Biglift

Plaats hier een verslag van uw bouwproject
Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » do jan 30, 2014 9:55 am

Vandaag een gebruikte maar goed werkende accu weiche gekocht voor de BL (voor wènig) :D

Deutsch PowerBox 40/16 Expert:
Afbeelding

Hier de Specs

Ik vind het wel een prettig idee dat een kist welke bijna 2500W verstookt ook een betrouwbare voeding heeft.
In eerste instantie had ik gepland om er een 5Amp uBEC in te zetten, maar daar voel ik me achteraf toch niet zo goed bij.
Zeker na de crash van luppie, waar de BEC het begeven had.

Er zitten straks 3x D-7550MG (140Ncm) servo's en 2x D-5000MG (32Ncm) servo's in de BL, die ook vast wel wat stroom lusten.

Van Peter (Hangar) het advies gekregen om 2x 4 Sub-C cellen NiMH te gebruiken, dus dat gaan we doen.
(in tegenstelling van de 2S LiFE die hier eerst stond)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door Erikf » do jan 30, 2014 1:17 pm

Goed idee. Als gewicht toch niet zo belangrijk is dan moet je het vooral doen. Een groot model herstellen omdat het een crash gehad heeft, is meer werk.
Groeten,
Erik

foetsie

Re: Biglift

Bericht door foetsie » do jan 30, 2014 2:44 pm

Jammer!! Had nou eerst even overlegd want dit is weggegooid geld. Die powerbox is weliswaar heel goed maar werkt alleen in een K8b of zo…. :lol: :lol:

Hé man goed gedaan!!! In één klap tig % meer zekerheid met 2 voedings accu’s. En wil je nog een stap verder gaan dan ook 2 ontvangers:

Rol links op kanaal 1 en ontvanger 1
Rol rechts op kanaal 5 en ontvanger 2
Hoog/laag op kanaal 2 en ontvanger 1
Gas op kanaal 3 en ontvanger 2 (niet gelijk met hoog/laag)
Richting op kanaal 4 en ontvanger nr maakt niet uit.
Sleepkoppeling niet via de powerbox (want die is maar 5 kanaals als ik het goed zie) en die kan dus rechtstreeks op ontvanger 1 (niet samen met gas).

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » do jan 30, 2014 3:12 pm

Henk,

Ik ga hoogte-, richting- en rolroer(en) en de sleepkoppeling via de powerbox doen, met één ontvanger.
Gas gaat naar mijn regelaar want die heeft aan de spanning van de ontvanger genoeg (4,8V)

(Zelfde geld ook voor jou elektro K8b)
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door flymax » do jan 30, 2014 5:54 pm

Vintage Flyer schreef:Jammer!! Had nou eerst even overlegd want dit is weggegooid geld. Die powerbox is weliswaar heel goed maar werkt alleen in een K8b of zo…. :lol: :lol:

Hé man goed gedaan!!! In één klap tig % meer zekerheid met 2 voedings accu’s. En wil je nog een stap verder gaan dan ook 2 ontvangers:

Rol links op kanaal 1 en ontvanger 1
Rol rechts op kanaal 5 en ontvanger 2
Hoog/laag op kanaal 2 en ontvanger 1
Gas op kanaal 3 en ontvanger 2 (niet gelijk met hoog/laag)
Richting op kanaal 4 en ontvanger nr maakt niet uit.
Sleepkoppeling niet via de powerbox (want die is maar 5 kanaals als ik het goed zie) en die kan dus rechtstreeks op ontvanger 1 (niet samen met gas).
Henk,
is dat niet heel erg old school?
De moderne 2,4 ontvangers zijn al dubbel uitgevoerd, waarbij de ontvanger zelf het beste signaal uitkiest. Om nou van 2 naar 4 ontvangers te gaan lijkt me wat overdone. Uiteindelijk werk je ook maar met 1 zender (en de piloot is ook niet dubbel uitgevoerd, schizofrenie daargelaten :lol: :lol: )

Max

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » do jan 30, 2014 7:48 pm

flymax schreef:Uiteindelijk werk je ook maar met 1 zender (en de piloot is ook niet dubbel uitgevoerd, schizofrenie daargelaten :lol: :lol: )

Max
Die's geinig :lol:
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door flymax » do jan 30, 2014 8:07 pm

Dank je :) .

Overigens zou mijn prioriteitsstelling voor de Powerbox bij het gas liggen ten koste van richting. Gas is een vitale functie, en je hebt wel gelijk dat de regelaar geen extra spanning nodig heeft, maar de powerbox versterkt het ontvangersignaal, en doet nog wat aan ruisonderdrukking. Vliegtechnisch kun je het richtingsroer in geval van nood wel missen. Natuurlijk hoop je dan niet dat hij extreem in de hoek blijft staan maar in grensgevallen zou ik liever controle over mijn gas houden.

Max

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » do jan 30, 2014 8:36 pm

Max,

Ik begrijp wat je zegt, maar ik vind een bewegende servo belangrijker dan gas.

Naar beneden komt ie toch wel, dan liever gecontroleerd :lol:

Daarbij zal een servo meer stroom nodig hebben en dat is de functie van een powerbox.

De regelaar doet het zonder de powerbox ook prima. (anders hadden we er allemaal wel een in onze kisten zitten toch)
Ik moet er niet aan denken dat hij een onbedoeld signaal gaat versterken naar het gas :o

Maar goed, eerst maar even afwachten tot ik 'm in huis heb dan ga ik lekker prutsen.

Iemand nog een goed adresje voor Sub-C met soldeerlippen?
Ik had DEZE gevonden, met staffel korting net geen 3 tientjes voor 8 stuks.
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

foetsie

Re: Biglift

Bericht door foetsie » do jan 30, 2014 10:38 pm

De "gewone" 2,4 gHz ontvangers worden gezien als enkelvoudig (ondanks die 2 antennes). Daarnaast heb je bij diverse merken de dual ontvanger (2 ontvangers in één behuizing). Boven de 25 kg zijn 2 enkelvoudige ontvangers of één dual ontvanger verplicht. Het is zeker niet old scool want bossen vliegers maken gebruik van de enkelvoudige ontvangers.
We zullen in Nederland een stapje verder gaan dan in Duitsland waar in de regelgeving het gebruik van 35 Mc zelfs nog is toegestaan...echter niemand doet dit. Bij ons zal 2,4 Ghz verplicht worden (op je +25 kg kist). In de meeste gevallen wordt een kist dan links en recht gescheiden en verdeeld over de 2 ontvangers. Gas en contact( benzinemotor) gaan over de ene en de andere ontvanger.

Onder de 25 kg mag je natuurlijk best een beetje + 25 kg stijl doen. Kan nooit kwaad.

Gebruikersavatar
ph-svv
Lid
Berichten: 1393
Lid geworden op: wo jun 06, 2012 2:08 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Biglift

Bericht door ph-svv » do jan 30, 2014 10:44 pm

OK

Ik wil niet lullig doen, maar wat heeft dit nog te maken met mijn biglift ?

Ik wil bij deze dus het verzoek doen om een beetje on-topic blijven
(of anders gewoon even een nieuwe discussie starten),
zo wordt het wel erg lastig om de info in de toekomt terug te vinden.

Merci!

verstuurd vanaf mijn Android telefoon
Groet Sander,
Mijn Hangar

Het denkwerk neemt altijd een significant deel van de totale bouwtijd in beslag,
vandaar dat mijn kisten nog niet af zijn ;)

Plaats reactie