Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Hughes P21-J Devastator, Crimson skies

Bericht door luppie » za jul 15, 2017 11:27 pm

Ik speelde vroeger het spel Crimson skies dat gaat over de jaren 30 waarin een fictieve luchtoorlog plaats vind in Amerika. In dit spel komen veel fantasie vliegtuigen voor waaronder de Devastator.

Afbeelding


Het vliegtuig zou volgens mij moeten kunnen vliegen en na wat zoekwerk ben ik ook wel wat (pogingen) tegen gekomen van mensen die hem hebben gemaakt als RC vliegtuig. Van één van die pogingen heb ik de tekening geleend en uitvergroot naar een formaat die grofweg geschikt moet zijn voor een 10CC motor.

Afbeelding

Het zijaanzicht is op de kop op de tekening.
Ik heb direct besloten om de twee verticale stabilisatoren die onder de onderste vleugel hangen om te draaien zodat die tussen de twee vleugels zit.
Wat ook een groot probleem kan worden is het zwaartepunt. Na wat zoekwerk en wat rekenwerk moet de CG op de voorlijst van de vleugel liggen. Dit betekend dat 80% van het gewicht van het vliegtuig aan de achterkant van het CG zit terwijl de CG grofweg in het midden zit van de romp.

Ik ben eerst gaan tekenen. Hier ben ik al 4 weken en ongeveer 80 uur druk mee geweest. Ik heb dus allemaal mallen gemaakt van papier wat ik dan later van hout kan maken.
Afbeelding

Hier bovenaanzicht met de beoogde motor die een duwprop krijgt op de kont.
Afbeelding

De twee vleugels zijn alleen al erg veel werk vanwege twee knikken in de vleugel en pijlstelling met een knik er in. Er komen ongeveer 50 ribben in waarvan 25 verschillende afmetingen.

De ligger in de vleugel blijft wel recht met alleen een knik in de romp zodat die zo sterk mogelijk blijft. Nu kruist de ligger de ribben niet overal op het zelfde punt zodat de ligger niet overal even dik is of evenveel dunner word. Dus na elke rib veranderd de dikte van de ligger :? Ik denk dat de vleugeltip massief balsa gaat worden maar dat kan ik ook nog veranderen in multiplex met wat ribben.
Afbeelding

Hier de twee vleugelhelften met de ribben er op. De vorm van de ribben heb ik zomaar op goed geluk getekend.
Afbeelding

Hier een check met de motor op een lat naast de tekening om te zien hoe het CG uit zou komen. Erg beroerd dus omdat er bijna niks aan de voorkant zit.
Afbeelding

Ik heb op goed geluk de romp langer gemaakt met 1 A4tje (ongeveer 30 cm) zodat er minder gewicht in de neus hoeft te komen om CG goed te krijgen.
Afbeelding

Na heel veel werk is dit het resultaat van de tekening van de romp. Je ziet ook de canard vleugel die ook nog eens 2x knikt. Deze moet in zijn geheel draaien als hoogteroer dus er komt een vrij groot gat in de romp daar voor. Door de knikken in de canard zag ik het niet zitten om die pas na de romp te laten scharnieren.
Links boven liggen mallen die planken moeten worden die na het motorschot komen om de kracht van de motor beter te verdelen in de romp.
Afbeelding

Hier een schijfje uit de romp tekening en de mal voor de twee ribben. Zo zie je goed hoe de knikken in de vleugel zitten.
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator

Bericht door luppie » za jul 15, 2017 11:59 pm

Ik heb nog niet eerder zoiets gemaakt met triplex en balsa dus misschien heb ik wat veel ribben in de vleugel en zeker heel veel spanten in de romp. Het blijft sowieso de vraag of dit wel een goed vliegtuig gaat worden want het is een complexe bouw en ik heb niet veel ervaring met deze manier van bouwen. Ik heb de tekening zelf verzonnen dus er kan heel veel mis gaan.

De ribben hebben iets meer detail gekregen, er komt een balsa neuslijst en achterlijst. ook het kruispunt met de ligger is afgetekend en de mallen zijn over getrokken op 3mm gamma triplex. Mogelijk dat ik kies voor een 2e ligger omdat triplex normaal niet word gebruikt als ligger en ik geen idee heb of dit voldoende is. Wanneer het mij te slap lijkt komt er een 2e ligger aan de achterkant van de ribben.
Afbeelding

hier wat spanten over getrokken op triplex klaar om gezaagd te worden.
Afbeelding

hier worden twee delen van 3mm van de ligger op elkaar gelijmd zodat de ligger 6mm dik word.
Afbeelding

Het Gamma triplex blijkt niet over van goede kwaliteit te zijn met hier en daar gaten in de lagen...
Afbeelding

Toen ik de tekening maakte had ik het intrekbare en geveerde landingsgestel nog niet. Maar die is inmiddels binnen en check ik nog even of mijn tekening klopt met de werkelijke maten. Er komen ook wielen in de onderste vleugel zodat het een driewieler word. Eigenlijk zitten deze wielen te ver achter het zwaartepunt dus ik ga het voorste wieltje iets langer maken zodat hij al wat up staat omdat hij anders nooit van de grond gaat komen.
Afbeelding

Na belachelijk veel teken en zaagwerk heb ik een 3D puzzel van bijna 100 stukjes gemaakt. Je ziet rechts boven alle ribben, daar naast de twee liggers die nog geknikt moeten worden, daar onder de platen de de kracht van de motor beter moet verdelen in de romp en daar weer onder de romp zelf.
Afbeelding

En het past allemaal behoorlijk goed in elkaar. Je ziet links de gaten waar de afneembare vleugels in gaan en rechts de plek van het voorwiel en daar voor de doorgang van de canard vleugel.
Afbeelding

Lengte van de romp is 115cm en spanwijdte ook ongeveer 115cm. de romp krijgt nog 4x6mm balsa latsjes rondom van voor naar achteren waarna hij helemaal dicht gaat met 2mm balsa planken.

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator

Bericht door flymax » zo jul 16, 2017 8:53 am

Wauw Johannes, wat een project!

En alles zelf gezaagd is dit CNC tijdperk!

Ik ben echt heel benieuwd of je hem vliegend krijgt.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator

Bericht door sandeaa (Ton) » zo jul 16, 2017 9:17 am

Haa het betere handwerk ouderwetse modelbouw met de figuurzaag leuk hoor.
Ik ga het volgen ben benieuwd.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator

Bericht door kadet » zo jul 16, 2017 12:22 pm

Prachtig mooi werk Johannes en alles uit het handje mijn komplimenten.
Ik blijf dit interessante projekt nauwgezet volgen en sluit mij bij de laatste opmerking van Max aan.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator

Bericht door luppie » zo jul 16, 2017 11:52 pm

Bedankt voor de complimenten,
Ik heb ook wel een extra laagje eelt op de vingers nu van al dat snijden en zagen. Ik weet wel waarom ik alles van schuim maakte want dit is echt veel werk.
Ik heb vandaag nog wel een paar uurtjes aan de eerste vleugel kunnen werken.

als eerste een knik in de ligger gemaakt door hen nat te maken en dan met de foliebout heet maken op het punt waar hij moet knikken. Natuurlijk was de ligger hierna veel te slap geworden en heb ik aan twee kanten maar een grove glasmat geplakt met epoxy tot het punt waar de wielen komen.

Afbeelding

De ligger is in model maar eigenlijk moet mijn bouwtafel ook in het model van de vleugel om de ribben een beetje recht te krijgen. Dus van MDF een ding gemaakt maar per ongeluk de maten van de boven vleugel genomen voor de afmeting dus hij is wat krap geworden. De ribben onder een hoek uitgezaagd en de ligger ook weer onder een hoek ingekeept voor de ribben.

Afbeelding

Afbeelding

Een start gemaakt voor de inbouw van het landingsgestel en links en rechts een servo bakje voor de rolroeren.

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator

Bericht door luppie » di jul 25, 2017 10:55 pm

De onderste vleugel begint een beetje vorm te krijgen.
Er moet ruimte komen voor een intrekbaar landingsgestel en dit moet de harde klappen van de landing allemaal kunnen dragen. De wielen zelfs zijn eigenlijk een klasse te klein voor dit vliegtuig maar anders ga ik ver over budget. Ik hoop dat ze sterker zijn als op papier :roll: :roll:

Ik vind het sowieso lastig om te bepalen hoe dik, veel en sterk alles moet zijn omdat het ook niet te zwaar moet worden.

Afbeelding

Hier een achterlijst waar ik een hele dag mee aan het prutsen ben geweest.

Afbeelding
Afbeelding

Ook de voorlijst was een puzzel. Hier word hij tegen de ribben geplakt.
Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor de vleugeltippen. Dit zijn plaatjes balsa geworden van 5mm. Ik kijk later even of dit met folieen mooi gaat worden anders komen er nog kleine ribbetjes op. Ik heb alle verbindingen nog eens goed in de lijm gezet en toen mocht hij even uitwaaien. Hij hangt wat scheef dus hij lijkt wat krom zo maar de vleugel is behoorlijk recht geworden geloof ik.
Afbeelding

Afbeelding

Er moet nog versteviging in voor bevestiging aan de romp. Vanwege de uitlaat moet ik eerst de achterkant er in scheppen dus daar komen dan twee pinnen en aan de voorkant de schroeven. Ik ga hem grotendeels of helemaal indekken met 2,5mm balsa. Het is een redelijke dunne vleugel dus iets dikker balsa als gebruikelijk zodat het allemaal sterker word.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator

Bericht door sandeaa (Ton) » wo jul 26, 2017 7:01 am

Alweer een mooie vooruitgang je zit niet stil.
Ben benieuwd of de vleugel voldoende sterk is je mist doorlopende rechte verbindingen.
Zal geen licht toestel worden denk ik, maar gewoon dooooorgaan.
Spannend hoor.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator

Bericht door Erikf » wo jul 26, 2017 3:47 pm

Mooi project Johannes.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Hughes P21-J Devastator

Bericht door luppie » za jul 29, 2017 10:12 pm

De bovenste vleugel begint ook wat te worden.
Afbeelding

Ik heb het gedeelte van de romp gemaakt waar de vleugels aan komen. De ontwerper heeft er geen rekening mee gehouden dat de brandstoftank er achteraf in of uit kan. Deze zit er nu vast in gelijmt. Ik ga hierover nog een klacht in dienen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie