Bouwproject DC3 2,5 meter spanwijdte

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Bouwproject DC3 2,5 meter spanwijdte

Bericht door Tonnie78 » wo jan 07, 2015 9:06 pm

Nu mijn Piper Cub bouwproject bijna ten einde loopt, werd het tijd op op zoek te gaan naar iets om de Piper Cub op te volgen.

Toevallig raakte ik maandag tijdens de nieuwjaarsborrel met Dirk Palland in gesprek over de DC3 die hij samen met Bennie en Jacco heeft gebouwd.
Hij vertelde dat hij en Bennie samen nog een epoxy romp met styropor vleugels hadden liggen voor een soortgelijke schaal DC3. Door hun gekocht tijdens de bouw van hun DC3, maar die lag al sinds die tijd stof te verzamelen op de kast. IK had de vleugels en de motorgondels al wel eens zien liggen bij Bennie, toen ik daar was om de in aanbouw zijnde Constellation te bekijken. Ik dacht alleen dat er nog een houtbouw romp bij gebouwd moest worden. Dat bleek dus niet zo te zijn, de romp lag in het tuinhuisje. Dinsdag avond dus maar eens even een bezoekje gebracht en thuis gekomen met een prachtige epoxy romp en motorgondels en een styropor vleugel.

Dus zodra de Piper helemaal af is en zijn eerste vluchtjes gemaakt heeft moet deze op de bouwtafel komen. Ik kon het toch niet laten om alvast even alles op de bouwtafel te leggen om het geheel even te bekijken en meteen even wat plaatjes geschoten.

Afbeelding

Intussen natuurlijk al wel even een beetje lopen nadenken over wat de planning is met dit toestel.
Wat betreft de motorisering. Oorspronkelijk zaten op de DC3 stermotoren maar aangezien die er in dit formaat niet zijn worden het toch maar 2 een cilinders. Niet dat mijn portemonnee anders de aanschaf van twee stermotoren wel goed zou keuren hoor!!! :P De DC3 van Bennie en Dirk vliegt met twee x 8,5 CC methanol. Ik vind zelf een viertakt mooier klinken en zit te denken aan twee x 11,5 cc viertakt of misschien twee 15cc ASP's.

Voorbeeld voor deze DC3 wordt de PH-PBA een DC3 van de Dutch Dakota Association.
Afbeelding

Vind het een mooie kleurstelling en het toestel heeft een leuk verhaal.

Dus nu eerst de Piper afbouwen en dan zal ik hier proberen een bouwverslag bij te houden van de DC3

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bouwproject DC3 2,5 meter spanwijdte

Bericht door ph-svv » wo jan 07, 2015 9:09 pm

Jij gaat echt lekker Tonnie, dit gaan we ook weer volgen.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Bouwproject DC3 2,5 meter spanwijdte

Bericht door luppie » wo jan 07, 2015 9:46 pm

mooi werk Tonnie. Je hebt een volger voor je bouwproject er bij.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Bouwproject DC3 2,5 meter spanwijdte

Bericht door han » wo jan 07, 2015 10:02 pm

Gaan jullie een wedstrijdje doen wie het eerste klaar is? :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Bouwproject DC3 2,5 meter spanwijdte

Bericht door Tonnie78 » do jan 08, 2015 10:10 am

Nee geen bouwwedstrijden. Beter rustig aan en degelijk.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Bouwproject DC3 2,5 meter spanwijdte

Bericht door Tonnie78 » do jan 08, 2015 4:59 pm

Misschien een wedstrijdje met jou Han?

Plaats reactie