Lockheed Constellation

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
dpalland
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 9:37 am
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door dpalland » di dec 29, 2015 10:18 pm

Ton,

hierbij wat informatie, en voor de anderen ook natuurlijk :)

Het is een tekening van Don Smith.
Harm van Wendel ( menig 1 kent hem nog wel :) had deze tekening ooit uit Amerika laten komen met de bedoeling om deze te verkleinen, maar daar is nooit van gekomen en hebben wij die na een gezellig bakkie koffie bij Harm maar eens meegenomen.
Bennie en Jacco hadden al veel ervaring met de DC3 en die enkel en alleen van tekening gebouwd, waarbij bleek dat na avonden ribben zagen die op tekening heel goed leken maar op de bouwplank een golfplaat, is besloten om deze keer het hout pakket gefreesd uit Amerika te laten komen.
We hadden goede hoop dat de tekening en het hout dan hele goede vriendjes waren.
Maar dat is ijdele hoop gebleken.
Op het internet zijn zo links en rechts wel wat foto's te vinden van iemand die enthousiast is begonnen, maar een bouwverslag tot aan het eind is van deze kist niet te vinden.
We weten inmiddels waarom, er is al menig denk uurtje voorbij gegaan om ergens een oplossing voor te vinden.
Maar dan is Bennie ook wel weer zo eigenwijs om te zeggen, niet dat vliegtuig maar ik ga het winnen.
En het resultaat tot dusver is te zien op de foto's.
Moet heel eerlijk zijn dat ik zelf niet zo heel veel gedaan heb aan deze kist.
Bennie heeft het overgrote deel voor zijn rekening genomen bijgestaan door Jacco, en inmiddels is ook Tonnie menig uurtje te vinden bij Bennie in de garage.

Zoals gezegd de tekening is van Don Smith. ( 9 stuks )
Het freespakket komt bij http://www.precisioncutkits.com/ vandaan
Motoren zullen uiteraard brandstof worden, weten nog niet precies welke maar de voorkeur gaat uit naar 4x15 CC 4 takt.
Servo's weet ik zo niet, maar zijn er een hele berg :)
Verlichting zal Tonnie gaan maken.

Het is de bedoeling om deze met 2 zenders te gaan vliegen, 1 vlieger en 1 voor de zaken erom heen.

Tot zover even snel wat info.
-= Dirk =-
-----------------------------------------------------
Gaan vliegen is een keuze, landen is verplicht...
-----------------------------------------------------

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door ton » di dec 29, 2015 10:52 pm

Prachtig mooi dat er bij Cumulus zoveel mensen zijn die zo enthousiast en volhardend doorbouwen aan dit grootse project.Echt FANTASTIESCH! Stiekum had ik er al wel het eea over gehoord maar nog nooit iets "tastbaars"gezien..De namen die ik voorbij zie komen als bouwers/projectleiders zullen zeker een luchtwaardig toestel afleveren wat absoluut uniek in nederland zal zijn! Nogmaals RESPECT voor dit grootse project waar ongetwijfeld nog vele (leuke/gezellige) bouwuurtjes in zullen gaan zitten!
Ook de uitdaging om 4 motoren straks mooi synchroon te laten lopen ed zie ik hoopvol tegemoet. Ook snap ik nu het Sbus verhaal beter in zijn context...Ik zag daar het nut niet van in....Nu wel....Dit is GROOTS. :D 8-) En vooral voor Benny...blijf eigenwijs... :D :lol:

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door sandeaa (Ton) » wo dec 30, 2015 7:46 am

Petje af, dat er nog zulke mooie bouwprojecten gemaakt worden. Gelukkig is het freeswerk al gedaan maar desondanks toch een berg werk.
Blijf vooral foto's posten.
Ben benieuwd naar het eind resultaat en de maiden.
Succes.
Groeten
Ton
Groeten
Ton v.d.Sanden

Gebruikersavatar
Jack1970
Lid
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 30, 2010 6:42 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door Jack1970 » wo dec 30, 2015 6:34 pm

Het freeswerk is idd allemaal voor ons gedaan maar om een voorbeeld te geven hoe de kwaliteit van deze set is: er is volgens mij geen rib in de vleugel die zijn originele gevreesde vorm nog heeft. Maar het blijft een schitterend project om aan mee te bouwen al ontbreekt het mij de laatste tijd wel aan vrije avonden om te bouwen.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door Tonnie78 » di jan 12, 2016 10:02 pm

Het landingsgestel is ingebouwd. Werkt perfect.

https://youtu.be/to8iLD-r_Qc

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door Tonnie78 » di jan 12, 2016 10:55 pm

Veel mensen hebben al gevraagd wanneer we klaar willen zijn. We hebben geen planning wat dat betreft. Wel hebben we gelukkig vastgesteld dat we geluk hebben in 2016. We hebben dit jaar 1 dag extra. :-)

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door Tonnie78 » di feb 09, 2016 9:57 pm

Zo de bovenkant zit volledig in de beplanking.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door kadet » di feb 09, 2016 11:49 pm

Oll de barstens, wat een vleugel en wat een moed om daaraan te beginnen, schitterend. :o
Ik heb bewondering voor de mensen die zolang aan een projekt kunnen werken, want dit is toch zeker 2 jaar. :!: :!: :!:
Jullie zijn straks rijp om Marco te volgen met een 2-persoons kist.
Groet, Rob.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door Tonnie78 » do feb 11, 2016 11:34 pm

Twee avonden met twee man schaven en schuren en nu zijn we halverwege met het in vorm maken van de neuslijst. Nu de onderkant nog!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandeaa (Ton)
Lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zo feb 26, 2012 4:24 pm
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Lockheed Constellation

Bericht door sandeaa (Ton) » do feb 11, 2016 11:49 pm

Petje af hoor!
Hoe dik is de beplanking?
Lijm je ze in de lengte onderling koud tegen elkaar of zit er ondersteuning onder de lengte naden?
Groeten
Ton v.d.Sanden

Plaats reactie