Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door sandeaa (Ton) » di jan 12, 2021 3:14 pm

Voor het hoogte roer is de keuze gevallen op een pendel hoogte roer. Makkelijk afneembaar voor het vervoer en in 1 geheel te bouwen.
De ribben zijn niet symmetrisch en hebben aan de onderzijde een holling.
Om het mijzelf niet al te moeilijk te maken ben ik gestart met de rib holling onder en heb de bovenligger 6x3 eerst alleen op de buitenste kleinste ribben S16 gelijmd.
(Alle ligger uitsparingen eerst even op maat gevijld 6x3.)
Daarna steeds aan beide zijde 1 rib lijmen laten drogen en dan de volgende en zo naar de middelste ribben toe werken.
De te lijmen ribben raken steeds voor en achter de bouwplank. Door het hoogte verschil (binnenste S4 en buitenste S16 rib) komt de bovenligger steeds iets hoger en de reeds gelijmde ribben komen los van de bouwplank.
Nadat alle ribben gelijmd zijn het geheel omkeren. De bovenligger ligt nu vlak op de bouwplank en dan nu de onderligger op de ribben lijmen.
De bovenligger is nagenoeg vlak en de onderligger iets gekromd.

Na een tip over de plek van het kantelpunt maak ik deze niet onder de liggers maar een stukje naar voren ca 1/6 deel van het geheel.
Webbings zijn niet nodig hij is stijf genoeg tegen doorbuigen en met de folie er omheen wordt dat nog beter.

Afbeelding

Bovenste ligger gelijmd


Afbeelding

Onderste ligger gelijmd


Afbeelding

Achterlijst


Afbeelding

Voorlijst


Afbeelding

Afbeelding

Het eindresultaat.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door sandeaa (Ton) » vr jan 22, 2021 7:38 pm

Voor de vleugels heb ik een start gemaakt met bewerken van de grenen liggers van 15x3 mm.
Voor meer stijfheid heb ik ze 15 mm breed genomen i.p.v. 10 mm.
De 1m latten heb ik verlengd tot ca 1,3 m en verstevigd op de lasnaad met 1 mm plex.
Met de figuurzaag taps gezaagd en geschuurd ze lopen nu van 15 mm bij de wortelrib naar 5 mm bij de tip.
De rib inkepingen moeten allemaal hierop aangepast worden deze zijn per rib verschillend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De liggers aan de tip kant over een lengte van ca 60 cm nat gemaakt laten intrekken en toen aan die 2 meegeleverde mallen vastgemaakt voor de juiste kromming.
Let op dat de plex versteviging van de lasnaad tussen de liggers komt dus niet zichtbaar! Het zijn dus 2 setjes.
Nu kunnen ze een poosje drogen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Door de lockdown kon ik geen plaatmateriaal halen.
Daarom heb ik de helling voor de vleugeltippen van hele dunne boardplaat gemaakt die ik nog had liggen en gelijmd op de 2 meegeleverde mallen.
Hier kan ik jammer genoeg geen spelden insteken en moet het er maar mee doen.

Afbeelding

Afbeelding

De voorlijst heb ik van 15x15 mm balsa gemaakt.
Hij is hierdoor stijver dan de 10x10 van de tekening.
Om de juiste kromming bij de tip te krijgen heb ik deze over ca. 60 cm 2x horizontaal ingesneden.
Door dat stuk weer nat te maken en op de contramal te laten drogen en later te lijmen zit de kromming er mooi in.
Doordat ze krom weer aan elkaar gelijmd zijn blijft die kromming er perfect in zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Van de voorkant ribben heb ik de vissebekken afgesneden en lijm die platte voorkant in de inkepingen van die voorlijst. (beter goed afgekeken dan slecht bedacht MBF)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De achter lijst is van 2x2mm balsa en die gaan weer nat op de contramal. Eenmaal gedroogd en daarna gelijmd blijven de krommingen er mooi in zitten.
Ik heb ook 4 mm balsa geprobeerd en nat op de contramal laten drogen maar die blijft niet zo mooi krom als die gelijmde 2x2 mm.

Afbeelding

Door die kleine aanpassingen is de vleugel behoorlijk stijf geworden. Uiteraard gaat er met in vorm schuren van de voorlijst nog wel wat sterkte verloren. Het is een bewerkelijk en ook tijdrovend klusje geworden.

