Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door luppie » zo okt 01, 2017 9:12 pm

Alweer een stukje verder. Ik heb een boel tijd verprutst met foutjes van mijzelf. Zo dacht ik nadat ik alles aan elkaar had gesoldeerd en ging testen dat mijn servo's niet goed waren want die gingen jutteren in de middenstand. Nadat ik een andere voeding had geprobeerd was het over en leek het uit de YEP 20A SBEC te komen. Na een tijd kwam ik er achter dat de jumper verkeerd stond voor de spanning selectie, hij stond op 7V en dat vonden de servo's niet leuk.

Afbeelding

het cockpitkapje heb ik aangepast want ik vond hem te hoog. Ook de stijlen zwart gemaakt.
Afbeelding

de twee richtingsroeren heb ik opnieuw gemaakt. dit keer een wat dikkere versie die hol is van binnen. Ik heb hem toch met het grootste deel aan de onderkant gedaan al heb ik hem gekanteld zodat hij er niet zo heel ver onder steekt. Ze zijn ook afneembaar geworden met 1 dikke schroef.
Afbeelding

op de vorige foto zie je ook de deksel op de retract die het gat van de wielen in de vleugel wat moeten dicht maken.
deze houten dekseltjes hangen aan een stalen beugeltje. Die heb ik gemaakt van een plat stukje strip dat ik toevallig tegen kwam.
Afbeelding

ook voor het voorste wieltje moest er maar een deurtje komen. Hier een poging met een stukje kittube. Dit is het niet geworden...
Afbeelding

Ik heb het maar van een stukje hout gemaakt. Eerst wou ik het deurtje via het wiel open en dicht laten gaan maar na een paar pogingen is dat mislukt. Dus toch maar een extra servo op de deur. Dit wou ik voorkomen omdat ik geen kanalen meer over heb. De deur kan niet tegelijk open en dicht met het in en uittrekken van het wiel.
Eerst deur open dan wiel er uit, en andersom eerst wiel er in dan pas de deur dicht. Gelukkig kan ik wat met arduino dus heb ik de besturing van het wiel en de deur via een promini laten lopen.

Afbeelding

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de code heb ik die als bijlage er bij gedaan. Deze code leest 1 kanaal en stuurd dan eerst het deurtje open. Wanneer de deur open is gaat het wiel er uit. Andersom gaat eerst het wiel naar binnen en dan de deur weer dicht met een vertraging.

Het meest interessante deel van de code die de sturing doet is het volgende.

Code: Selecteer alles

 if (unRETRACTSIGIn > 1600) //als het signaal laag genoeg is mag retract uit
  {
    if (DOOR >= 0) // als de deur nog niet open (genoeg) is (0 is open)
    {
      DOOR = DOOR - 7; //Deur verder open (-7 is de snelheid waarmee hij open gaat)
    }
    servoDOOR.write(DOOR); // schrijf de instelling naar de servo

    if (DOOR < 10) // wanneer de deur open is mag het wiel er uit
    {
      RETRACT = 1000;
      servoRETRACT.write(RETRACT); // stuur het wiel naar buiten
     }
  }

  if (unRETRACTSIGIn < 1400) //Als het signaal hoog genoeg is mag retract er in
  {
    RETRACT = 2000;
    servoRETRACT.write(RETRACT); //stuur het wiel naar binnen

    if (RETRACT >= 2000) //als het wiel er in zit

      if (timer != 0) // kijk of de timer al loopt voor de vertraging
      {
        if (millis() > timer)  // hij loopt al dus kijk of we voorbij de vertraginstijd zijn
        {
          if (DOOR < 140) // zolang de deur niet dicht is
          {
            DOOR = DOOR + 5; // signaal verder dicht sturen
          }
          servoDOOR.write(DOOR); // stuur signaal naar servo
          }
      }
      else
      {
        timer = millis() + VERTRAGING; // de timer loopt nog niet dus aanzetten
      }
  }
  else
  {
    timer = 0;  // Het wiel is er uit dus zondermeer de timer uitzetten
  }
Dit is een filmpje van een stukje van de besturing
https://youtu.be/MVwVpHa_CmQ

hier een filmpje van de voorste retract met de deur al in het zwart.
https://youtu.be/5VAdWkKsZ9s
Bijlagen
retract_doors_Devastator.ino
(4.67 KiB) 228 keer gedownload
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door sandeaa (Ton) » ma okt 02, 2017 7:51 am

