Big Lazy Bee glider

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Big Lazy Bee glider

Bericht door sandeaa (Ton) » do jun 25, 2020 7:23 pm

Door de Corona crisis zit ik meer thuis ook is het veld een poos gesloten geweest.
Vakantie Oostenrijk doorgeschoven naar volgend jaar dus er was ruimschoots tijd over om weer wat nieuws te bouwen.
Eigenlijk heb ik te veel vliegtuigen (waar laat ik ze) toch voor mij zit de lol meer in het bouwen dan in het vliegen. Het hoeft voor mij allemaal niet hoogstaand te zijn.
Op het forum hier is het ook akelig stil dus maar weer een bouwverslagje gemaakt.
De Leprechaun is inmiddels klaar hij vliegt na wat CG-aanpassingen geweldig.
De bouwwijze met die open zichtbare constructie vond ik wel grappig.
viewtopic.php?f=25&t=2021
Dus op zoek naar een ander model met open constructie en dat werd de Big Lazy Bee glider dus de aangepaste grote glider uitvoering.
Het is de 72 inch versie met een spanwijdte van ca. 182 cm en een koorde schrik niet van 57 cm.
Inspiratie kwam van het bekende filmpje van John Woodfield.
https://www.youtube.com/watch?v=Yz7nPyrLvVM
Het oorspronkelijke kleinere model heeft iedereen wel eens langs zien komen en velen hebben die gebouwd hetzij in hout of in depron.
Als je het filmpje gezien hebt dan is verdere uitleg overbodig.
Je houdt ervan of je vindt hem afschuwelijk.
Ik vind hem wel leuk dus heb ik weer menig uurtje kunnen vullen.
Op mijn bouwtafel heb ik 2 gipsplaten liggen die zijn lekker vlak en je kunt er een spijker in slaan om je latten vast te zetten en (nat) te vormen.
De glider uitvoering waar Woodfield mee vliegt heeft een aangepaste meer gestroomlijnde neus.
Voor velen hoort daar geen motor in maar ik heb er toch een motor in gezet je hebt het gewicht toch nodig in plaats van lood.
Op Outerzone staat een stuk tekst met linkjes als je er wat meer van af wilt weten https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=2278
Als glider is hij zonder wielen maar ik heb de optie wielen wel ingebouwd ze zijn afneembaar. Het lijkt mij ook wel leuk om hem eens op het veld te laten rijden en opstijgen.

De tekeningen zijn hier te vinden
De 72 inch versie voor de printshop.

fuse:
<iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid=434 ... YUXxw&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

wing:
<iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid=434 ... WlJZ8&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

trim:
<iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid=434 ... 62g90&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

De 72 inch versie op A4 om zelf te printen.
Bij mij moet de printer op stand ware grootte. De lijntjes lopen dan niet helemaal tot de rand maar als je de bladen gewoon tegen elkaar plakt dan klopt het weer.

fuse:
<iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid=434 ... cEzcw&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

wing:
<iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid=434 ... 3vC4Y&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

trim:
<iframe src="https://onedrive.live.com/embed?cid=434 ... yc9Ss&em=2" width="476" height="288" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Big Lazy Bee glider

Bericht door sandeaa (Ton) » za jun 27, 2020 11:05 am

Voor de ronde vleugeltippen heb ik een mal gemaakt van depron dat is makkelijk met het mes te bewerken. Ik heb ze niet zo dik/hoog gemaakt (1 cm) en de natte balsa latjes vorm je mooi om de mal. Laten drogen en daarna lijmen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Midden ribben in 6 mm Gamma timmerplaat en de resterende ribben in 5 mm balsa.
Het zijn er niet zo veel dus daar ben je snel klaar mee echter de gaten erin maken is een lastiger klusje. Vooral als je dat denk te doen met een zeven gaten zaag en meerdere ribben op elkaar.
De vleugels maak ik deelbaar met een vleugel verbinder van 6 mm multiplex.
De houtmaten zijn op tekening te vinden maar die kun je natuurlijk aanpassen aan wat je in huis hebt. Je hoeft hem niet exact na te bouwen je kunt een beetje spelen met de maten en materialen.
Voor de verbinding latjes tussen de ribben onderling adviseer ik minimaal 6 mm harde balsa of 5 mm vuren. Zelf heb ik 5 mm balsa gebruikt maar dat is erg zwak echter eenmaal in de folie zal dat hopelijk weer meevallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Big Lazy Bee glider

Bericht door sandeaa (Ton) » vr jul 03, 2020 8:16 am

De tekening moet je voor het neus gedeelte even aanpassen teken daar een stroomlijn neus in. De rest blijft hetzelfde.
Ik heb voor de opbouw van de romp een eigen (open gewerkte) keuze gemaakt.
Door die koude lijmverbindingen heb je hier en daar wel een extra versteviging nodig om de krachten van de vleugel op romp op te vangen.
Op internet zijn wel meer voorbeelden te vinden voor een andere bouwwijze of je volgt gewoon de tekening maar dan lijkt hij minder glider..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De motor die ik nog had liggen heb ik opgehangen met een handig hulpstuk van Hacker dat paste perfect.
https://www.hacker-motor-shop.com/Elekt ... 0029&p=310


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan moet er nog een neus op komen.
Na veel snij en schuurwerk lijkt het heel wat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het hele stabilo heb ik afneembaar gemaakt i.v.m. vervoer en opslag thuis.
Het horizontale deel is 5 mm harde balsa en is tegen doorbuigen verstevigd met een 5 mm vuren latje.
Richtingsroer scharnier d.m.v. buisje en staafje koolstof die je van onderaf erin steekt.
Bovenin het staafje en ook in het buisje zitten kleine magneetjes zodat het staafje er niet uit valt.
Het horizontale deel schuift in de sleuf van de romp en wordt gefixeerd door het koolstof staafje en geklemd met een nylon/ koolstof bout van onderaf.
In het bovenste deel van die sleuf een m4 inslagmoer waardoor de opening op elkaar getrokken wordt.
Het hoogte roer is 2 delig dus een links en rechts deel aangestuurd met 1 servo.
Dus richtingsroer er af en dan kan het horizontale deel uit- en ingeschoven worden.
Scharnieren simpelweg met Blenderm tape, mocht dat niet lekker gaan dan lijm ik er scharnieren op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als dan het houtwerk klaar is hebben de servo's hun plekje gekregen en ook de accu helemaal voorin.
Op de tekening staat het CG net voor de vleugelverbinder met de tekst "ballanspunt met lege brandstof tank"
Vreemd want de brandstoftank zit nog verder naar voren en wat gebeurd er als hij vol is dan is de ballans helemaal weg.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Big Lazy Bee glider

Bericht door Tonnie78 » vr jul 03, 2020 11:44 am

Voor zover ik weet word bij brandstofkisten altijd het cg gegeven en afgesteld met lege tank.


Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Big Lazy Bee glider

Bericht door sandeaa (Ton) » vr jul 03, 2020 4:58 pm

Dat zal best maar als je die tank vult en hij dus helemaal voor het CG punt ligt zal de neus erg voorover hangen met afstellen.
Wat ik mij afvraag is dit aangegeven CG punt dan ook het CG voor eentje zonder brandstof tank?
Ik ben geen brandstof kenner maar ik zou die tank op het CG leggen.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Big Lazy Bee glider

Bericht door Tonnie78 » vr jul 03, 2020 5:27 pm

Ik zou in jou geval hetzelfde cg aanhouden als je geen tank inbouwd.


Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: Big Lazy Bee glider

Bericht door GVT » za jul 04, 2020 12:53 pm

" Ik ben geen brandstof kenner maar ik zou die tank op het CG leggen." .

Helemaal met je eens Ton

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Big Lazy Bee glider

Bericht door Tonnie78 » za jul 04, 2020 4:46 pm

Volgens mij wordt bij de meeste bramdstofkisten de tank direkt achter het motorschot geplaatst. Vooral bij methanol motoren is het belangrijk om de tank dicht bij de motor te plaatsen omdat er geen pomp gebruikt wordt om de brandstof aan te voeren.

Verder heb ik begrepen dat een zwaartepunt wat de ver naar achter ligt zorgt voor een heel instabiel vliegend toestel terwijl een te voorlijk zwaartepunt zorgt voor ligt aanduiken maar geen instabiliteit. Een te voorlijk zwaartepunt kan je makkelijker met je hoogteroer compenseren dan een te achterlijk zwaartepunt. Dat zou de reden zijn voor het afstellen van het zwaartepunt met een lege tank. Na vullen van de tank komt dan het zwaartepunt naar voren.

Maar als je dus ombouwd naar elektro dan moet je datzelfde zwaartepunt ( cg met lege tank) ook aanhouden.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Big Lazy Bee glider

Bericht door sandeaa (Ton) » za jul 04, 2020 6:01 pm

;) Ga ik zeker doen.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Big Lazy Bee glider

Bericht door sandeaa (Ton) » za jul 11, 2020 11:43 am

Als dan alles voorbereid is gaat hij in de HK folie en ziet hij er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De optie wielen heb ik er toch maar in gelaten zodat die met een paar post elastieken verend kunnen worden opgehangen.
Het aanbrengen gaat vrij eenvoudig wielstopper vast en klaar.
Aan de staart nog een doorzichtig skegje die doet zijn werk en valt niet op.
Het formaat en vorm van de Funcub wielen past mooi bij dit model ze zijn relatief goedkoop en licht.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Toch nog even een paar tips als je deze Bee gaat bouwen.
Zoals al eerder gezegd de tussenlatjes tussen de ribben minimaal 6 mm harde balsa of 5 mm vuren.
De achterlijst zou ik zeker dikker nemen of voor doorbuigen naar binnen verstevigen.
Met folien is de achterlijst iets naar binnen gebogen door de krimpkracht van de folie en de grote tussen ruimtes tussen de ribben.
Ook zou ik er meer ribben in willen waardoor de kans op doorbuigen minder is.
Hoe voorzichtig ik geweest ben met krimpen is dat het grote vleugel vlak een beetje scheluw is getrokken wat helaas niet meer te herstellen is door de zwakke achterlijst.

Klaar voor de maiden er zal wel een keer een filmpje komen.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Plaats reactie