Zelebanu epp nurflügel

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Zelebanu epp nurflügel

Bericht door luppie » wo nov 24, 2010 6:22 pm

Gegroet mensen,

Ik ben bezig spullen voor de zelebanu te bestellen voor de mensen die hem niet kennen het is een epp vliegende vleugel met een span van 180cm.

ik heb een aantal vragen
1 ik heb de de keuze uit alleen rol/hoogteroeren of in combinatie met remkleppen maar wat is verstandig?
Afbeelding
2 is dit te mixen met een multiplex cockpit?
3 zijn kleinere servo's toegestaan wanneer je ook remkleppen hebt. ze raden 40 gram klasse servo's aan bij twee roeren.
4 is het niet beter om twee kleinere servo's per roer te gebruiken helemaal zonder de remkleppen omdat ze bijna een meter lang zijn? op die mannier kun je torsie verminderen.
5 zijn roeren over de hele lengte van de vleugel dus zonder de remkleppen niet een beetje overdreven? de helft lijkt mij al voldoende.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door frahati » wo nov 24, 2010 8:56 pm

Hallo Luppie,

ik zou voor de versie gaan met 4 roeren dan kun je bij het aanvliegen voor de landing heel gecontroleerd remmen met de gasstick als jouw zender daar voor geschikt is.

als de zender dit helemaal niet aan kan zou ik toch voor 4 roeren kiezen omdat je deze dan wel met verschillende uitslagen ook tot een goed vliegende nurflugel komt.

over jouw punt of de helft van de roeren wel voldoende is zou ik zeggen, ik denk wel dat het voldoende is maar ik zou toch voor meer roer kiezen omdat je dan als het moet ook meer roer hebt om te sturen ( remmen) in mijn geval.

bij nog meer vragen horen we het wel.

groet Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door Jan Jaap » do nov 25, 2010 12:57 pm

Ik zou ook gaan voor de 4 kleppen en dan 4 servo's gebruiken. De remkleppen worden eigelijk alleen gebruikt bij de landing en deze servo's hebben dan meer te voorduren dan de servo's bij de rolroeren.
Bij punt 4 zouden 2 kleinere servo's, bij gebruik van het gehele roer als rolroer, parallel moeten werken en synchroon moeten lopen. Ik zou dat niet doen. Als er dan 1 servo niet reageert dan heb je pas torsie!
Ga je nog een bouwverslag maken?
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door luppie » do nov 25, 2010 8:13 pm

Als er dan 1 servo niet reageert dan heb je pas torsie
Maar als je maar één servo hebt en die gaat stuk heb ik liever torsie als helemaal niks :P

Misschien dat ik er nog wel een bouwverslagje van maak maar ik denk niet dat die zo spannend gaat zijn.
Als ik alle onderdelen heb is het niet zo verschrikkelijk veel werk denk ik.

Ik moet nog wel opzoek naar een mooi gebogen rond stukje staal staaf voor de verbinding tussen de vleugels.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door Jan Jaap » do nov 25, 2010 8:24 pm

Luppie schreef:Maar als je maar één servo hebt en die gaat stuk heb ik liever torsie als helemaal niks.
Als je geen servo's gebruikt gaat er niks stuk en heb je ook geen torsie :lol:

Nee, even zonder gekheid. Normaal gesproken moeten dan beide servo's continu synchroon werken. De kans dat dit niet synchroon loopt schat ik hoger in dan dat er 1 stuk gaat. Het synchroon lopen van 2 servo's gaat continu door met continu torsie als dit niet gebeurt. In de lucht zul je er weinig van zien, maar als de torsie continu optreedt blijft dus 1 van de 2 servo's trekken of duwen en vreet gewoon stroom.

Dit is mijn mening. Misschien zijn er ervaringsdeskundigen die hier een beter antwoord op kunnen geven?
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door luppie » do nov 25, 2010 9:45 pm

ja dat zou best kunnen ik weet het ook niet.

