Farman Sport 1926

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door flymax » vr mar 21, 2014 7:20 pm

Luppie schreef:de vleugel is ongeveer 85 x 33 cm en met alles er op en er aan word hij misschien 350 gram dan is het 12,5 gram per vierkante decimeter. Ik sta er nooit zo bij stil wat de vleugelbelasting is maar dit voelt wel goed aan. De motor trekt ongeveer 200 gram op papier dus dat zal ook wel een beetje schaal vliegen worden.

Nou ik denk dat ze destijds met een verhouding van 2 staat tot 3 heeeeel blij zouden zijn geweest. Waarschijnlijk zaten ze eerder bij 1:5.

Maar het ziet er erg mooi uit! Ik raad je wel aan om de uitslag van het hoogteroer flink te beperken!

Max

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door luppie » vr mar 21, 2014 8:10 pm

de roeren zijn nog los je ziet op de foto nog draden uit de romp komen net achter de letters. dat zijn de trekdraden waarmee de goeie draden nog in de romp getrokken moeten worden. Ik ben alleen nog op zoek naar geschikt draad.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door luppie » za mar 22, 2014 10:21 pm

Ik zit de hele bouw al te twijfelen aan de plek van het zwaartepunt op de tekening. Wanneer ik de tekening aan hou zou het zwaartepunt 1 cm voor het midden van de vleugel liggen dus bijna exact in het midden van de vleugel ?? Of is dit soms omdat het een rubber motor vliegtuigje is want ik ga er van uit dat hij op ongeveer 1/3 van de koorde moet liggen?

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » zo mar 23, 2014 11:51 am

Ik denk dat het zwaartepunt daar wel goed zit. Zelf ga ik dit punt wel aanhouden, mocht het toch nodig zijn kan ik het later toch wel veranderen met wat "brokken lood" ;)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door luppie » zo mar 23, 2014 12:46 pm

Ik zal hem vandaag eens door een CG calculator halen eens kijken wat die zegt
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door luppie » zo mar 23, 2014 2:56 pm

Ik heb twee verschillende calculators geprobeerd en allebei kwam ik op de zelfde uitkomst.
Ik heb het aangegeven in dit plaatsje als de rode markering.

Afbeelding
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » zo mar 23, 2014 7:46 pm

Tja, welke gaat het nu worden :roll: Met de maiden ga ik in ieder geval eerst taxien met een klein "sprongetje" ;). Kijken of het vliegbaar is.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » di mar 25, 2014 9:22 pm

De bouwplannen zijn een beetje aangepast. Omdat ik komende indooravond er niet bij ben zal ik m'n Farman niet binnen gaan vliegen, of ik moet geduld hebben tot komende winter................... :roll: Dus ik ga er ook buiten mee vliegen en mag het model dus wat zwaarder worden en dat geeft weer mogelijkheden om de hoofdvleugel makkelijker te bouwen. Want ik wilde het eerst ook open houden aan de onderkant maar het is wat makkelijker om de onderkant meteen als een soort bouwplank te gebruiken en voor de eenvoud is de onderkant vlak. Dus een kwestie van de onderplaat uitsnijden en de spanten erop lijmen :D Later plak ik de rest erop. De rolroeren komen over de hele lengte van de vleugel.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door luppie » di mar 25, 2014 9:40 pm

maak jij de vleugel er ook vast vast op? Ik moet haast wel want anders is het niet sterk genoeg maar helaas is dan de accu/ontvangerruimte heul slecht bereikbaar. Nog iets veranderen aan de servo's is dan onmogelijk.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Farman Sport 1926

Bericht door Erikf » di mar 25, 2014 9:45 pm

Ja, de vleugel ga ik vast lijmen. En inderdaad, dan kom ik ook niet meer bij besturing dus de romp moet ik eerst klaar hebben. Allen moet ik nog bedenken hoe ik het nu ga maken. Met open onderkant zou ik de spanten als steun gebruiken maar dat gaat nu wat lastiger worden.

Nog even over het zwaartepunt, volgens mij is het punt dat jij hebt berekend wel beter alleen zal het model wat sneller vliegen. Maar misschien was dat langzaam vliegen voor vrije vlucht ook de bedoeling, dat lijkt mij tenminste de reden waarom het zover naar achter is.
Groeten,
Erik

Plaats reactie