Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator
Ik had daar nog niet over na gedacht dus ik ben maar gaan zoeken, maar ik kon er niet heel veel vinden. Enkel wanneer je motor geen kogellagers heeft kan het zeker niet. Ik heb mij mijn motor er na gekeken en wanneer ik zo op de krukas druk en draai gaat het niet goed omdat hij dan tegen het karterdeksel aan komt. Maar wanneer er een propeller op zit word hij tegen de eerste kogellager aan geperst via de prop-meenemer en deze vangt dus de duw krachten op.
Het is dus belangrijk dat ik dat kleine ringetje niet verlies die er tussen zit want die maakt dat contact.
Gewicht zoals op de foto is 2200 gram en uiteindelijk verwacht (hoop) ik op 3 kilo te komen.
Het is dus belangrijk dat ik dat kleine ringetje niet verlies die er tussen zit want die maakt dat contact.
Gewicht zoals op de foto is 2200 gram en uiteindelijk verwacht (hoop) ik op 3 kilo te komen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Dit was mijn laatste vakantie week dus tijd om nog even wat te bouwen.
Bedrading in de vleugel. Servo´s en wielen worden gevoed door een 0,75mm2 luidsprekersnoertje. De signaaltjes gaan over de servosnoertjes. Er komt een 20A SBEC op een 2S of 3S lipo. Ik wou eerst wat scheiden met de voeding maar heb toch 1 bec gekozen met 2 uitgangen.
toen een start maken met indekken.
Al snel blijkt dat ik toch niet zo netjes kan bouwen en begint het vaak op een reparatieproject te lijken.
de twee vleugels ingedekt maar ik had nooit een goed plan voor de vleugeltippen. Ik ga een proefstukje folien om te zien of dit wat is.
De achterlijst van de bovenste vleugel zat er verkeerd aan.... iets te veel omhoog aan de achterkan waardoor het profiel helemaal hol zou worden aan de bovenkant. Dus die heb ik er afgezaagd en opnieuw aan gezet.
Ik heb in de onderste vleugel een gat gemaakt.
Er zit een luchthapper onder de vleugel en het is dan wel mooi als dat ook nog nut heeft. De motor zit voor een groot deel ingesloten en via dit gat in de vleugel zou hij dan lucht moeten krijgen.
Hier zie je ook de reden dat de onderste vleugel de pennen waarmee hij vast zit aan de romp aan de achterkant heeft. De uitlaat steekt straks onder de vleugel door waardoor hij eerst met de achterkant er in geschept moet worden.
De luchthapper gaat aan de achterkant van een ronde vorm naar hoekig. En dan het ronde stukje aan de voorkant vd vleugel voor de overgang naar de romp toe. Dit zal ook een mooi stukje folieen worden ben ik bang
Bedrading in de vleugel. Servo´s en wielen worden gevoed door een 0,75mm2 luidsprekersnoertje. De signaaltjes gaan over de servosnoertjes. Er komt een 20A SBEC op een 2S of 3S lipo. Ik wou eerst wat scheiden met de voeding maar heb toch 1 bec gekozen met 2 uitgangen.
toen een start maken met indekken.
Al snel blijkt dat ik toch niet zo netjes kan bouwen en begint het vaak op een reparatieproject te lijken.
de twee vleugels ingedekt maar ik had nooit een goed plan voor de vleugeltippen. Ik ga een proefstukje folien om te zien of dit wat is.
De achterlijst van de bovenste vleugel zat er verkeerd aan.... iets te veel omhoog aan de achterkan waardoor het profiel helemaal hol zou worden aan de bovenkant. Dus die heb ik er afgezaagd en opnieuw aan gezet.
Ik heb in de onderste vleugel een gat gemaakt.
Er zit een luchthapper onder de vleugel en het is dan wel mooi als dat ook nog nut heeft. De motor zit voor een groot deel ingesloten en via dit gat in de vleugel zou hij dan lucht moeten krijgen.
Hier zie je ook de reden dat de onderste vleugel de pennen waarmee hij vast zit aan de romp aan de achterkant heeft. De uitlaat steekt straks onder de vleugel door waardoor hij eerst met de achterkant er in geschept moet worden.
De luchthapper gaat aan de achterkant van een ronde vorm naar hoekig. En dan het ronde stukje aan de voorkant vd vleugel voor de overgang naar de romp toe. Dit zal ook een mooi stukje folieen worden ben ik bang
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Dat schiet al lekker op je bent niet meer te stoppen.
