Biglift

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Plaats reactie
Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door flymax » do jan 30, 2014 11:17 pm

Vintage Flyer schreef: We zullen in Nederland een stapje verder gaan dan in Duitsland.
Ja daar zijn we goed in!
Europese regels zijn erg, maar in nederland gooien we daar gebruikelijk nog eens een versterkingsfactor overheen.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » vr jan 31, 2014 10:05 am

Wat info voor het maken van een landingsgestel uit 4mm+ verenstaal.

Methode 1 (de simpele manier):

1. In een bankschroef met voldoende massa klemmen
2. een hamer van ten minste een halve kilo gebruiken.
3. in vorm hameren volgens tekening

Het is raadzaam om een doek om de staaf te wikkelen om je handen te sparen.
Hiermee behoud je de meeste sterkte in het staal!

Methode 2 (© Tom Bollongino, MBF):

Het verenstaal dat in de modelbouw gebruikt wordt kan makkelijk in de gewenste vorm worden gebogen. Dit wordt lastiger naarmate de dikte toeneemt.
Bij drie mm. is de kans op scheuren al redelijk groot, afhankelijk van hoe scherp de kromming gemaakt wordt.
Ik heb vaak sterkere landingsgestellen gemaakt omdat op mijn oude vliegveld de grond bepaald grof is, en een net geland model van 5 kilo met een standaard 4 mm
landingsgestel heeft de wielen al snel achter het richtingsroer zitten.

Het bewerken van dit verenstaal tot het gewenste resultaat bestaat uit drie stappen:

1. Vormen
Doorgaans zal een gasbrander gebruikt worden voor de plaatselijke verwarming. Op moeders gaskookplaat gaat het ook. Breng de temperatuur naar smeedniveau,
dat is +/-800°C en te herkennen aan de rode kleur. Probeer tussen donkerrood (650°C) en oranje (950°C) te blijven. Breng de bocht in vorm en stook de temperatuur weer op tot 800°C.

2. Harden
Dompel het hete deel in een emmer koud water of olie, en blijf bewegen zodat er geen bellenvorming op de smeedplek ontstaat.
Vorm op deze manier stapsgewijs het draadmodel. Is het eindproduct gereed, dan gaan we naar fase 3.

3. Ontlaten I
Indien men een oven heeft stellen we de temperatuur in op 200~230°C. Leg het draadmodel voor tenminste een uur in de oven.
Doe de oven uit en laat het geheel in de oven afkoelen.
Haal het draadmodel eruit, zet de oven weer op 200~230°C, en herhaal de handeling nogmaals. That’s it!

3. Ontlaten II
Het kan ook zijn dat iemand geen oven heeft, of het product er niet inpast. Dan kan men het volgende doen.
Verwarm de te behandelen plek met de brander totdat (pas op, gaat snel) er een strogeel (ong. 250°C) huidje op het metaal komt, dus niet opstoken tot het metaal zelf geel opgloeit!
Meteen roerend koelen in het water of olie. Behandel alle delen.

Ikzelf heb voorkeur voor water. Aangezien het kookpunt van olie veel hoger ligt dan water zou dit eigenlijk de voorkeur verdienen,
maar u zal niet de eerste zijn waarbij de olie in brand vliegt. Pas wel op met water als er een volumineus stuk metaal in het water gedaan wordt,
want dat kan een flinke knal geven. Draag met vuur en hitten nooit kunststof kleding.

In lage lichtomstandigheden kan je de temperatuur redelijk zien, gebruik het volgende staatje hiervoor. Het is een gemiddelde waarde,
aangezien elk metaal een afwijkende temperatuur bij een kleur heeft.

donkerbruin= 550
bruinrood= 600
donkerrood= 650
donker kersrood= 750
kersrood= 800
licht kersrood= 850
lichtrood= 900
oranje= 950
geel= 1050
geelwit= 1200
wit= 1350
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door Erikf » vr jan 31, 2014 2:48 pm

mooie en duidelijke beschrijving :)
Zelf heb ik de methode bruut geweld toe gepast.
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door flymax » vr jan 31, 2014 3:05 pm

Erikf schreef:mooie en duidelijke beschrijving :)
Zelf heb ik de methode bruut geweld toe gepast.

Ja zo heb ik het landingsgestel voor de Superchart ook gemaakt. 5 mm verenstaal laat zich koud prima vervormen, misschien worden de bochtstralen fractioneel groter, maar ach.....op 100 meter hoogte ziet niemand dat.

Max

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » vr jan 31, 2014 6:32 pm

Afbeelding

Afbeelding

Voortgang aan het landingsgestel.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » do feb 06, 2014 12:23 pm

Zo, vandaag de motor erop gezet:
Afbeelding
Zier er goed uit met die rode pootjes, past mooi bij de motor :)

Straks nog de motordraden aan de regelaar solderen en de unisens-e van de regelaar afhalen (die gaat in de porter) dan zijn we weer een stapje verder.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

foetsie

Re: Biglift

Bericht door foetsie » do feb 06, 2014 12:29 pm

Zie dat je een Pool hebt gecharterd voor wat hulp. Zal wel niet te veel kosten...

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » do feb 06, 2014 12:52 pm

Haha, nee...

Ik heb de foto aangepast.. geen rommeltafel meer maar met spongebob :D
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door Erikf » do feb 06, 2014 7:16 pm

ga je spongebob ook gebruiken als piloot? Dat lijkt me wel humor als je dan ook z'n lach met een geluidsmodule laat horen :D
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » do feb 06, 2014 7:23 pm

Vandaag even het volgende gedaan:

Vandaag de regelaar van de unisens-e ontdaan die ik eraan gesoldeerd had, die zit nu in de Porter.

De draden die uit de regelaar komen direct verbonden met de motor, dit doe je door deze samen te verbinden met dunne koperdraad en daarna te solderen.
Dan krijg je een super verbinding en veel minder overgangsweerstand.

Afbeelding

Ik moet nog even kijken waar ik een airscoop in de romp maak, de regelaar zit nu in de romp.
Daar moet wat frisse lucht langs, ondanks dat hij maar voor iets meer dan de helft belast word.

Offtopic:
De geluidsmodule zit er inderdaad in, bij een harde landing (het ding reageert op een schok) krijg je dan een dan de volgende geluiden.

- Don't worry I'll be allright :)
- I love jelly fishing
- Whaa jaa haa
- Waa heeee jaaa

Maar in de BL past hij niet, wel in de Porter:
Afbeelding
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Plaats reactie