Zelebanu epp nurflügel

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door luppie » vr dec 17, 2010 12:08 am

ja moeilijk te krijgen dat spul. maar met de juiste connecties kom je er wel :mrgreen:
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door luppie » zo dec 19, 2010 7:48 pm

ben alweer wat verder gekomen vandaag!!

Ik had een motorsteunstje gemaakt van 3mm hobbytriplex. ik vroeg me een beetje af of dat wel sterk genoeg zou zijn maar toen hij eenmaal klaar was leek hij wel goed.
Voor de zekerheid hier en daar wat lagen epoxy op het hout gemeerd.
Afbeelding

Mijn bedoeling is om de motor op gelijke hoogte met de vleugel te houden en er dus niet bovenop. Hier mijn versie van de steun in een vleugelhelft:
Afbeelding

hier een foto waar de steun er in zit en ook de koolstof ligger die ik er met pu lijm in heb gelijmt. Ik heb verschillende soorten lijm geprobeerd op epp omdat veel lijmen niet pakken. Ik heb bison kit, bison tix, houtlijm, creation (action lijm), Tesa krachtlijm, 5 min epoxy en pu lijm geprobeerd. De beste lijmen waren PU bruislijm en Bison TIX. Ik heb dus geen uhu por in huis maar die schijnt ook goed te zijn.
Afbeelding
Ik heb twee extra 8mm koolstof buizen in gedaan omdat die verbinding van staal en koolstof wel erg slapjes is. één kun je nog zien voor de knik in de ligger en één zit op het motorsteuntje gelijmt en die is veel langer.


Volgens epp versand is hij 185cm maar ik vond hem al vrij groot. Toen hij in elkaar zat was hij veel langer als dat ik ben dus ik ben eens gaan meten en hij is geen 185 maar 210cm :shock: .
Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door Jan Jaap » ma dec 20, 2010 9:17 am

Jij hebt het hart van de motor gemonteerd op de lijn van de vleugel.
Volgens mij moet je omdat je de motor aan de achterkant hebt en dus een duwprop, de motor met de domp naar boven zetten. (Zie EZ*)

Normaal gesproken, dus bij de motor aan de voorkant, staat de motor omlaag gericht en iets naar rechts uitgelijnd.
Het zou niet erg geweest zijn als je de motor bovenop zou hebben gemonteerd.

Voor de rest vind ik het wel een heel stoer ding met die koolstof staven en die dubbele servo's in de vleugels.
Ben benieuwd hoe die vliegt.
Straks nog zo'n GoPro camera erop en mooie filmpjes maken.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door Zaktindegeute » ma dec 20, 2010 9:33 am

Mooi kistje, en een mooi motorsteuntje...voordat je de rest ( Lipo - ontvanger - regelaar ) er in bouwt, zou ik het er eerst gewoon op plakken, en een paar vluchtjes maken. Dan aftekenen en uitsnijden of uitsmelten..zodoende heb je straks er alles strak in zitten en geen (te) grote gaten.
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door luppie » ma dec 20, 2010 8:26 pm

ik ben al bezig om een soort van deksel geval te maken waar de hele handel onder kan.... we zullen zien
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
William
Berichten: 32
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:03 pm
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door William » di dec 21, 2010 5:46 pm

Moet zeggen dat ik dit (na het zien van veel te veel FPV videos van nastycop/trappy) wel een heel gaaf ding vind.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door Jan Jaap » di dec 21, 2010 8:18 pm

William schreef:Moet zeggen dat ik dit (na het zien van veel te veel FPV videos van nastycop/trappy) wel een heel gaaf ding vind.
Ja dat vind ik ook. Je wordt bij het zien van die beelden enthousiast van het toch wel rustige vlieggedrag.
Ik heb al diverse filmpjes bekeken, maar ik ben er nog niet achter hoe de setup en de FPV camera en de GoPro camera op de vleugel zijn geplaatst.
Die beelden met zo'n GoPro zijn wel fantastisch.
Ik denk dat het een stuk minder nerveus vliegt dan de Knurri en Kninni. Het zwaartepunt is bij dit soort vleugels wel heel belangrijk.
Trouwens vergeet niet dat die Nastycop al heel lang vliegt met zo'n ding. Als je die filmpjes ook ziet waar hij allemaal geweest is.....
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door luppie » wo dec 22, 2010 11:40 am

Het zwaartepunt zou op 30cm van de voorkant moeten zijn maar omdat hij iets groter is als opgegeven weet ik niet of dat ook veranderd. Heb een paar flying wing CG calculators geprobeerd maar dan is % MAC balancepiont ook een belangrijk ding en ik heb geen iedee wat dat is.
http://www.scaleaero.com/CG_Calculator.htm
voor mensen die dat wel weten heb ik wel de bedragen:
Root Chord (A): 41.5 cm
Tip Chord (B):26 cm
Sweep Distance (S): 37.5cm
Half Span (Y): 97 cm
%MAC Balance Point:???

span is dus niet zo veel meer ik had verkeerd gemeten namelijk met de schuinte van de vleugel mee :oops:

met trouwens bezig met "verteifen mit strappingtape" ik ben de hele avond bezig geweest en ik heb één helft klaar.
Zal later wel een foto plaatsen
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door Jan Jaap » wo dec 22, 2010 2:21 pm

Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door luppie » wo dec 22, 2010 4:58 pm

Ja dat is wel duidelijk, bedankt JJ!
Dan kom ik met de culculator op een CG 26cm van de tip i.p.v. de 30 die word opgegeven....
Het komt behoorlijk precies begreep ik dus ik hou hem maar op 26 cm want wanneer hij te ver naar achteren zit word hij onbestuurbaar.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie