DG300 Elan van Thomas Schmidt

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door kadet » zo mar 25, 2018 3:47 pm

handig ingebouwd Tonnie, eentje om te onthouden.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » zo mar 25, 2018 9:30 pm

Vandaag nog even verder gegaan met het stabilo. Ik heb de servo voor het hoogteroer in de stabilo gebouwd. Een 10mm wingservo paste makkelijk in het stabilo en het lijkt mij de makkelijkste manier om de aansturing in te bouwen. Ik wil eigenlijk proberen de staart zo licht mogelijk te houden en ik denk dat dit de lichtste methode is. Als ik een servo voor in de romp gemaakt had, had de overbrenging naar achteren meer gewogen denk ik dan deze enkele servo met bedrading naar achteren.

In eerste instantie wou ik de servo kabel verlengen en rechtstreeks naar de ontvanger maken, maar Max stelde gisteren voor om er een stekker tussen te maken. Dat houdt wel in dat ik niet meer kan variëren met de instelhoek, maar het stabilo wat ik gebouwd heb met de opgegeven profielen sluit zo mooi aan op het staartstuk dat ik toch een stekker ertussen heb gemaakt.

Nu nog de voorlijst eraan lijmen en het hoogteroer bouwen.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door kadet » ma mar 26, 2018 11:46 am

mooi staartje, de servo is zo mooi weggewerkt.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » wo apr 04, 2018 2:48 pm

De voorlijst is intussen gelijmd aan het stabilo.

In de tussentijd ook nog bezig geweest met het landingsgestel. Toen ik het toestel kocht zat er al een intrekbaar landingsgestel in, maar zonder wiel. Toen ik ging passen wat voor maat wiel er in past kwam ik uit op een wiel van 55mm. Eigenlijk wel een beetje klein, want volgens schaal zou er een wiel in moeten van ongeveer 100mm. Het gevolg is dat het wiel maar weinig uitsteekt onder de romp. Niet erg mooi. Wat me later nog opviel is misschien nog vervelender. Het wiel zit namelijk vrij ver maar achteren zodat het achter het zwaartepunt uitkomt. Dit zou betekenen dat het toestel uitrolt met zijn neus op de grond en zijn staart omhoog. Geen gezicht dus. Dus maar begonnen met het demonteren. Het landingsgestel is met epoxy in de romp gelijmd dus een mooie klusje met de dremel om alle epoxy weg te frezen zonder door de romp te frezen.

Ik twijfel nog een beetje tussen vervangen door een nieuw intrekbaar landingsgestel op de goede plek met het juiste wiel of een vast wiel monteren. Beide zijn bij het origineel gebruikt.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » za apr 14, 2018 7:25 pm

Een paar uurtjes met de dremel aan de slag geweest om het epoxy weg te slijpen waar het landingsgestel mee vastzat.

Is goed gelukt al zeg ik het zelf. Minimale beschadiging aan de romp. Nu eens kijken wat ik er weer in ga maken. Ik denk maar een vast wiel. Afbeelding

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Tonnie78 » vr jun 01, 2018 3:23 pm

Ik kwam op Ebay een mooi intrekbaar landingsgestel tegen in de juiste maat en een redelijke prijs. Dus het wordt toch een intrekbaar gestel.

Met een kunststof kuip die het wiel aan de binnenzijde afschermt zodat je geen gras en vuil in de romp krijgt.

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door frahati » vr jun 01, 2018 3:26 pm

Gaat vast mooi worden, veel succes nog.

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door sandeaa (Ton) » vr jun 01, 2018 7:55 pm

Mazzelaar, mooi wiel gescoord.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Martijn
Berichten: 50
Lid geworden op: wo mei 11, 2016 1:22 pm
Contacteer:

Re: DG300 Elan van Thomas Schmidt

Bericht door Martijn » ma jun 18, 2018 12:53 pm

Hoe gaat het met de bouw?

Plaats reactie