Ornithopter EAGLE van R.E.M.
Geplaatst: za sep 27, 2025 8:38 pm
Laatste heb ik deze opgepikt van de club. Ik weet niet meer van wie deze kwam.

Elk geval was de aandrijving niet in orde omdat de originele tandwielen stuk waren. Er zat nu een tandwiel op met een te kleine verhouding 3.8:1 terwijl de originele 11.36 : 1 was. hij draaide ongeveer 3X te snel dus.

Een tandwiel gevonden op alieexpres. Dit was er een met slipkoppeling voor een RC auto. Toen hij binnen kwam realiseerde ik me pas dat hij veel te zwaar was (85 gram).

Ik heb een tijd met de slijptol en een boormachine op het tandwiel in staan slijpen om zo veel mogelijk materiaal weg te halen.

Wanneer je begint aan zo'n model kom je er vaak achter dat er meer zaken aandacht nodig hebben. Alle servo's zaten los, geknikte stuurstang, losse verbindingen in de houten constructie, bruislijm hield niet alles op de juiste plek,


Ik dacht dat het nieuwe tandwiel de zelfde diameter had als de oude. Maar blijkbaar heb ik toch een andere besteld... maar met wat knoeiwerk past deze toch maar net!


motor constructie extra sterk gemaakt.

Staart deel extra sterk gemaakt met nieuwe kogel linkjes.

Servo's gemonteerd, snoertje ingekort, kleine 3mm bullet connectoren gesoldeerd, Carbon opnieuw met epoxy ingelijmd. Na het slijpen was het tandwiel 24 gram .

Volgens de handleiding is het orginele vlieggewicht met borstel motor en NiHm accu 425 gram. Met lipo en brushless maar ook het zware tandwiel en alle extra stukjes hout en lijm weegt hij 357. Een heel aardig resultaat!

en het resultaat met vleugels er aan


Elk geval was de aandrijving niet in orde omdat de originele tandwielen stuk waren. Er zat nu een tandwiel op met een te kleine verhouding 3.8:1 terwijl de originele 11.36 : 1 was. hij draaide ongeveer 3X te snel dus.
Een tandwiel gevonden op alieexpres. Dit was er een met slipkoppeling voor een RC auto. Toen hij binnen kwam realiseerde ik me pas dat hij veel te zwaar was (85 gram).
Ik heb een tijd met de slijptol en een boormachine op het tandwiel in staan slijpen om zo veel mogelijk materiaal weg te halen.
Wanneer je begint aan zo'n model kom je er vaak achter dat er meer zaken aandacht nodig hebben. Alle servo's zaten los, geknikte stuurstang, losse verbindingen in de houten constructie, bruislijm hield niet alles op de juiste plek,
Ik dacht dat het nieuwe tandwiel de zelfde diameter had als de oude. Maar blijkbaar heb ik toch een andere besteld... maar met wat knoeiwerk past deze toch maar net!
motor constructie extra sterk gemaakt.
Staart deel extra sterk gemaakt met nieuwe kogel linkjes.
Servo's gemonteerd, snoertje ingekort, kleine 3mm bullet connectoren gesoldeerd, Carbon opnieuw met epoxy ingelijmd. Na het slijpen was het tandwiel 24 gram .
Volgens de handleiding is het orginele vlieggewicht met borstel motor en NiHm accu 425 gram. Met lipo en brushless maar ook het zware tandwiel en alle extra stukjes hout en lijm weegt hij 357. Een heel aardig resultaat!
en het resultaat met vleugels er aan