Je hebt de moeite genomen om de foto's weer in je verslag te plaatsen toppie hoor.
Wat betreft de folie de tex soorten laten minder van de oneffenheden zien dan de cover/ film.
Een tip de Solartex die ik voor de Fauvel gebruikt heb kocht ik via Peter en is een stuk goedkoper dan de Oratex.
Je kunt daar ook nog behoorljk wat "rek" in krijgen tijdens het verwarmen.
De geknipte overgangen zijn ook mooier en minder rafelig en de folie blijft na meermaals strijken beter op kleur.
Je hebt de moeite genomen om de foto's weer in je verslag te plaatsen toppie hoor.
Wat betreft de folie de tex soorten laten minder van de oneffenheden zien dan de cover/ film.
Een tip de Solartex die ik voor de Fauvel gebruikt heb kocht ik via Peter en is een stuk goedkoper dan de Oratex.
Je kunt daar ook nog behoorljk wat "rek" in krijgen tijdens het verwarmen.
De geknipte overgangen zijn ook mooier en minder rafelig en de folie blijft na meermaals strijken beter op kleur.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Na een klacht bij photobucket hebben ze de boel weer online gezet. Toch ben ik begonnen met de foto's over te zetten naar OneDrive want ik vertrouw er het niet meer.
Ik kan de Solartex niet vinden op de site. Ik wil best wel een tex folie er op maar het is wel vele malen duurder dan de standaard folie die ik heb. Ik ben een beetje huiverig om veel euro in een kist te stoppen die misschien het einde van het veld niet eens haalt. Dat er veel uurtjes is zitten voorkom ik toch niet
Ik kan de Solartex niet vinden op de site. Ik wil best wel een tex folie er op maar het is wel vele malen duurder dan de standaard folie die ik heb. Ik ben een beetje huiverig om veel euro in een kist te stoppen die misschien het einde van het veld niet eens haalt. Dat er veel uurtjes is zitten voorkom ik toch niet
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- sandeaa (Ton)
- Lid
- Berichten: 735
- Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Verstandig lekker op OneDrive zetten.
De Solartex is op bestelling en ik heb ca. € 8 per meter (685 mm breed) betaald.
Als je wilt testen ik heb rood en wit dus kan wel een stukje meenemen.
Let op sommige zijn enigszins doorschijnend.
De Solartex is op bestelling en ik heb ca. € 8 per meter (685 mm breed) betaald.
Als je wilt testen ik heb rood en wit dus kan wel een stukje meenemen.
Let op sommige zijn enigszins doorschijnend.
Groeten
Ton v.d.Sanden
Ton v.d.Sanden
- HenkJan
- Lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: za mar 07, 2015 9:14 pm
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Is het een optie om in eerste instantie alleen de delen die niet zijn ingedekt van folie te voorzien? Of zijn de ingedekte delen dan te kwetsbaar of niet sterk genoeg?
Overigens wil ik best voor een meter rode Solartex garant staan want zo'n gaaf model verdient eigenlijk wel een goede afwerking.
Overigens wil ik best voor een meter rode Solartex garant staan want zo'n gaaf model verdient eigenlijk wel een goede afwerking.
Henk-Jan
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Het vliegtuig is bijna helemaal dicht. Ik had al in het begin van de bouw 15 meter folie gekocht in drie kleuren voor dit vliegtuig en het budget is ook wel ruim overschreden dus ik denk dat ik het goedkope spul er op ga doen. Maar ik heb nog even om er over na te denken want ik ben het er mee eens dat het wel een mooie tex folie verdient.HenkJan schreef:Is het een optie om in eerste instantie alleen de delen die niet zijn ingedekt van folie te voorzien? Of zijn de ingedekte delen dan te kwetsbaar of niet sterk genoeg?
Overigens wil ik best voor een meter rode Solartex garant staan want zo'n gaaf model verdient eigenlijk wel een goede afwerking.
Ik had vorige week het vliegtuig al even mee naar het veld en daar was de romp al helemaal dicht. Vanmiddag/vanavond de romp geschuurd en de motorkap verder op maat gemaakt. Er moest nog een gat in voor de cilinder.
Natuurlijk even de motor er in met een spinner er op. Ik wil straks met een drieblads prop vliegen maar ik heb geen spinner in die maat gevonden voor een drieblad CCW propeller...
