Savonius Autorotating Rotorwing plane

Alles over vliegtuigen van "schuim"
Plaats reactie

Heeft een rotor-wing zin?

Peiling eindigde op wo aug 29, 2018 9:30 am

Nee, nodeloos ingewikkeld.
0
Geen stemmen
Ja, het kan in de toekomst luchtvaart veiliger maken.
1
100%
Ja, maar enkel voor R/C modelbouw toepassing.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 1

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Savonius Autorotating Rotorwing plane

Bericht door eric_laermans » ma mei 21, 2018 9:14 am

In dit korte beeldverslag laat ik de bouw en vlucht elementen van een Savonius Autorotating Rotorwing plane (kortweg: SAR-plane) zien.

Allereerst mijn motivatie. Mijn wens was een vliegtuig waarmee je op een wind-luwe avond op zeer rustig tempo wat rondjes kan vliegen. In Hattem zijn prachtige dijkjes waar je zonder iemand in de weg te zitten (mens en dier) 's avonds prima kan vliegen. Picknick-tafels en bankjes zijn er min of meer voor gemaakt.

Zo is het idee geboren om een rotor in te zetten die ieder zuchtje wind om zet in opwaartse energie, maar ook zonder wind energie-efficiënt door kan blijven vliegen.

Hieronder is nog even een plaatje opgenomen ter verduidelijking:

Afbeelding 

Als voorbeeld een tennisbal met backspin die op het plaatje van rechts naar links door de lucht gaat en al draaiend opwaartse kracht creëert.

Hoe zet je dat om in een niet al te zware, maar toch duurzame constructie? Dat is nog wel even puzzelen. Tevens wil ik zo min mogelijk wrijving op de bewegende delen (rotor). Dus heb ik besloten kogellagers te gebruiken om de wrijving te minimaliseren.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Savonius Autorotating Rotorwing plane

Bericht door Tonnie78 » ma mei 21, 2018 10:28 am

Hallo Eric. Leuk concept, maar dat zelf roterend, kan je uitleggen hoe dat werkt. Ik ken wel het effect dat een draaiende kogel of cilinder lift oplevert ( Kutra- Joukowski lift theorie), maar dat hij uit zichzelf gaat of blijft draaien heb ik nog niet eerder gezien.

Lichte stevige cilindrische kokers moeten toch prima te maken zijn uit koolstofvezel en epoxy.

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Savonius Autorotating Rotorwing plane

Bericht door eric_laermans » ma mei 21, 2018 12:19 pm

Zelf-roterend wil in dit geval zeggen, dat als je de rotor door de wind 'sleept' (het model krijgt een motor + prop), dat de Savonius-rotor gaat roteren en daarmee over de gehele spanwijdte lift genereert. Hieronder een foto van een Savonius-rotor waarmee energie wordt opgewekt. Het is vergelijkbaar met een Flettner-rotor die je kent van de weerstationnetjes voor het meten van de windsnelheid.

Afbeelding 

Kutta-Joukowski hebben in hun Lift Theorem weten te kwantificeren hoeveel lift wordt opgewekt met een draaiende cilinder. De cilinder zul je alleen wel moeten aandrijven, in tegenstelling tot een Savonius-rotor die in dat opzicht wel iets weg heeft van de rotor van een autogyro.

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: Savonius Autorotating Rotorwing plane

Bericht door luppie » ma mei 21, 2018 10:49 pm

Ik heb op youtube daar wel verschillende dingen over gezien maar dat ging vooral over een aangedreven roterende vleugel.

Afbeelding

Jij wilt een gladde cilinder maken? Ik kan me voorstellen dat deze toch een bepaalde ruwheid moet hebben ?
https://youtu.be/acXvl-8xrBM
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Savonius Autorotating Rotorwing plane

Bericht door Tonnie78 » ma mei 21, 2018 10:52 pm

Ik denk dat de illustratie met de tennisbal een beetje verwarrend werkt Eric. Want je wilt een rotor maken met twee halve cilinders als ik het goed begrijp?

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Savonius Autorotating Rotorwing plane

Bericht door eric_laermans » di mei 22, 2018 8:15 am

Helemaal correct, Tonnie. Inderdaad een Savonius-rotor die aangedreven door de vliegwind (zgn autorotatie). Heb inmiddels een proefopstelling gemaakt en wat testvluchten met wisselend resultaat....

https://youtu.be/Jrl1czMoRyg

Plaats reactie