P 47

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
foetsie

P 47

Bericht door foetsie » di feb 04, 2014 2:24 pm

De P 47 Thunderbolt is, wanneer we naar de meest favoriete WWII kisten kijken, in wat mindere mate bekend dan de Spitfire en Mustang. Toch een krachtpatser van alure en deze kist kwam in een tweetal uitvoeringen. De bubble canopy en de Razorback.

Een spiksplinter nieuw model van de laatst uitvoering (2,6 meter span, 18 kg met 120 cc boxer) kwam op mijn weg maar aangezien het met de kapzaag, bijl en kitspuit in elkaar was gezet mag je spreken van "enige" gewenste verbeteringen.

Op de onderstaande foto's lijkt het nog wel wat maar in levende lijve springen je de tranen spontaan in de ogen.

Het model zoals ik dat aantrof in Tukkerland:
Afbeelding

Na het maken van een bouwtafel en enkele mallen om de romp in elke positie te kunnen leggen kon de romp naar de slachtbank.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen is alles er uit en af en een begin gemaakt met het overnieuw inbouwen van tank, motor en motorkap. Tevens worden er voorzieningen gemaakt zodat er aan de originele uitlaten een set nadempers kan worden gezet en de mondingen op de plek komen zoals bij het origineel.

Op deze foto is de uitlaat goed te zien...maar deze uitvoering -de Tarheelhal met bubble canopy -gaat het niet worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: P 47

Bericht door Erikf » di feb 04, 2014 2:46 pm

Dat is een beste uitdaging.
Ben benieuwd naar het verloop van de restauratie/herbouw.
Groeten,
Erik

foetsie

Re: P 47

Bericht door foetsie » do feb 06, 2014 12:24 pm

Zo...de romp is al aardig gestript:

Afbeelding

Hier de gaten voor de uitlaatbuizen welke van de nademper af gaan komen. Die nademper ( waarschijnlijk één "koekblik" met kamers) komt onder de motorbok te hangen. Bochten en PTFE koppelingen komen natuurlijk van Krumscheid.

Afbeelding

De eerste grote klus die zich nu aandiende was het dichten van de enorme gaten in de motorkap.
Afbeelding

Een polyester of epoxy romp repareer ik met lamineer epoxy en glasmat. Een triplex plaatje bedekt met cellotape op de buitenkant van de kap geschroefd, 2 lagen mat er aan de binnenkant in ( net zo groot als het gat, en een derde laag met overlap).

De mal er af en het gat zit dicht. De kleine gaatjes van de schroefjes dicht ik met een tapje aan de buitenzijde en een druppie epoxy aan de binnenzijde.

Afbeelding

De lijnen en opschriften op de kap zijn bedoeld om na het aanbrengen van de reparatie de gaten voor de bougies en bougie dop zo nauwkeurig en klein mogelijk aan te kunnen brengen.

De verflaag is nog niet van de romp en dient min of meer als bescherming tijdens de verbouwing. Als alles er opnieuw in - en aan zit gaat die er pas af.

Gebruikersavatar
Theo
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 1:55 pm
Contacteer:

Re: P 47

Bericht door Theo » do feb 06, 2014 12:36 pm

Wordt een leerzaam draadje ga ik zeker volgen.

foetsie

Re: P 47

Bericht door foetsie » do feb 06, 2014 2:28 pm

Nog een opmerking over de verf:

Je ziet dat de strepen en rode neus er af zijn. Dat verdween als sneeuw voor de zon met simpel een mesje er af schuiven. Hoe dat kan?

Er was gebruik gemaakt van diverse soorten verf en het zat over alu metallic (waar geen deklaag op zat). Nou.. daar hecht een ander type (op terpentine basis) verf echt niet op.

Ik hou de volgende stelregels aan:

- over een epoxy romp gaat epoxy primer ( 1 k mag)
- dan zijn er keuzes bv autolakken of verf van de bouwmarkt of een combinatie.

Volgorde: eerst cellulose e.d. daarover mag verf op terpentine basis daarover mag verf op waterbasis. Omgekeerd kan niet!!

Natuurlijk kun je over epoxyprimer autolak, weer autolak en dan bv 2 k blanke lak doen.

Maar eerst epoxyprimer over het polyester van de romp en bv de balsa delen bekleden met of voering stof met spanlak of glasmat met G4 lak of ohratex kan allemaal. Ik ga voor voeringstof met spanlak want dat hecht nog beter dan ohratex.

Als dat er op zit kan ik alles met primer doen. Maar goed dit zien we dus later bij de afwerking.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: P 47

Bericht door Erikf » do feb 06, 2014 5:22 pm

Je bent goed bezig Henk.
Ook ik ga dit draadje met aandacht volgen, ik vind het leuk dat je ook een beschrijving doet waarom je zo te werk gaat.
Groeten,
Erik

foetsie

Re: P 47

Bericht door foetsie » vr feb 14, 2014 8:47 pm

Het bijhouden van een bouwverslag gaat van de beschikbare bouwtijd af :lol:

Was in September 2013 al gestart met een draadje op het MBF. Mocht je de (her)bouw verder willen volgen:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/vli ... matie.html

foetsie

Re: P 47

Bericht door foetsie » do feb 20, 2014 5:26 pm


Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: P 47

Bericht door ph-svv » di mar 04, 2014 10:35 pm

https://www.youtube.com/watch?v=Sp6dAmeMCB8

Een aantal warbirds waaronder de P47


Ook nog een docu gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=6g5iAkmqRlY
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

foetsie

Re: P 47

Bericht door foetsie » ma apr 28, 2014 1:53 am


Plaats reactie