Farman Sport 1926

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » za feb 08, 2014 8:45 pm

Nu wil ik eens een iets groter project beginnen nl de Farman Sport 1926.
Er zijn wel tekeningen ervan maar wat ik gevonden heb is iets waarbij er geen rolroeren in het model komen. Dat is iets wat ik wel wil. En omdat ik ook zo m'n eigen wensen heb over het formaat model en het materiaal heb ik besloten een semi schaalmodel te maken van foam, voor indoor, en later een schaalmodel van balsa en tisue.

Als basis neem ik een schets die ik gevonden heb op rcgroups

Afbeelding

En het resultaat zal ongeveer zo worden:
Afbeelding

Maar eerst moet ik nog een tekening/ schets maken en daar ga ik vandaag dus een begin mee maken. Eens kijken hoe ver ik kom 8-)
word vervolgd :D
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door luppie » za feb 08, 2014 9:26 pm

Leuk ding en met die vierkante romp en duidelijke aanzichten kun je hem aardig schaal maken. Alleen de stermotor en wielen zullen dan hand gemaakt moeten worden maar misschien is er ook wel iets in de handel.

Zoiets lijkt mij ook wel leuk om te maken dus misschien zijn er straks wel twee :P
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » zo feb 09, 2014 2:20 pm

Het begin voor het foam model is er.
De 1:1 maatschets is af en aan de hand daarvan maak ik de papieren mallen voor het snijden. En na wat snijden en plakken lijkt het nog steeds niet op een vliegtuig :mrgreen: maar dat komt nog wel.
Het motorschot en de motor passen ook al. Later ga ik deze ook vastlijmen maar dat is pas als de romp klaar is.

En natuurlijk gebruik ik Legoblokjes om de schotjes tijdelijk op hun plek te houden :D

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door ph-svv » zo feb 09, 2014 7:54 pm

Goed bezig
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » za feb 15, 2014 4:07 pm

Weer een beetje verder. De romp schiet al lekker op en de wielen zijn ook al af.
Het is tijd om te gaan bedenken hoe ik de besturing ga maken. Vooral de rolroeren moet ik nog uitwerken.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » zo mar 02, 2014 8:10 pm

Zo stiekem tussendoor weer een beetje bouwen. Moet ook wel want bij de komende indoor avond wil ik er mee vliegen......... uitdaging ;)

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door flymax » zo mar 02, 2014 8:20 pm

Leuk Eric! Ik dacht dat je er een andere motor op had gezet, maar de zilverkleurige motor neemt de kleur van zijn omgeving over :D . In dit geval van het tafelblad.

Max

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door luppie » za mar 08, 2014 8:35 pm

Ik ben ook begonnen aan dit vliegtuigje. Mijn indoor vloot is een beetje armoedig dus deze kan er mooi bij.

Hier het resultaat van twee avonden knutselen.

een tekening uitgeprint op 4x4 A4tjes en toevallig was dat ongeveer de schaal die ik wou. Eigenlijk iets te groot want hij heeft nu een span van ongeveer 84 cm en dan word mijn 2204 14T motor wel wat klein.

Afbeelding

Romp van 3mm depron om dan het gewicht maar zo laag mogelijk te houden.
Staart 6mm met balsa stokjes en de neus massief depron omdat die dan makkelijk in vorm te schuren is.
wielen krijgen een schuim schijfje voor schaal looks (zie foto)
met koolstof/glas stokjes in het richtingsroer-houtje om hem wat sterker te maken op de romp.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat blauwe bij de motor is trouwens schilderstape om de motor te beschermen bij....... het schilderen!

Voor de vleugel zat ik te denken aan 3mm ingedekte vleugel met balsa ribben en liggers al is een 6mm vleugel wel veel sneller klaar :? :roll:
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » zo mar 09, 2014 9:15 am

Jij schiet ook al lekker op met de Farman.

De hoofdvleugel doe ik met 6 mm, is wel zwaarder maar wel wat steviger, dan zou ik bij rustig weer ook buiten kunnen vliegen. Met balsa ribben wil ik de bolling erin houden.
De servo voor de rolroeren bouw ik toch maar in de vleugel. Deze wil ik in het midden op de kop monteren zodat de onderkant van de servo gelijk loopt met de bovenkant van de vleugel. De stuurstangen komen dan onder de vleugel. Volgens mij zie je die dan niet tijdens het vliegen.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » di mar 11, 2014 7:58 pm

Het model begint er een beetje op te lijken. Helaas is de tijdsdruk eraf :( komende indoor avond ben ik er niet bij, iets met familie. verjaardag.............

De romp is zover om een kleurtje te krijgen. Ik denk erover om eerst een laag wit te doen en dan rood zodat het rode beter te zien is.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Plaats reactie