Maar ik ga dan gewoon voor de remkleppen de afmetingen worden dan al meer dan de helft minder per roer.
Ik moet alleen nog even uitzoeken of die zender dat zo kan mixen.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door flymax » do nov 25, 2010 10:19 pm

Jan Jaap,
Als er verschil zit tussen de servo's kan het niet zo zijn dat er 1 van beide servo's extra stroom trekt. Wat de een extra duwt (=koppel) trekt (ook weer koppel) de ander extra. kortom: beide servo's terkken extra stroom. In de praktijk zal dat echter nog wel behoorlijk meevallen hoor. De roeren zijn niet zo torsiestijf. Een klein hoekverschil kunnen ze wel opvangen. Zolang je servo's van hetzelfde merk gebruikt en de zaak netjes afstelt gaat het wel goed. Met netjes afstellen bedoel ik dat de roerhoorntjes en de servoheveltjes van beide servo's exact de zelfde nulstand moeten hebben. Praktisch gezien zou ik er echter altijd voor kiezen om de roeren toch te scheiden. Ingeval van een defecte servo heb je dan tenminste nog wat stuuruitslag. Als de servo's aan 1 roer vastzitten garandeer ik je dat de werkende servo nooit de kapotte mee kan laten bewegen.
Max

Gebruikersavatar
Jan Jaap
Berichten: 1411
Lid geworden op: vr aug 13, 2010 6:38 pm
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door Jan Jaap » vr nov 26, 2010 4:26 pm

flymax schreef: Wat de een extra duwt (=koppel) trekt (ook weer koppel) de ander extra. kortom: beide servo's terkken extra stroom.
Ja klopt, eigelijk bedoelde ik hetzelfde. Het moeten dan wel 2 dezelfde servo's zijn met een gelijke stelkracht.
Groeten JJ. Een niet gevlogen dag is weer voorbij gevlogen

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door luppie » do dec 16, 2010 9:10 pm

Ik heb met de multiplex cockpit MM het voor elkaar gekregen om de servo's te mixen maar ik weet niet zeker of het zo goed is.
Omdat er ook een motor op zit word remmen gedaan met de potmeter (of is de schuif beter??) potmeter lijkt mij wat handiger omdat je daar net iets makkelijker bij kan.
Het is alleen nu zo dat de remkleppen alleen mee sturen als je de rudder stick beweegt en richting (elevons) gaan met rechts.

De elevons zijn het grootste namelijk 50 cm en de remkleppen of flaps? zijn 36cm. Maar dit betekend in de remsituatie (plaatje 6) de remkleppen ook meer uitslag moeten hebben om hem recht te laten vliegen ipv stijgen. Kan ik er dan vanuit gaan dat de elevons ongeveer 72% uitslag moeten hebben t.o.v. de remkleppen of is werkt dat niet zo?

Hier alle onderdelen los:
Afbeelding


setup:
motor : TR 42-40A 1050kv 35A Brushless Outrunner
prop: 9*6 E
servo's: HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing servo (groote joekels trouwens die ook nog eens behoorlijk traag zijn vind ik)
regelaar: Hobbyking SS Series 40-50A ESC
Afbeelding


hier da gaten voor de servo's in het epp:
Afbeelding


hier met servo en extra lange kabel er aan gesoldeerd:
Afbeelding


Er komen per vleugel 2 koosltof buizen buiten 8mm en binnen 6 mm. Op de verbinding komt er een 6mm stalen staaf in het koolstof die is gebogen en er komt een aluminium buis om het koolstof heen tegen het uitscheuren op de plek waar het staal zit.
Afbeelding

vanavond ga ik het aluminium om het koolstof plakken en het staal er in.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Zelebanu epp nurflügel

Bericht door Zaktindegeute » do dec 16, 2010 9:26 pm

Mooi spul he' die koolstof-kevlar combi...
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Plaats reactie