Woensdag middag discussie

Voor het kletsen over RC of niet RC gerelateerde onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kadet
Berichten: 405
Lid geworden op: do mei 08, 2014 9:43 am
Contacteer:

Woensdag middag discussie

Bericht door kadet » wo apr 26, 2017 9:10 pm

Waarom een Pilatus model zo`n lange neus heeft? Komt dit door een lijnmotor?
Nee door de plaatsing van een turboprop met achter aanzuiging, zie YouTube filmpje.

Volgens wikipedia was het originele ontwerp met een lijnmotor uitgevoerd!

https://www.youtube.com/watch?v=93L9RkrSlg0

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Woensdag middag discussie

Bericht door eric_laermans » do apr 27, 2017 9:40 am

Dit zijn toestellen die op schaal (soms) verschrikkelijk slecht vlieggedrag vertonen vóór ze op snelheid zijn. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Ik houd de grote afstand van prop tot vleugel hiervoor verantwoordelijk.

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Woensdag middag discussie

Bericht door flymax » do apr 27, 2017 1:47 pm

eric_laermans schreef:Dit zijn toestellen die op schaal (soms) verschrikkelijk slecht vlieggedrag vertonen vóór ze op snelheid zijn. Tenminste, zo heb ik het ervaren. Ik houd de grote afstand van prop tot vleugel hiervoor verantwoordelijk.
Mijn Porter heeft in de afgelopen 7,5 jaar bijna 2000 starts gemaakt (sleepbedrijf) en ik ken geen stabielere kist dan deze. Zo'n lange neus heeft eerder een stabiliserend effect om de top-as (dus richtingsstabiliteit). Ik vraag me af waarop jouw ervaringen zijn gebaseerd, want de Porters die ik ken vliegen allemaal prima.


Overigens is die lange neus om 2 redenen nodig: zoals Rob al aangaf heeft deze achteraanzuiging, maar bovendien is de turbinemotor een stuk lichter dan de zuigermotor en moest er dus vooraan een stukje bij.

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Woensdag middag discussie

Bericht door Tonnie78 » do apr 27, 2017 3:35 pm

Ik verbaas me er ook een beetje over. Een EasyStar is redelijk stabiel en daarbij wordt helemaal geen lucht over de vleugel geblazen, en ook de gemiddelde zwever heeft deze luchtstroom niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Woensdag middag discussie

Bericht door eric_laermans » do apr 27, 2017 9:16 pm

Dan ligt het aan mij. Het was weliswaar een PC-21 look-a-like, dus een laagdekker. Waarschijnlijk was e.e.a. nog niet helemaal goed afgesteld (CG, etc.).

Gebruikersavatar
Tonnie78
Berichten: 973
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 10:38 am
Contacteer:

Re: Woensdag middag discussie

Bericht door Tonnie78 » do apr 27, 2017 10:44 pm

Hallo Eric.

Ik ken je volgens mij niet persoonlijk, maar ik verbaas mij er een beetje over dat je blijkbaar op basis van de ervaring die je hebt met een enkel toestel, een uitspraak doet over " dit soort modellen "

Je zou hiermee mensen volledig onterecht op verkeerde gedachten kunnen brengen.

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Woensdag middag discussie

Bericht door eric_laermans » vr apr 28, 2017 2:23 pm

Gelukkig licht ik e.e.a. ook toe en ik geef het weer als mijn eigen ervaring. En dat ook nog 's in het subforum 'Kletspraat' ;) .

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: Woensdag middag discussie

Bericht door flymax » zo apr 30, 2017 9:51 am

eric_laermans schreef:Gelukkig licht ik e.e.a. ook toe en ik geef het weer als mijn eigen ervaring.

Daar zit hem nou precies de crux. Je geeft dingen weer als jouw eigen ervaring, terwijl je nog nooit zo'n vliegtuig hebt gevlogen. Het internet staat vol met dat soort "deskundigen" en daardoor wordt de kwaliteit van de informatie ondermijnd.
Het is dus niet dat we niet in jouw mening geïnteresseerd zijn, maar beperk je tot wat je echt weet. Dat voorkomt ook dat wij gaan doorvragen :D

Gebruikersavatar
eric_laermans
Berichten: 93
Lid geworden op: za sep 14, 2013 9:14 am
Contacteer:

Re: Woensdag middag discussie

Bericht door eric_laermans » di mei 02, 2017 11:59 am

Ik licht wel toe om welk vliegtuig het gaat, en daar begint de topic-starter ook mee, een pilatus-model, ene met een langen neus. Awel, daar heb ik dus wel ervaring mee en die beschrijf ik. ;)

Plaats reactie