Vliegende vleugel indoor

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Vliegende vleugel indoor

Bericht door luppie » vr nov 18, 2016 7:31 pm

In een poging een goede indoor zwever te maken ging ik op zoek naar een geschikt model.
Een tijd geleden zag ik een filmpje van de Redbull flugtag met daarin een wereldrecord zweven.
https://youtu.be/KUlZQ3JyrBM

Dus met alleen dit fimpje als basis heb ik een afmeting bepaald en ben wat ribben gaan snijden. De span zou 120cm gaan worden.
Afbeelding

Hier de platen 3mm depron voor de vleugel.
Afbeelding

met de ribben
Afbeelding

twee HXT500 die de roeren aansturen. de roeren worden omhoog gedrukt door een veer en de servo trekt hem naar beneden.
Afbeelding

De vleugelhelften aan elkaar gemaakt en een ontkoppelhaak geistalleerd. Ook zie je de ontvanger en voltagebooster voor de 1S lipo
Afbeelding

Al snel zag ik dat de vleugel door zijn eigen gewicht tordeerde naar beneden. De grote winglets maakt het alleen maar erger. De eerste poging om te vliegen was dan ook met een harde duik. Nu heb ik onderlangs een latje gemaakt en de vleugel iets naar boven getordeerd aan de tippen.
Afbeelding


en dit is het resultaat'
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij wil alleen niet zweven. Of hij wil direct duiken of hij steekt direct de neus de lucht in wanneer ik hem gooi. Het zwaartepunt lijkt dus heel gevoelig en ook hoe de roeren staan. Hij is dus niet stabiel genoeg.

Ik weet nu alleen niet wat ik het beste kan doen. Misschien meer pijlstelling geven? Ik kan niet heel veel slechte vluchten meer maken want hij begint al beschadigd te raken.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Vliegende vleugel indoor

Bericht door frahati » vr nov 18, 2016 10:39 pm

Hoi Luppie

Heb je de roeren ook een stukje up staan dat was bij mijn
nurflugels meestal wel het geval

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Vliegende vleugel indoor

Bericht door luppie » vr nov 18, 2016 10:53 pm

Ik had het zwaartepunt met een calculator berekend maar tijdens het testen ging hij steeds verder naar achteren. Wanneer de roeren wat up hadden gestaan moet het zwaartepunt verder naar voren waardoor hij stabieler word...?
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vliegende vleugel indoor

Bericht door sandeaa (Ton) » vr nov 18, 2016 10:54 pm

Wat Frans aangeeft dat klopt wel maar bij mijn meeste vleugels zit ook een S slag.
Ik heb ook nog een paar andere draadjes gevonden misschien heb je daar wat aan.
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=65870

https://www.rcgroups.com/forums/showthr ... 140&page=2

https://vimeo.com/59410644
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
johanij
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: do jan 21, 2016 2:05 pm
Contacteer:

Re: Vliegende vleugel indoor

Bericht door johanij » vr nov 18, 2016 11:35 pm

Het zwaartepunt ligt in het filmpje niet in de vleugel maar er onder. Er onder zal allicht een tikkie stabieler zijn.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Vliegende vleugel indoor

Bericht door flymax » za nov 19, 2016 11:14 am

Misschien kun je de roeren iets breder maken, en een klein stukje omhoog zetten. Zoals je zelf al aangeeft kan dan het zwp wel weer iets naar voren. Jouw vleugel is -in tegenstelling tot het origineel- hol van onderen en dat zal waarschijnlijk veel meer flex naar boven (dus de roeren up) vragen. En dat kan dan weer alleen met een voorlijk zwp

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Vliegende vleugel indoor

Bericht door ton » za nov 19, 2016 12:01 pm

En zo te zien is hij ook ontworpen om rechtuit te vliegen.Zal een grote draaicirkel geven ?

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Vliegende vleugel indoor

Bericht door luppie » za nov 19, 2016 8:31 pm

ja gelukt! heb de roeren 2x zo groot gemaakt en het zwaartepunt op de berekende plek gedaan. De roeren een stuk up gegeven en hij vloog direct mooi in de huiskamer. Nu maar wachten op de eerste indoor avond.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Vliegende vleugel indoor

Bericht door sandeaa (Ton) » za nov 19, 2016 8:57 pm

Mooi nu heb je een S slag gecreeerd.
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Vliegende vleugel indoor

Bericht door luppie » zo nov 20, 2016 4:06 pm

Klopt Ton!

Mijn motortje voor op papieren vliegtuig was geknakt. Ik heb de voorkant met de condensator er af gehaald en er een 150mAh lipo op gezet. Hij heeft veel meer power en nadat hij 7 minuten had gedraaid op de accu heb ik hem uit gezet omdat hij heel warm was. Dus ik hoop dat dit genoeg power heeft om rond te vliegen.

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie