Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door luppie » za aug 14, 2010 12:43 am

Hier dan het eerste bouwverslag van dit forum!!

Ik ben al een tijdje bezig met dit toestel en helaas heb ik van het begin geen foto's gemaakt. Eigenlijk is word dit verslag dus niet helemaal compleet.
Ik heb mijn inspiratie van http://www.parkjets.com waar vele mooie bouwplannen staan voor depron vliegtuigen.

Ik zocht nog een vliegtuig voor een EDF (elektrische imprellor aandrijving) die ik nog op de kast had liggen. Het gaat om een EDF63 with 4300kv Motor van hobbyking á $11.80.
Kortom geen top product maar hij doet het wel met een vermogen van 350W en ruim 400 gram thrust.

Ik kwam op een mig 15 omdat die een mooie luchstroom heeft naar en van de edf dus geen bochten of splitsingen zodat hij geen verlies heeft van obstructies.
Ook is hij toch ook erg mooi met die botte neus. Ik wil hem wel een beetje schaal maken dus komt het schotje in de neus er wel in ondanks de luchtweerstand.
Ik zit nog te twijfelen over remkleppen zoals bij het orgineel. Dit exemplaar heeft de remkleppen aan de achterkant open staan.
Afbeelding

Ook bij een model mig 15 zijn remkleppen geen overbodige luxe zoals je hier kunt zien. (Dit is trouwens een ARF kist niet een zelfbouw maar wel ongeveer zelfde formaat):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AHnn2re0igI[/youtube]
(Gert nog bedankt voor die youtube uitleg bij filmpjes!)

Ik maak hem van wit 3mm depron voor de vleugels, hoogteroer en staart, 5mm grijs/zwart kwantum vloerissolatie voor de romp.

De romp was een grote uitdaging want ik heb wel vaker ronde rompen willen maken maar altijd gestopt omdat het niet goed lukte. De truck is "heat treated depron" tenminste dat zeggen ze op amerikaanse sites. Dat wil zeggen je maakt een mal van de romp die je wil hebben en je legt daar het depron in. Dit geheel moet je waterdicht zien te maken. Vervolgens giet je het geheel vol met kokend water. resultaat schijnt een mooie ronde vorm te zijn.

Ik zag dat dus niet zitten om te beginnen al een mal maken van de romp en dan met liters kokend water aan het knoeien...
Ik heb de romp volgens tekening uitgesneden en dat stuk voor stuk in de oven gelegd. Ik begon met 150 graden maar dat was veel te warm want binnen seconden begon het krom te trekken en vervormde het. Bij ongeveer 110 graden had ik de beste resultaten want dan gaat het schuim na een aantal minuten iets krom trekken maar niet vervormen. Wanneer het uit de oven komt direct ombuigen en vast houden totdat het gekoeld is. Het schuim zal altijd in één richting om buigen en dat is heel belangrijk om te weten voordat je de stukken uit gaat snijden.

Daarna zijn de delen makkelijk vast te lijmen zonder dat ze weer los schieten. Ik lijm met Creation te verkrijgen bij de action voor 80 of 90 cent per flesje. Ze zijn dan nog niet perfect rond maar dat komt wel wanneer je er ronde schijven in gaat maken ter versteviging. Het moeilijkste aan dit alles is om de verschillende delen passend aan elkaar te krijgen zonder dat de delen veel verschillen in diameter.


De vleugel heb ik gemaakt van 3mm depron met daar in 9x4 vuren als hoofdligger en een 5 mm koolstof staafje. Het depron heb ik niet in twee delen gedaan maar in één plaat en aan de voorkant gebogen. Ook hier weer goed opgelet in welke richting het knakt en welke richting het buigt.
Ook zie je hier de rolroeren al uitgesneden
Afbeelding

Vaak maak ik de schanieren van schijfjes uit oude diskettes maar hier heb ik weer schaniertjes gebruikt.

hier zie je de neus van het toestel met daarin de "duct" of luchtkanaal gemaakt van fotopapier om weerstand door het gladde papier te verminderen.
Afbeelding

hier het zelfde rompdeel van de andere kant waar de EFD tegenaan komt. links boven een gaatje voor servo en motorkabels.
Afbeelding

Hier het achterstuk van de romp met de EDF en de bekabeling. Je ziet de EDF aardig laag zitten dit is zo omdat al de besturing en accu op het luchtkanaal liggen. Zo ook hoogte en richtingsroer servo want die zitten boven op de EDF ongeveer in het staart gedeelte.
Afbeelding

hier zie je nog een klein stukje van de hoogteroerservo:
Afbeelding

Het hoogteroer is ook nog een apart verhaal omdat die hoog op de stabilisator zit. Het schijnt altijd een probleem te zijn dat het hoogteroer bij dit modelvliegtuig te klein is. Daarom schaniert hij bij mij helemaal doormiddel van 3 plaatsjes hobbytriplex een koolstof staafje en wat RVS lasdraad. Hel lasdraad gaat van de servo door de staart naar een hendeltje dat het koolstof staafje laat draaien in drie plaatjes triplex:
Afbeelding

hier de complete achterkant met EDF, hoogteroer en servo, richtingsroer en servo:
Afbeelding

Hier de uitlaat:
Afbeelding

Bij deze bouw verwacht ik een aardig probleem te krijgen om de CG oftewel zwaartepunt goed te krijgen, onder andere door het meganisme van het hoogteroer maar ook dit:
Afbeelding

Voor alle bewegende delen gebruik ik 1,5x1,5 L profiel PVC om roerhoorntjes uit te knippen, zagen en schuren:
Afbeelding

Hier de voorzijde van de romp:
Afbeelding

Hier voorzijde met batterijklep er af:
Afbeelding

Wanneer de voor en achterkant op elkaar gedrukt zijn lijkt het al aardig wat!
Afbeelding

Nu ben ik druk bezig rolroer servo's in de vleugel te knutselen:
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door Jan Jaap » za aug 14, 2010 12:55 am

Mooi Johannes, ben benieuwd naar de maiden.

Ik vind het toch knap dat je elke keer weer bijzondere modellen vindt en deze dan weer in elkaar zet. 8-)
Ook al crasht hij bij de eerste vlucht :shock: (Stealth) dan toch weer energie in zo'n ding steken en opkalafateren of een nieuwe bouwen.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door luppie » za aug 14, 2010 1:10 am

ja die stealth was ook wel de grootste mislukking tot nu toe hoor. Ik ga dat ding wel weer opnieuw opbouwen want het meeste werk zat in de kap en die is bijna helemaal goed gebleven.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door Jan Jaap » za aug 14, 2010 9:24 pm

Ik zag dat je de servo's in de vleugel niet haaks op de rolroeren hebt gezet. Dat betekent dus dat je servo's dus scheef aan je rolroeren trekken. Voor de grootste krachtoverbrenging lijkt me dat niet het beste. Je krijgt dan volgens mij krachten op het scharnier waar je ze niet wilt hebben. Dit zal waarschijnlijk plakband zijn?
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door luppie » zo aug 15, 2010 3:46 pm

het hoorntje zit er niet helemaal goed op de servo komt (ongeveer) in lijn met het schanier.
Dit zal waarschijnlijk plakband zijn?
onder mijn eerste foto staat:
Vaak maak ik de schanieren van schijfjes uit oude diskettes maar hier heb ik weer schaniertjes gebruikt.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door Zaktindegeute » zo aug 15, 2010 6:18 pm

Ik zou het servo gat dichtmaken, en hem hier plaatsen...

Afbeelding

Gert
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door luppie » zo aug 15, 2010 7:00 pm

Neu das niet waar want de kracht van de servo moet haaks staan op het schanierpunt anders trekt en duwt hij het roertje schuin weg.
Het roerhoorntje staat eigenlijk er verkeerd op die had haaks moeten staan op het schanier.

De servo moet maar iets gedraaid worden tenopzichte van het gat. het gat loopt evenwijdig met de hoofdligger maar het schanierpunt loopt er niet helemaal evenwijdig aan.
Afbeelding

foto is ook een misleid ook een beetje want die is niet recht van boven genomen....
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door Zaktindegeute » zo aug 15, 2010 8:04 pm

Maar ga je het nog aanpassen dan ?
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door Jan Jaap » zo aug 15, 2010 8:31 pm

Luppie schreef:Neu das niet waar want de kracht van de servo moet haaks staan op het schanierpunt anders trekt en duwt hij het roertje schuin weg.
Het roerhoorntje staat eigenlijk er verkeerd op die had haaks moeten staan op het schanier.

De servo moet maar iets gedraaid worden tenopzichte van het gat. het gat loopt evenwijdig met de hoofdligger maar het schanierpunt loopt er niet helemaal evenwijdig aan.
Afbeelding

foto is ook een misleid ook een beetje want die is niet recht van boven genomen....
Dat is in ieder geval beter zo dan in eerste instantie
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Mig 15 EDF, depron, 87 cm wingspan

Bericht door luppie » zo aug 15, 2010 11:23 pm

het enige dat ik moet veranderen is de servo heel iets draaien tenopzichte van het gat dat ik heb gesneden. Nu staat het roerhoorntje niet recht op de stang dus beweegt het stangetje iets naar rechts of links. Niet mooi maar voor de werking maarkt het weinig uit toch...
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie