DG300 Elan van Thomas Schmidt

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » vr mar 09, 2018 6:55 pm

In navolging van Marijn zal ik mijn huidige project hier ook plaatsen.

Eigenlijk ben ik met van alles tegelijk bezig maar de meeste aandacht verdeel ik nu tussen twee DG modellen te weten de DG808 van FlyFly die Jacco gekocht heeft ter vervanging van de onlangs gesneuvelde K8 van Phoenix en een DG300 die ik al bijna twee jaar geleden opgehaald heb uit Duitsland. Dit is een kale romp van Thomas Schmidt en hierbij zaten twee vleugelsets. Een van deze sets was compleet afgewerkt met servo' s en remkleppen. Alleen was deze voorzien van ronde bussen voor de vleugelpen terwijl de romp oorspronkelijk een rechthoekige opname had voor de vleugelverbinder. Deze vleugelopname was al uit de romp geslepen toen ik het geheel kocht.

Maar dit toestel lag al een tijdje stof te happen tot een paar weken geleden. Ik heb besloten mijn bouwtijd naast de DG808 te besteden aan dit toestel. Ik heb intussen al een buis in de romp gemaakt om de vleugelpen te monteren. Ik heb hiervoor de romp op de bouwtafel gezet en de vleugels, ondersteunt met boeken en dergelijke, op de juiste plek tegen de romp gehouden. De geplande glasvezel buis om de vleugelpen geschoven die nu exact op de juiste plaats in de romp hing door de openingen die waren ontstaan door de verwijderde rechthoekige vleugelverbinder. De pen toen plaatselijk gefixeerd met epoxy. Rondom is nu nog veel ruimte want te rechthoekige vleugelverbinder was denk ik 30x20mm en de ronde buis om de vleugelpen is 13mm rond. Deze ruimte moet dus nog worden opgevuld. Dit wil ik gaan doen met epoxy wat wordt ingedikt met katoenvlokken.

Ik heb al wel de oppervlakken aan de buitenkant afgewerkt. Hiervoor heb ik de vleugels weer verwijderd toen de buis in de romp vastzat. Doen heb ik de opening bij de vleugels aansluiting aan de romp kant dichtgeplakt met tape. Toen per kant de romp op de zijkant gelegd en hier wat dunvloeibare epoxy in gegoten. Dit is goed gelukt al duurde het wel lang voordat de epoxy hard was. Het was volgens de verpakking 15m epoxy maar na 2 dagen plakte het nog. Na 4 dagen was het pas echt hard.

De buitenkant is nu al heel mooi in vorm doordat ik met de tape goed de lijnen van de oorspronkelijke vorm kon aanhouden. De binnenkant werk ik nu verder af met epoxy met katoenweefsel om voldoende kracht te kunnen opnemen.

De volgende stap is het bouwen van een stabilo en richtingsroer. Meneer Schmidt bouwt al een tijdje geen modellen meer, maar had nog wel een website. Heel beperkt met wat foto's, maar gelukkig wel met een email adres. Ik heb hem gemaild en hij was zo vriendelijk om mij een tekening te sturen met de maatvoering van het stabilo met de gebruikte profiel. Dit heb ik overgenomen in Devwing een software pakket om vleugels mee te tekenen. Mijn bedoeling is om de stabilo net als een vleugel op te bouwen met ribben, liggertjes en balsa ingedekt. Als afwerking dan een laagje glasvezel met G4 lak. Dit omdat de vleugels ook al zijn afgewerkt met glasvezel en 2K lak.

Het richtingsroer wil ik op een soortgelijke manier opbouwen. Dus niet massief maar met ribben en beplanking. Hiervan had meneer Schmidt geen tekening dus maar gewoon een zijaanzicht van een DG300 opgezocht en geschaald naar de juiste afmeting vd romp.

De tekening van het stabilo ligt intussen bij de drukker om op A1 geprint te worden. Het richtingsroer kon ik op mijn werk printen op A3.

Verder ook al even wat nagedacht over dat versiering. Nou hebben de meeste DG300's een redelijk saai logo onder de cockpit rand waar staat DG300 Elan. De DG303 heeft een leuker logo en na lang zoeken vond ik een foto van een DG300 met eenzelfde logo als een DG303. Dus dat logo maar nagemaakt voor mijn DG300. Omdat de vleugeltips al rood gespoten zijn moet het rood eigenlijk ook wel terug komen in de decals. Helemaal rood vond ik niet zo mooi dus ik heb het gecombineerd met grijs en een versie gecombineerd met blauw. Om te bekijken wat het mooiste staat op het toestel. Ik ga denk ik voor blauw.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » vr mar 09, 2018 9:31 pm

Vanavond begonnen met het richtingsroer.

Ik heb alle losse delen op de computer getekend in Inkscape en met een laserprinter afgedrukt op normaal papier. Het mooie van laser geprint is dat je dan met de foliestrijkbout het eenvoudig op het balsa kan strijken. Door de warmte wordt de toner weer vloeibaar en door een klein beetje druk krijg je dus een perfecte afdruk op het balsa.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » vr mar 09, 2018 10:01 pm

Begint erop te lijken Afbeelding

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » di mar 13, 2018 8:28 pm

Vanavond een begin gemaakt aan het stabilo. De frees is buiten gebruik omdat ik daarvan het werkbereik aan het vergroten ben dus met het hobbymes de ribben uitsnijden.

Ook hier weer de ribben vanaf het papier over gezet op het balsa met de strijkbout. En dan maar netjes over de lijntjes snijden.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Martijn
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 11, 2016 1:22 pm
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Martijn » di mar 13, 2018 8:54 pm

Hallo Tonnie,

Hoe moet ik mij dat voorstellen, het strijken van een patroon op balsahout? is dit speciaal papier waarop je afdrukt of....?
En betekent dit dat ook bouwtekeningen hiermee gemakkelijker over gezet kunnen worden op hout?

Ik heb er namelijk behoorlijk wat overtrek tijd in zitten om de tekening op t hout te krijgen.

gr Martijn

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » di mar 13, 2018 9:16 pm

Nee hoor als je met een laserprinter print op normaal papier dan kun je dit met de strijkbout over zetten op balsa.

Geen speciaal papier nodig. Alleen wel laser geprint met toner en niet met inkt. Als je je tekening hebt laten afdrukken is het wel bijna zeker net toner afgedrukt.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » di mar 13, 2018 9:30 pm

Er zit schot inAfbeelding

Gebruikersavatar
GVT
Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma sep 29, 2014 11:17 pm
Locatie: Elburg
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door GVT » wo mar 14, 2018 7:26 am

Goed bezig [emoji106]. Mooi hoor.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » za mar 24, 2018 9:36 pm

Vol inspiratie na al die mooie zweeftoestellen op het veld vandaag, vanavond nog maar even lekker aan het bouwen geweest aan de DG300.

Omdat ik de cockpit schaal wil opbouwen, wou ik de servo' s voor het richtingsroer en het intrekbare wiel graag in de romp tussen de vleugels inbouwen. Daar is ruimte genoeg, maar het is lastig om de servo' s daar vast te schroeven. Nou kon ik ze natuurlijk eerst vastschroeven en dan het servo plankje inlijmen, maar dan kan ik ze niet meer verwijderen als er een probleem met de servo is. Verder wil ik ook goed bij de servo van het richtingsroer kunnen komen omdat ik het richtingsroer met pull pull wil gaan bedienen en dan heb je wel voldoende ruimte nodig om de kabels te kunnen monteren.

Ik liep hier een beetje om vast, tot gisteren avond. Ineens schoot me een mogelijkheid te binnen. Drie strookjes triplex op elkaar gelijmt waarvan de middelste 5mm smaller dan de bovenste en onderste. Op deze manier ontstaat een sleuf waar ik nu vanaf de voorkant het servo plankje in kan schuiven.

De servo voor het hoogteroer bouw ik in de stabilo.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door luppie » zo mar 25, 2018 2:05 pm

mooi werk Tonnie,

Lekker simpel en effectief. Ik heb ook te vaak servo's niet bereikbaar weg gebouwd en dat komt je vroeg of laat duur te staan
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie