Aan de helling...

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door eric_laermans » za dec 28, 2013 11:30 am

Waarschijnlijk ben ik er vanmiddag en/ of morgenmiddag. Aan de IJsselmeerkant van de Ketelbrug is het erg goed vliegen (zelfs met nagenoeg 'deadair'). Wel extra plakjes lood en tape mee want af en toe is het onstuimig (maar zelfs mijn niet verstevigde zagi doorstaat het, dus voor de meeste zwevers mag het geen problemen opleveren ;) ).

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door eric_laermans » zo dec 29, 2013 7:44 pm

http://www.youtube.com/watch?v=-OL6AD5CLYY

Vandaag dus prima gevlogen samen met Erik en zijn clubzwever. Helaas geen filmpje van de clubzwever, want die liep gedurende de middag een klein beetje reparabele schade op. De clubzwever deed het met een paar grammetjes lood extra overigens prima.

Erik gaf me een tip aangaande 'de slaper'. Frans had er al aan gerefereerd, maar deze ligt dus in Kampen (wist ik niet). Op de bonnefooi ben ik er naartoe gereden en heb er nog even een half uur gevlogen, zonder ballast. Veel betere kwaliteit helling als Ketelbrug, echt een aanrader.

Tip: Parkeer niet in het sompige gras onderaan het talud. Helaas staat mijn auto er nog vast (muurvast), het is nogal drassig :?. 's Kijken of het me morgen gaat lukken de auto los te krijgen.

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door Zaktindegeute » zo dec 29, 2013 7:52 pm

Ik wil niet "Bijdehand" klinken Eric, maar had je niet beter de dijk kunnen gebruiken waar je op stond ?

Heb er ook al eens gestaan en ging perfect...
Overigens prima gefilmd Erik
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door eric_laermans » zo dec 29, 2013 7:54 pm

Om te parkeren? ;) Absoluut, heb 'm beneden neergezet om niemand tot last te zijn, dus een metertje van de weg af. Achteraf niet zo'n goede keuze inderdaad. Hulde aan Erik (erikf) voor het filmen :-).

Gebruikersavatar
Zaktindegeute
Berichten: 1483
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:31 pm
Locatie: Kampen; "The city that rocks, The city that never sleeps"
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door Zaktindegeute » zo dec 29, 2013 7:56 pm

Sorry Eric... ik bedoelde de Keteldijk om helling te zweven.. ;-0)
gr. G.


"Live your life, like there's no tomorrow"

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door eric_laermans » zo dec 29, 2013 8:04 pm

De hellinkjes aan de Ketelbrug zijn kwalitatief stukken minder als het talud aan de Slaper. De Slaper heeft ook sterke gedeeltes en minder sterke, maar over de linie geeft-ie meer 'updraft' door de steilte (en ook hoogte) van de helling. Ter vergelijk... aan de Slaper kon ik alle extra ballast (60gr in totaal) verwijderen en ook met harde wind nog prima vliegen. Aan de Ketelbrug loert continu het risico dat de zwever over de dijk wordt geblazen in plaats naar boven.

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door Erikf » ma dec 30, 2013 9:50 am

Het was een leuke vliegmiddag aan de dijk :)
Voor mij ook de eerste keer dat ik met hellingzweven bezig was dus ik kreeg eerst instructies van Eric, waarvoor nogmaals dank. De eerste vluchten deden we bij het strandje en voor mij maar goed ook, een aantal keer lande ik op het zand :oops: Het waaide zeker, dat voel je goed als je op de dijk staat maar het lijkt opeens harder te waaien als je de zwever in de hand hebt en op het punt staat hem een zetje te geven :shock: Maar dat was vast gevoelsmatig :D

Na een paar vluchten bij het strandje zijn we naar de IJsselmeerkant van de Ketelbrug gelopen en met in gedachte de landingen op het zand nu gaan vliegen zonder een strandje in de buurt :o . Maar het ging lekker en vloog beter dan bij het strandje en de keren dat het model tegen mijn zin in weer naar de aarde ging was dat achter de dijk en niet ver voor de dijk waar geen zand meer was :D .
Bij de laatste "landing" ging het toch iets te hard en had de romp wat schade dus hield het even op en had dus tijd om een filmpje te maken.
Leuk en leerzaam en zeker voor herhaling vatbaar.

Eric, leuk dat je ook nog even bij Kampen hebt gevlogen. Je auto is weer uitgegraven? ;)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door eric_laermans » ma dec 30, 2013 11:33 am

Hoi Erik,

't Was idd erg leuk vliegen gisteren. Vermoedelijk zal de clubzwever het ook erg goed doen bij windkracht 3 - 4. Gisteren n.a.v. jouw tip nog even naar de Slaper gereden en daar is het stukken beter hellingzweven. Ik heb 's geanalyseerd hoe dat kan... hoofdoorzaak één is de hellingshoek van het talud. Zelfs op de lage stukken van het talud is nog enorm veel 'updraft' en hoef je niet bang te zijn dat de zwever de helling over wordt geblazen i.p.v. naar boven. Als de Wisel af is ga ik daar 's proberen te DS'en. Is de clubzwever al weer gerepareerd? Lijkt me leuk daar binnenkort ook nog even een video-verslagje van te maken :-).

Groet,

Eric

PS auto is sinds vanochtend weer terecht

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door han » ma dec 30, 2013 5:20 pm

Hoi Erik L. ,even voorstellen ik ben Han
Heb de laatste tijd veel gelezen over jouw hellingactiviteiten,misschien is het voor
jou wel leuk om bij onze club ook eens vlak te vliegen, je bent van harte welkom.

turbo mac kwek
Lid
Berichten: 123
Lid geworden op: wo mei 15, 2013 10:16 am
Contacteer:

Re: Aan de helling...

Bericht door turbo mac kwek » ma dec 30, 2013 6:41 pm

leuk filmpje

ben je alleen niet bang dat je hem het water in vliegt.
groeten cor

wat omhoog gaat komt altijd weer naar beneden!!

Plaats reactie