Allemaal werk waar je weinig van ziet maar heel veel tijd kosten.
De beide filmpjes zijn voor mij niet zichtbaar en de bijlage ook niet te openen.
Ik blijf het volgen, succes.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Jack1970
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 30, 2010 6:42 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door Jack1970 » ma okt 02, 2017 2:50 pm

ik kan beide filmpjes gewoon kijken

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door kadet » ma okt 02, 2017 3:31 pm

Prachtige beelden Johannes, mooie techniek.
Je zal alleen wel een grasveld als een biljartlaken nodig hebben om te kunnen starten.
Maar er is ook nog voldoende asfalt op de parkeerplaats.
Erg benieuwd naar de maiden.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door luppie » di okt 03, 2017 12:04 am

Welke browser gebruik je Ton? Of misschien via de iphone? De bijlage is alleen de openen in de Arduino IDE.

De wielen en het gewicht zouden dit vliegtuig nog wel eens tot last kunnen zijn ja :roll:

Ik heb voor dit vliegtuig een 3 blads contra roterende propeller van 12x6. Ik moet hierbij een 3 inch spinner hebben maar die zijn er niet voor CCW propellers. Natuurlijk kan ik een normale aanpassen maar ik kan ook proberen zelf een spinner te maken.
Een fantastisch idee natuurlijk om een zelfgemaakte spinner op een 10cc te zetten....
Eerst dacht ik aan een massief houten spinner maar eerst wil ik een glas spinner proberen. Ik gebruik eigenlijk nooit glas doek alleen soms voor reparatie of vleugel helften samen lijmen dus weinig ervaring.
Eerst een mal gemaakt op een houten schijf van hard schuim (PIR).
Afbeelding

Toch een poging doen hem wat te centreren voor balans.
Toen 100ml 30 min epoxy gemengd in een bekertje en stroken glas om deze mal geplakt en ook even te tijd bijgehouden voor de epoxy. Na 7 minuten was de epoxy hard en zo heet geworden dat het bekertje smolt.....
Toen ander merk epoxy gepakt en vrolijk verder gegaan met een paar handschoenen aan en allen ingepakt met folie. Maar uiteindelijk zit alles er onder en plakt het glas doek vooral aan je vingers vast. Ëén grote bende met overal draden glas en druppen epoxy.

Het resultaat met de spinner was ook om te janken dus ik heb stroken cellofaan om de handel gedraaid in een poging het iets netter te krijgen....

Afbeelding

Morgen het resultaat
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door Tonnie78 » vr okt 06, 2017 7:12 pm

En en? Hoe is het afgelopen met de spinner.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door luppie » vr okt 06, 2017 11:59 pm

Ik heb hem even uit de folie gehaald maar ik heb er nog niet echt tijd voor gehad. Op het eerste gezicht denk ik dat er meer of dikkere gasmat op had gemoeten. Ik heb nu 48 grams maar wel een stuk of 10 lagen. Ik denk wanneer het schuim er uit gaat dat hij te slap is omdat de epoxy niet knetter hard is geworden maar flexibel is.

Misschien ook wel verkeerde epoxy gebruikt voor dit soort dingen. Maar even wachten tot ik wat meer tijd heb om te zien of het echt niks is.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door flymax » za okt 07, 2017 10:32 am

Het zal je niet verbazen dat je voor het lamineren van glasmat lamineerhars nodig hebt. 48 grams mat is relatief licht maar 10 lagen zou toch aardig in de buurt moeten komen. Ook belangrijk is dat je niet teveel hars moet gebruiken.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door luppie » za okt 07, 2017 12:22 pm

Ja ik had van tevoren iets beter moeten inlezen in hoe je zoiets maakt. Ik zal de juiste hars aanschaffen
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door eric_laermans » za okt 07, 2017 10:30 pm

Mooi model! Enigszins gedurfd, maar ... alles met vleugels en een juist CG vliegt over het algemeen.

Plaats reactie