pm

Camra staat klaar ;)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Gonzales (snel vliegtuigje)

Bericht door luppie » do jul 14, 2011 9:38 pm

ik heb stevig doorgewerkt want ik wil met een nieuw project beginnen maar eerst moet deze van de werkbank af. Ik heb de onderkant wat het luikje is vol geplakt met m3 ringetjes. Op de zelfde plek op de romp heb ik daar stukjes neodym magneetjes geplakt.
Afbeelding
Ook moest de achterkant nog wat aerodynamischer worden dus heb ik daar twee schijfjes schuim geplakt die ik later in vorm heb gesneden en geschuurd.
Afbeelding

En nu was hij zo goed als klaar voor de afwerking. Ik heb folie op de vleugels en staart geplakt en acrylverf op de romp. Hier onder een paar fotos van de luchtinlaat en luchtuitlaat van de motor. Die zitten daar omdat de motor na enkele seconden vol gas al erg heet is.
Afbeelding
Hier zie je ook het resultaat van de afronding van de achterkant
Afbeelding
hier een totaal foto van de onderkant (oranje) en bovenkant
Afbeelding
Afbeelding

En omdat het lanceren van dit soort kleine zware vliegtuigjes altijd een probleem is weet ik uit ervaring wil ik het deze keer anders doen. Ik heb voor een klein zwevertje een huckpack dingetje gemaakt voor op mijn trainer maar die ga ik nu iets aanpassen zodat deze romp er op kan. Nu moet ik alleen nog Gert lief aankijken zodat hij op of onder zijn super piper cub mee mag liften. Het afgooien gaat met een servo die een elastiek los laat. Is dit toch een slecht plan dan etv slepen of gewoon een hand start.
Afbeelding
Afbeelding
ik had nog een bonusfoto en een berekening van de CG en stallspeed:
Afbeelding
Afbeelding
Dat betekend dus met minstens 40km/h tegen de grond aan kwakken :shock:
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Gonzales (snel vliegtuigje)

Bericht door Zaktindegeute » do jul 14, 2011 9:50 pm

Ik ben d'r helemaal voor.....

Gaan met die banaan...

Even kijken hoe we hem op mijn "super" plakken...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Gonzales (snel vliegtuigje)

Bericht door luppie » do jul 14, 2011 10:32 pm

dit vind jij ook wel leuk..... :D
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Gonzales (snel vliegtuigje)

Bericht door Zaktindegeute » do jul 14, 2011 10:44 pm

Ik wist gelijk al dat ik hem aan de juiste persoon had meegegeven...
ziet er strak uit....
kleurtje ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Gonzales (snel vliegtuigje)

Bericht door luppie » do jul 14, 2011 11:01 pm

ja eerst vliegen en dan een kleurtje. de motor komt van deze http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10714 en die kon echt niet vliegen. 5 pogingen gedaan maar het was hopeloos. dus thuis de motor en servo's er direct uit gesloopt en die zitten nu hier op. Nadeel is dat die f4 100 gram vlieggewicht had en deze ??? iets meer, dus (te) lichte motor
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Gonzales (snel vliegtuigje)

Bericht door luppie » ma aug 15, 2011 10:43 pm

Hij heeft gevlogen!!
Hij ging dus op de rug van een superpiper de lucht in en na een snelle stijgvlucht werd hij losgelaten. Hij steeg meteen omdat ik iets up gaf en daarna was het een gevecht om hem een beetje in de lucht te houden.
De uitslagen van de roeren waren veeeeel te veel en hij was praktisch onbestuurbaar. Ik wist hem in de lucht te houden door de neus omhoog te laten wijzen en gas geven maar ik kon niet goed zien of hij rechtop of over de kop lag vooral omdat hij zo verschrikkelijk hard tolde als ik iets stuurde.

Afbeelding
Afbeelding

Er was helaas niemand met een degelijke camera dus ik heb het met mijn mobiel gefilmt dus eigenlijk zie je er niks van. Wel hoor je het moment dat de accu uit het vliegtuig werd geslingerd waardoor het dekseltje in de prop kwam en hij naar beneden viel.
Gonzales first flight - YouTube

schade is een gebroken kapje, de motor zit los en de prop en spinner zijn er af gedraaid
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Gonzales (snel vliegtuigje)

Bericht door Zaktindegeute » ma aug 15, 2011 11:13 pm

Het was me een (z)waar genoegen je weer te mogen helpen... "Any time bro"
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie