Superman (flyguy 62)

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Superman (flyguy 62)

Bericht door luppie » di sep 09, 2014 5:36 pm

Han had het idee om een superman te maken en ik vond dat een mooi idee dus ik maak er ook één.

Flyguy 62 is een depron superman met een hoogte van 62 inch (ruim 1,5 meter). Ik heb hem gemaakt volgens de tekening die je kunt vinden op http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1505753. Voor deze 62 Inch versie heb je wel de nodige ruimte nodig om te bouwen. Wanneer je ook zoiets wil maken maar je hebt niet de ruimte kun je ook de kleinere 46 of 31 inch maken.

Dit is niet iets wat je in een paar uurtjes in elkaar steekt omdat je de nodige houten delen en koolstof verstevigingen moet maken. Een leuk uiterlijk door schilderen oid kost ook meer uurtje dan de gemiddelde 'parkflyer'.

Het begint met een tekening. In mijn geval een op ware grote tekening op 60 A4tjes. Het kost één avond om de tekening te maken.
Afbeelding

Deze tekening op schuim leggen en uit snijden.
Afbeelding

Er zijn een aantal delen die versteviging moeten hebben. Het bouwverslag zegt dat je 1,5mm multiplex aan twee kanten van het schuim moet plakken. Ik doe 1x 3mm aan één kant.
Afbeelding

motorsteun ergens in zijn borst,
AfbeeldingAfbeelding

Ik snij altijd de scherpe randen van het schuim af zodat je daarna met een schuurpapiertje er een mooie rand van kan maken.
Afbeelding

Nog een paar delen uitsnijden
Afbeelding
Afbeelding

Deze uitsteeksels zijn veel te lang op tekening,
Afbeelding

Koolstof moet in zijn armen, borst en voeten.
Afbeelding
Afbeelding

Het lijf begint al wat vorm te krijgen. Ook weer veel te lange uitstekende "dingen"
Afbeelding

Zijn kop is natuurlijk hoofdzaak dus ik heb via ebay een piepschuim mannequin hoofd gekocht. Natuurlijk compleet gebutst aangekomen vanuit china.
Afbeelding
Afbeelding

Na een liter kokend water en een schuurpapiertje zag hij er al een stuk frisser uit.
Afbeelding

Helaas voor deze man is er een open schuimoperatie nodig om het te voorzien van de nodige hardware.
Afbeelding

Het hoofd is exact even groot als bij de tekening meegeleverde standaard hoofd.
Afbeelding

Hij krijgt het standaard rood en blauw mee van superman. Niet al te netjes opgespoten met goedkope verf van de action.
Afbeelding

toch met een kleurtje begint het al heel wat te lijken.
Afbeelding

Zijn hoofd geeft wel wat kopzorgen omdat bij een landing zijn neus tegen de grond gaat. Extra maatregelen om een gebroken neus te voorkomen zijn nodig. Ook de bevestiging aan de romp is ineens niet standaard meer.
Afbeelding

Binnenkort meer.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Superman (flyguy 62)

Bericht door ph-svv » di sep 09, 2014 6:33 pm

Lup,

erg leuk verslag, ga zo door!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Superman (flyguy 62)

Bericht door luppie » ma sep 22, 2014 11:21 pm

Ik heb nog niet veel tijd gehad maar ik heb wat toch nog wat gedaan de laatste tijd. Het hoofd heeft een houten versteviging gekregen tot aan het puntje van zijn neus. Nu breekt (als het goed is) de neus niet af bij een landing. Hij rolt dan voorover op zijn hoofd.

Afbeelding

Ook kunnen de twee helften van het hoofd nu aan elkaar geschoven worden met een klemverbinding

Afbeelding
Afbeelding

Het arm, schouder, rug gedeelte heeft een extra stok gekregen omdat ik die verbinding wat zwak vond.

Afbeelding

Het hoofd even opnieuw passen op de rest...
Afbeelding

Nu nog de servo's inbouwen en ondertussen het zwaartepunt in de gaten houden. Daarna het hoofd schilderen en alle onderdelen definitief aan elkaar lijmen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

turbo mac kwek
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo mei 15, 2013 10:16 am
Contacteer:

Re: Superman (flyguy 62)

Bericht door turbo mac kwek » di sep 23, 2014 8:03 am

Ziet er leuk uit ben benieuwt Hoe het vliegt straks

Cor
groeten cor

wat omhoog gaat komt altijd weer naar beneden!!

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Superman (flyguy 62)

Bericht door ph-svv » wo okt 01, 2014 8:59 pm

Gratis tip van FlightTest:

https://www.youtube.com/watch?v=UbYeKf4RZTU

PU versterkte soorten parketlak op waterbasis en inpakpapier maakt depron sterk :)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Superman (flyguy 62)

Bericht door luppie » wo okt 01, 2014 9:31 pm

ja en ook behoorlijk zwaarder lijkt mij?
Misschien een optie voor de nieuwe x41.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Superman (flyguy 62)

Bericht door luppie » za okt 11, 2014 8:48 pm

Inmiddels is de superman al een tijdje af dus hierbij de laatste foto's van de bouw.

Ik heb het hoofd geschilderd en door een stoppelbaardje heeft hij een iets meer mannelijke kop. Daarna het hoofd op de romp gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

In het hoofd zit de accu, regelaar en ontvanger.
Afbeelding

Ik heb een pruik gekocht maar deze is toch erg zwaar waardoor het zwaartepunt niet meer goed te krijgen is. Ook is dit duidelijk niet het juiste kapsel voor superman.
Afbeelding

En hij wou ook nog even samen met mij op de foto.
Afbeelding

Vandaag was er tussen de wedstrijd door ruimte voor zijn eerste vlucht. Natuurlijk met klotsende oksels en trillende handen ging hij de lucht in. Hij vloog heel stabiel maar met mijn uitslag nam hij wel ruime bochten. Eigenlijk vliegt hij heel natuurgetrouw (voor zover dat mogelijk is) met voldoende vermogen. Het mooiste was om hem van onderaf te zien want het lijkt echt net een vliegende vent. Een heel leuk apparaat die beter vliegt dan ik dacht.

even info voor Han (en wie hem nog meer willen maken)
setup:
goedkope standaard servo van HK
Motor heb ik een turnigy 3530C 1700Kv maar die is er niet meer.
Ik zou bijvoorbeeld Turnigy Aerodrive SK3 - 3530-1460kv kiezen
of deze Turnigy 3632

De motor moet ongeveer in de 3530 tm 3635 range zijn met 1400 tot 1700 KV. Je hebt maximaal een 9 inch prop maar 8 inch past wat beter. Dit in combinatie met 3S accu geeft dat je wat meer KV motor moet. Je kunt ook kiezen voor 4S accu maar dan moet je een motor met minder KV.

een 3S 2200mAh 40C zippy accu (40C voor de eventuele hogere stroom)
Een 40 tot 50A regelaar

Ik ben benieuwd naar filmpjes en foto's van zijn eerste vlucht :D :D
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Superman (flyguy 62)

Bericht door Erikf » za okt 11, 2014 9:33 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Superman (flyguy 62)

Bericht door han » zo okt 12, 2014 8:48 am

J0hannes gefeliciteerd met deze vliegende pop ,het was fantastisch.

turbo mac kwek
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo mei 15, 2013 10:16 am
Contacteer:

Re: Superman (flyguy 62)

Bericht door turbo mac kwek » zo okt 12, 2014 9:53 am

Ziet er gaaf uit

gr cor
groeten cor

wat omhoog gaat komt altijd weer naar beneden!!

Plaats reactie