Voor de vleugeltippen heb ik eerst een mal gemaakt van 2x6mm depron en die gelijmd en gevormd op de tip helling.
Dan buig ik er 5 st 2x8 mm natte balsa latjes om en laat die weer drogen.
Na het lijmen en drogen blijft de tip mooi gevormd.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1513
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door flymax » di jan 26, 2021 9:06 pm

het wordt steeds mooier!!

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door luppie » za jan 30, 2021 8:50 pm

Gaaf Ton! dit word weer een hele mooie
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door sandeaa (Ton) » vr feb 12, 2021 8:44 pm

Een beetje laat kom ik erachter dat de vleugelverbinder van alu strip 1.6 mm dik niet mijn soort constructie is.
Ik vind het ook geen echt sterke constructie en je moet die alu verbinder in de vleugel lijmen dus hij steekt bij vervoer en opslag uit.
Dus heb ik besloten er een koolstof vleugelbuis in te maken van 13x12 mm met binnen buis van 12x10 mm.
Doordat ik bredere liggers heb genomen past deze gelukkig precies tussen de webbings.
Het kan helaas geen normale rechte verbinding worden omdat de hele vleugel oplopend is en ze ook nog naar achteren staan.
Dus moet ik in de romp de aanpassing voor die buis nog maken. In de vleugels kon ik er gelukkig nog rekening mee houden.

Afbeelding

In de rompspant van de verbinder komt een sleuf waar die 13 mm buis in past en verlijmd kan worden.
Om daar nu nog een beetje bij te kunnen heb ik de romp/ vleugel ribben er weer afgebroken en snij daar weer nieuwe voor.
Voor de sleuf van die buis meet ik op de tekening 5 graden omhoog en 6 graden naar achter de buis zit dus compleet scheef in die rompspant.
In mijn enthousiasme heb ik die sleuven te diep ingezaagd dus dat open deel moet weer dicht gezet worden.
Dan de vleugel buizen vastlijmen in de romp en mooi afwerken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De vleugelbuis in de vleugel moet nog gelijmd worden dus heb ik het geheel even opgesteld in de kamer.
Zorgen dat de romp recht staat en dan beide vleugels uitlijnen in beide richtingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De huls van de buis opsluiten en de webbings moeten nog er nog op.

Als het buiten weer een beetje acceptabel is dan kan het schuren en in vorm brengen van de vleugels beginnen.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door Tonnie78 » za feb 13, 2021 10:43 am

Wat een prachtig toestel Ton!!!

Gebruikersavatar
Jack1970
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 30, 2010 6:42 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door Jack1970 » zo feb 14, 2021 9:07 am

mooi project zo te zien

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door sandeaa (Ton) » ma feb 22, 2021 9:00 pm

Om het bouwverslag compleet te maken moet ik toch nog iets kwijt over een hikje tijdens het bouwen waar ik tijdens het foliën pas achter kwam.
Nu met foliën van de vleugels stuit ik op een probleem aan de achter lijst. (even terug scrollen is de vleugel te zien)
Oké dat had ik al veel eerder moeten onderkennen.
De ribben eindigen daar op ca 3 mm. De achter lijst is volgens tekening 25x4 mm. Op tekening zie je de ribben een klein beetje ingekeept in de achter lijst. Dat betekend dat je na die rib inkeping nog zo'n 20 mm platte achter lijst hebt.
Als je met de folie de rondingen van de rib volg kom je uit op dat platte stuk.
Je kunt dat natuurlijk helemaal schuin afschuren maar het wordt geen glooiende overgang.
Gevolg is dat met foliën de folie op het laatste stukje van de rib (bij de overgang achter lijst) los is van de rib en de rib niet mooi volgt.

Moet je nog beginnen met bouwen dan zou ik persoonlijk de ribben (evt. iets inkorten) dieper in een smallere en een dunnere achter lijst inkepen en daarna afschuinen.

Oké geen paniek hij zal er wel om vliegen maar het is niet de bedoeling.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door luppie » ma mar 01, 2021 11:15 pm

wanneer hij straks de eerste thermiekbel pakt zie je er niks van.
Word mooi!
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Champion van Emmanuel Fillon (Championnat46)

Bericht door sandeaa (Ton) » di mar 02, 2021 6:59 am

Dat zit er dik in, niet te ver weg gaan dus.
Ach dan bouwen we weer een andere. ;)
Groeten
Ton v.d.Sanden

Plaats reactie