De romp is dicht maar zonder cockpit lijkt het nog nergens naar.
Van petvlessen en plankjes een cockpit geknutseld. Hij is verschrikkelijk krom maar eenmaal op de romp gaat het wel redelijk netjes worden. Ook het puntje van de neus er aan op deze foto.
De aansluiting van de vleugels op de romp
en een bonus foto.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.
- flymax
- Lid
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Goed bezig Johannes!
-
- Lid
- Berichten: 102
- Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:39 pm
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Knap staaltje werk zeg. Hoe bepaal je het zwaartepunt? Ik denk dat hij veel snelheid nodig heeft om te starten. Katapult?
- luppie
- Beheerder
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
- Locatie: Double-u monkeyfield
- Contacteer:
Re: Hughes P21-J Devastator, Crimson skies
Er is online een canard vliegtuig CG calculator. Ik heb ook twee mensen gevonden die hem van schuim hebben gemaakt. Wanneer je googled naar dit vliegtuig zie je die al snel. Die heeft uitgebreid de CG getest en dat komt overeen met de calculator.
Mijn neus is langer dus ik zal er nog een keer een avond aan besteden om de CG te zoeken.
Hij heeft vast veel snelheid nodig want hij gaat toch ruim over de gewenste 3 KG heen. Maar een katapult zie ik niet zitten want die kun je niet meer stoppen wanneer je los laat en hij zou een heel zwaar elastiek moeten hebben. Hij gaat dus gewoon op zijn wielen starten en de 10CC moet hem maar de lucht in drukken.
Nog wat kleine dingen gedaan zoals brandstofslangen in combinatie met een `Unilateral InLine Fueling Valve`gemonteerd. Ik heb dan maar 2 aansluitingen op de tank met een vulpunt halverwege de slang naar de carburateur. Dit vulpunt maakt de slang naar de carburateur dicht tijdens het vol en leeg tanken.
Schijnt wel gevoelig te zijn voor vuil dus heb een afdek dopje gemaakt met een magneetje. Ben benieuwd of dat wat is.
al wat bedrading gesoldeerd. Bij de aansluiting van de vleugels zijn het maar 4 stekkertjes met 1 XT60 voor de 5V voeding en 4P stekkertje voor de signaaldraadjes. wel twee conventionele sservostekkers op de bovenste vleugel
Een groot gat in de voorkant van de romp gezaagd. Dit was ook de bedoeling want dit word een luik voor de vliegaccu en zo kun je bij de canard-servo en gas-servo. Een dikke 20A SBEC voor de voeding met twee uitgangen. Tenminste dat dacht ik maar het zijn gewoon twee setjes draden op de zelfde uitgang gesoldeerd
Hier moet ik nog wel wat aan solderen.
Mijn neus is langer dus ik zal er nog een keer een avond aan besteden om de CG te zoeken.
Hij heeft vast veel snelheid nodig want hij gaat toch ruim over de gewenste 3 KG heen. Maar een katapult zie ik niet zitten want die kun je niet meer stoppen wanneer je los laat en hij zou een heel zwaar elastiek moeten hebben. Hij gaat dus gewoon op zijn wielen starten en de 10CC moet hem maar de lucht in drukken.
Nog wat kleine dingen gedaan zoals brandstofslangen in combinatie met een `Unilateral InLine Fueling Valve`gemonteerd. Ik heb dan maar 2 aansluitingen op de tank met een vulpunt halverwege de slang naar de carburateur. Dit vulpunt maakt de slang naar de carburateur dicht tijdens het vol en leeg tanken.
Schijnt wel gevoelig te zijn voor vuil dus heb een afdek dopje gemaakt met een magneetje. Ben benieuwd of dat wat is.
al wat bedrading gesoldeerd. Bij de aansluiting van de vleugels zijn het maar 4 stekkertjes met 1 XT60 voor de 5V voeding en 4P stekkertje voor de signaaldraadjes. wel twee conventionele sservostekkers op de bovenste vleugel
Een groot gat in de voorkant van de romp gezaagd. Dit was ook de bedoeling want dit word een luik voor de vliegaccu en zo kun je bij de canard-servo en gas-servo. Een dikke 20A SBEC voor de voeding met twee uitgangen. Tenminste dat dacht ik maar het zijn gewoon twee setjes draden op de zelfde uitgang gesoldeerd
Hier moet ik nog wel wat aan solderen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.