verbouwproject landingsgestel Charter

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door Erikf » do jan 30, 2014 8:32 pm

Dit keer geen een bouw maar een verbouwproject voor de verandering.
Vandaag heb ik eindelijk eens het stof van de charter afgepoetst. Ik zit er al een tijdje over te denken om het landingsgestel aan te passen en het model met een neuswiel uit te rusten.

Het plaatsten van het (bestuurbare)neuswiel zal geen probleem zijn. Waar ik alleen nog naar zoek is informatie over de afstand van het zwaartepunt tot de twee achter wielen. Directe informatie heb ik nog niet kunnen vinden en eventueel kan ik de plaats ook wel herleiden van foto's op internet maar als iemand mij kan vertellen hoeveel cm het moet zijn dan hoor ik het graag.

Hieronder een foto van het model toen het nog geen staartwiel had en de enige modificatie het luikje voor de accu was.
Afbeelding

En nog een oude foto met de Charter in de sneeuw
Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
frahati
Berichten: 823
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:02 pm
Contacteer:

Re: verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door frahati » do jan 30, 2014 8:42 pm

Hallo Erik,

Als ik het goed heb en je draait je landingsgestel 180 graden
en je zet er een neuswiel op dan is het al klaar.

Frans. :mrgreen:
happy landings

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door Erikf » do jan 30, 2014 8:51 pm

Daar heb ik ook aan zitten denken maar het heeft 1 klein nadeel.
De wielen komen dan recht onder het zwaartepunt te zitten. Iets in me zegt dat dit problemen gaat geven :mrgreen:

Dus ik wil ze toch iets meer naar achter hebben. de bevestiging zelf is niet zo moeilijk, een kwestie van 3 planken op de romp lijmen daarin komt het landingsgestel en 4 klemmen erop. Volgens dat principe zit het nu ook vast.

Ik ben ook al naar een neuswiel aan het zoeken maar ze zijn er vast wel maar waar......
de achterwielen zijn 70 mm, ik ga er even vanuit dat het voorwiel dat dan ook moet worden.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door flymax » do jan 30, 2014 9:04 pm

Eric,

De grootte van het wiel kan je op zich zelf kiezen. De meeste neuspoten kun je ook zelf op lengte maken. Waar het om gaat is dat het vliegtuig heel licht voorover staat. Daardoor zal hij niet te vroeg loskomen en na de landing niet meer opstuiteren omdat de invalshoek van de vleugel direct verkleind wordt zodra de hoofdwielen de grond raken.

Max

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door luppie » do jan 30, 2014 9:08 pm

wanneer je naar foto's kijkt ze je dat hij net achter de raamstijl zit.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit als hij maar een stukje achter het zwaartepunt zit. Je moet wel op je zwaartepunt letten want je verplaatst redelijk gewicht naar achteren.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door flymax » do jan 30, 2014 9:34 pm

Luppie schreef:wanneer je naar foto's kijkt ze je dat hij net achter de raamstijl zit.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit als hij maar een stukje achter het zwaartepunt zit. Je moet wel op je zwaartepunt letten want je verplaatst redelijk gewicht naar achteren.
Klopt, maar er komt ook een neuspoot bij, die vrij ver voor het zwaartepunt zit...

Max

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door ph-svv » do jan 30, 2014 9:35 pm

Leuk project, ga ik even volgen...
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door Erikf » vr jan 31, 2014 2:47 pm

Dank voor de tips, deze ga ik zeker gebruiken.
Inmiddels heb ik ook al een winkel gevonden die een "Calmato voorpoot" heeft, dus zodra ik daar in de buurt ben zal ik deze halen.

[edit] zojuist op weg naar huis een verkeerde afslag genomen en opeens stond ik voor een winkel met de naam Hangar :D alle materiaal heb ik nu dus ik zal dit weekend beginnen met de ombouw.
De pootjes van de achterste twee wielen ga ik een halve slag draaien, waarschijnlijk staat dat ook mooier en de plaats waar het komt zal ik overnemen van een foto van een Charter waarvan een bouwdraadje op het mbf staat.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door Erikf » vr jan 31, 2014 9:37 pm

Het resultaat van een uurtje bouwen:

Dit is het model nog in de "oude staat"

Afbeelding

Na wat proberen en vergelijken met fotos op het mbf zou dit de plaats moeten worden

Afbeelding

Het landingsgestel is bij de romp iets verzonken en dan met plasticbeugels en schoeven vast gezet. Zoiets wil ik met de nieuwe plaats ook doen. Hier zijn de plankje waar het landingsgestel in moet vallen, met bruislijm vast geplakt.
Het neuswiel zit er ook al op, moet ik nog wat afstellen maar dat komt later wel. Ook moet ik nog de bowdenkabel op z'n plekje in de romp lijmen. Alleen weet ik nog niet waar het moet komen, dat verzin ik nog wel. Waar ik al wel achter ben is dat het buiten de romp moet komen omdat in de romp achter de motor er te weinig ruimte is.

Afbeelding
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: verbouwproject landingsgestel Charter

Bericht door Erikf » za feb 01, 2014 5:31 pm

Bijna klaar :)

Afbeelding
Groeten,
Erik

Plaats reactie