watervliegtuig eigen ontwerp

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

watervliegtuig eigen ontwerp

Bericht door luppie » za mei 09, 2015 11:33 pm

Mijn polaris ging verloren in een boomtop dus ik zat met een setup in de maag die zo snel mogelijk weer in een nieuw vliegtuig moet.
Afbeelding

Nog een polaris zou kunnen maar ik heb daar al vier van versleten dus ga ik voor een nieuw apparaat. Het idee is een vleugel met een knik naar beneden, flaps, rolroeren, waterroer, motor op de staart, futuristisch uiterlijk en afneembare drijvers op de vleugel waar een wiel onder zit voor graslandingen. Genoeg uitdagingen dus

specs: 1m lang, 1,6 m span, turnigy 4240-1300 motor, 3S of 4S 6600mAh (3x 2200mAh), 11x6 3 blads prop.

Gisteren begonnen met een schetsje en dat verder uitgewerkt naar een tekening op ware grote.

De eerste tekening met voor en zijaanzicht.
Afbeelding

Zijaanzicht wat verbeterd met wat maten
Afbeelding

Delen op ware grote. de bovenste is zijaanzicht dan breedste deel vd romp dan de bodem en een vleugel. Deze vleugel gebruik ik niet omdat ik de ronde vorm niet mooi vind.
Afbeelding

Het was niet geweldig vliegweer vandaag dus de eerste delen vandaag uit schuim gesneden.
Afbeelding

bedrading voor motor en servo's door de staart naar achteren gemaakt.
Afbeelding

de romp begint wat vorm te krijgen. De staart heeft 3 lagen 5mm schuim met 3X 4mm koolstof om de power naar de romp te begeleiden.
Afbeelding

met mijn nieuwe schuurblokje kon ik mooi wat op maat schuren.
Afbeelding

De onderkant vd staart heeft een massief stukje schuim gekregen voor het waterroer.
Afbeelding

tegenwoordig doe ik met de dremel een sleuf in het schuim om daar koolstof in te lijmen. eerder sneed ik die sleuf er in wat veel werk was.
Afbeelding

gaat mooi snel zo...
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: watervliegtuig eigen ontwerp

Bericht door han » zo mei 10, 2015 8:09 am

Jij kunt zo mooi en snel bouwen,waarom bouw je er niet 5 tegelijk net zoals Tonnie,volgens mij zijn er genoeg
liefhebbers die zoiets wel willen afnemen,zoals ondergetekende.

Gebruikersavatar
ton
Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:31 pm
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: watervliegtuig eigen ontwerp

Bericht door ton » zo mei 10, 2015 11:07 am

Wauw is een super eigenwijs ontwerp..Is een kruising warbird/ futuristisch?
Ziet er super uit!

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: watervliegtuig eigen ontwerp

Bericht door luppie » zo mei 24, 2015 10:45 pm

han schreef:Jij kunt zo mooi en snel bouwen,waarom bouw je er niet 5 tegelijk net zoals Tonnie,volgens mij zijn er genoeg
liefhebbers die zoiets wel willen afnemen,zoals ondergetekende.
Zo snel gaat deze niet Han :( Het is een lastig ding waar ik tijdens het bouwen alles verzin hoe het moet komen. Het is niet echt haalbaar om meerdere te maken omdat ik niet zo veel ruimte heb. En het is nog maar de vraag of het ooit kan vliegen.

Ik ben al een stukje met de vleugel begonnen. De knikken in de vleugel hebben extra aandacht nodig omdat het toch een vliegtuig van rond de 2 kilo word en dan moet het wel sterk zijn.

Hier stukjes hout dat ik gebruik voor de knik.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb 5mm koolstof geknikt en met dit hout sterker gemaakt op de knik. Hier tegenaan komen de 1,5mm plaatjes
Afbeelding

resultaat.
Afbeelding

Dit moet dus drie keer in de vleugel
Afbeelding

Omdat dit nog niet voldoende is heb ik dit nog een keer gedaan en de twee delen tegen elkaar geplakt. De stokken zitten nu naast elkaar. Ik wou de stokken liever boven elkaar hebben omdat dit sterker is, maar vanwege de dikte van de vleugel en technisch moeilijker te maken moet het zo maar voldoende zijn.

De vleugel word drie platen dik en dan in vorm gesneden en geschuurd. Hier word de eerste plaat aan de stokken geplakt.
Afbeelding

Daarna de onderste laag schuim.
Afbeelding

De servo's zitten niet direct bij de roeren maar via een duw/trekstang in een poging de servo's waterdicht te maken.
Afbeelding

Ondertussen ook het stabilo gemaakt met het hoogteroer. de servo's zitten in de romp.
Afbeelding

momenteel laat photobucket de foto's niet zien. dat zal vanzelf wel een keer goed komen? :shock:
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie