Project Spitfire

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Project Spitfire

Bericht door Tonnie78 » do jul 02, 2020 5:46 pm

De projecten lopen bij mij altijd een beetje door elkaar vanwege wisselende interesse.

Op dit moment ben ik bezig met de opbouw van een Spitfire. Begin dit jaar heb ik deze gekocht. Het gaat hier om een Spitfire Mk9 in het verleden geproduceerd door Hacker. Spanwijdte van het toestel is 1,73m. De romp is van epoxy en de vleugel is schuim met Abachi gekleed. Ik heb dit toestel 2e hands gekocht. De vorige eigenaar had al een pneumatisch intrekbaar landingsgestel ingebouwd en de vleugels waren al afgewerkt met vezeldoek en lak.

Zo stond het toestel erbij bij de aanschaf.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Project Spitfire

Bericht door Tonnie78 » do jul 02, 2020 5:54 pm

Bedoeling is om deze Spitfire op de bouwen met 20cc methanol gestookte viertakt.

Eigenlijk was deze motor net een millimeter of 6 te lang waardoor er een rare naad ontstond tussen de spinner en de motorkap.
Afbeelding


Er was geen ruimte om de motor verder naar achter te verplaatsen dus heb ik de motorkap 6mm langer gemaakt. Dit heb ik gedaan door een schijf balsa aan de voorkant vd motorkap te lijmen en deze in model te schuren.
Afbeelding



Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Project Spitfire

Bericht door Tonnie78 » do jul 02, 2020 5:59 pm

De 1e eigenaar had aan de zijkant vd romp een grote opening gemaakt voor een aan/uit schakelaar met laadaansluiting.

Praktisch, maar ik vind het geen gezicht op een schaalvliegtuig. Ik heb het gat dichtgemaakt met een stukje triplex en daarna het gat verder afgewerkt met plamuur.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Project Spitfire

Bericht door Tonnie78 » do jul 02, 2020 6:03 pm

Tussendoor ook nog een 3d bestand opgezocht van een RAF piloot uit WWII.

Deze in de juiste schaal uitgeprint en beschilderd. Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Project Spitfire

Bericht door sandeaa (Ton) » do jul 02, 2020 11:11 pm

Zier er gaaf uit en die piloot mooi beschilderd.
Jammer dat je er zo weinig van ziet als hij onder het kleine kapje zit.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Project Spitfire

Bericht door Tonnie78 » vr jul 03, 2020 2:19 pm

Intussen had ik al bedacht welke kleur en registratie de Spitfire moest krijgen.

Er is in het verleden een Spitfire gerestaureerd in nederland. De Mk 732.

Na de restauratie heeft de MK732 3 verschillende kleuren gehad. Op dit moment is hij zilverkleurig met verschillende markeringen, maar zilverkleurig lijkt me slecht zichtbaar in de lucht. Ik heb daarom gekozen voor een oudere uitvoering met zwart/witte invasie strepen.Afbeelding

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Project Spitfire

Bericht door Tonnie78 » vr jul 03, 2020 2:33 pm

De vleugel en de romp zijn eerst gespoten met spuitplamuur. Vervolgens heb ik lang lopen twijfelen wat voor lak nou beschikt is om het model de juiste kleur te geven.

Niet alleen welke kleur, maar ook welk type lak is enigzins betaalbaar en daarnaast ook nog geschikt in combinatie met methanol. Hier kwam ik niet uit, maar een vraag op het modelbouwforum gaf te oplossing.

Voor de kleur eenvoudig de eigenmerk buitenlak vd Karwei afgewerkt met een 2K polyurethaan lak. Om een idee te krijgen van de juiste camo kleuren van de RAF in de WW2 heb ik een verf setje besteld voor plastic modelbouw. Dit op een paar stalen geschilderd en met deze stalen kleuren gezocht uit de kleurenwaaier vd Karwei.

Deze lak heb ik verdunt en met een bekerspuit aangebracht op het toestel. De kleine bekerspuit spuit een redelijk smalle nevel waardoor het mogelijk was om de verdeling tussen grijs/groen vanuit de hamd te spuiten zonder af te plakken.Afbeelding

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Project Spitfire

Bericht door Tonnie78 » vr jul 03, 2020 2:38 pm

Na de camo kleuren was het tijd voor de zwarte en witte banen van de invasie strepen en de rood, wit blauwe markering op de staart.

De invasie strepen en het witte op de staart zijn na afplakken gespoten. Daarna heb ik met rode en blauwe Tamiya lak de markering op de staart met een penseel gelakt.

Ook de gele vleugelvoorlijst is na afplakken met een penseel gelakt.Afbeelding

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Project Spitfire

Bericht door Tonnie78 » vr jul 03, 2020 2:59 pm

De cirkelvormige markering op de romp en vleugel zijn stickers die ik vanuit Engeland besteld heb.

Grootste uitdaging leek mij de tekst Baby Bea V op de zijkant van de romp.

Op internet vond ik een redelijke foto waaruit wel op te maken wat hoe de tekst er ongeveer uitziet.
Met deze foto als achtergrond in mijn tekenprogramma heb ik de tekst min of meer kunnen overtrekken tot een lijntekening.

Deze had ik in eerste instantie laten afdrukken op waterslide decal papier. Nou wist ik dat dit een transparante folie is waarop geprint kan worden. Normaal gesproken werkt dat niet met lichte objecten aangezien een printer bij lichte objecten gebruik maakt van het wit van het papier. De drukker verzekerde mij dat het geen probleem was dus de stickers laten afdrukken.
Het zag er top uit, maar toen ik thuis kwam en de sticker van het witte schutblad afhaalde bleek toch dat het niet werkte. Een lichte vleug van geel was zichtbaar maar verder een amper zichtbare tekst. Deze sticker dus maar weer teruggebracht en bedankt voor de service.

Het moesten dus toch gesneden stickers worden. Dat betekende wel dat het bestand aangepast moest worden. Mijn tekst bestond uit enkele gebogen lijnen met een bepaalde dikte waaruit een afbeelding ontstond die geprint kon worden. Een snijplotter kan daar niks mee, die wil namelijk alleen maar de contouren weten en doet niks met een middellijn. Gelukkig had ik dit al eerder ervaren toen ik stickers voor de K8 heb gemaakt. Dus terug in mijn tekenprogramma alles aangepast en opgeslagen als .eps bestand.

Nou hoorde ik op de club dat de vrouw van 1 van onze leden ook de mogelijkheid heeft tot het snijden van stickers. Ze kan zelfs een combi van printen en snijden. Dus meteen een stickertje gemaakt voor de orange cirkel met een afbeelding van een draak.

Vervolgens met mijn laptop onder de arm de IJssel overgestoken en met een geweldige set stickers weer terug gekomen.

Met de stickers is het decoratieve deel vd Spitfire wel bijna af. Ik wil er nog een instrumentenpaneel en een stoel inmaken.

Daarna wordt het tijd om de techniek in te bouwen. Als dat allemaal klaar is dan gaat het hele toestel nog in een matte blanke lak ter bescherming tegen methanol.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Project Spitfire

Bericht door sandeaa (Ton) » vr jul 03, 2020 4:51 pm

Kun je trots op zijn ziet er geweldig uit.
Je zou er haast niet mee durven vliegen.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Plaats reactie