zomaar een experimentje

Voor het kletsen over RC of niet RC gerelateerde onderwerpen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

zomaar een experimentje

Bericht door Erikf » ma dec 01, 2014 10:43 pm

soms heb je van die avonden, je denkt wat over vleugelbelasting van indoorvliegtuigen en wat het effect is als je een zwaar model hebt of een licht model. Maakt het veel uit die paar gram........
We weten allemaal wel dat weinig gewicht wel belangrijk is................ maar hoe belangrijk?
Dus tijd voor een experimentje:

Ik heb 3 gelijke stukken papier genomen van verschillende gewicht. Daarmee heb ik 3 vliegtuigjes gevouwen die wel aardig op elkaar lijken

Afbeelding

Afbeelding

de vliegtuigen hebben een span van 8,5 cm en lengte van ongeveer 9 cm
De eerste is van gewoon printerpapier is 1,13 gram en een vleugelbelasting van 2,9 g/dm2. Het papier was zelf 0,75 g/dm2.
De tweede is van vouwpapier van de Aldi. 1,7 gram "zwaar" en vleugelbelasting van 4,4 g/dm2. Dit "karton" is 1,13 g/dm2 zwaar.
De derde is ook van printerpapier maar dan 0,82 gram en vleugelbelasting van 2,19 g/dm2. Het lichtste velletje papier met 0,54 g/dm2.

Afbeelding

Dan de vliegtest. Na diverse afstel vluchten kon ik met de testen beginnen, tenminste van de vele testvluchten waren een aantal die niet eindigden tegen een stoel of in de planten ;) Van de "goede" vluchten heb ik dan de volgende resultaten

De start was iedere keer van 2 meter hoogte.
Het eerste model (1,13 gram) vloog 3 keer over een afstand van 6 meter in ongeveer 4 seconden.
De tweede (zware) vloog iedere keer 3 seconden maar eerst 4 meter, daarna 7 en 6.
de derde vloog beter dan de anderen: 7 meter in 5 seconden en de laatste twee vluchten zouden waarschijnlijk 9 meter in 5 seconden en 8 meter in 4 seconden geweest zijn. Echter de kamer was niet groot genoeg ;) dus ik heb dat moeten herleiden uit de plek waar het model lande en hoe hoog het toen nog was.

conclusie is dat het gewicht wel veel uitmaakt in de snelheid van het vliegen. Een lichter vliegtuig vliegt veel rustiger en mooier.
Dat we licht "moeten" bouwen wisten we al maar het is leuk om dit ook terug te zien in dit experimentje.

Dat was een avondje indoor vrije vlucht ;)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: zomaar een experimentje

Bericht door luppie » ma dec 01, 2014 11:23 pm

mooi werk Erik!
Dat je zo'n experiment doet is leuk maar dat je de resultaten hier plaatst is top.
Ook leuk voor in de zaal want rondvliegen met magnums is leuk maar een beetje experimenteren met dit soort dingen is veel leuker.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

han
Berichten: 699
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:03 pm
Contacteer:

Re: zomaar een experimentje

Bericht door han » di dec 02, 2014 3:34 pm

Heel leuk Erik (waar een mens zich al mee bezig houdt),hoe kun je trouwens het toestel weggooien de
stopwatch indrukken en tegelijk de afstand bepalen.
Je hebt het gewicht per vierkante dm bepaalt heb je daarvoor van ieder toestel het
vleugeloppervlak uitgerekend?

Gebruikersavatar
Erikf
Lid
Berichten: 779
Lid geworden op: za sep 24, 2011 4:41 pm
Contacteer:

Re: zomaar een experimentje

Bericht door Erikf » di dec 02, 2014 8:09 pm

De tijd heb ik niet met de stopwatch gedaan, het kan wel maar dan moest ik even en timer programmeren op de laptop en die als stopwatch gebruiken. Daar was ik even te lui voor ;)
De afstand heb ik na de landing even uitgemeten.

Wat de gewichten en oppervlakte betreft. De vleugeloppervlak heb ik uitgetekend op een vel papier en dan met wat knippen en plakken een rechthoek van gemaakt en zo de oppervlak berekend. Daarna is het een kwestie van rekenen met grammen en decimeters.

Dus erg moeilijk was het eigenlijk niet. :)
Groeten,
Erik

Gebruikersavatar
flymax
Lid
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo aug 15, 2010 8:36 pm
Contacteer:

Re: zomaar een experimentje

Bericht door flymax » di dec 02, 2014 10:42 pm

Luppie schreef: Ook leuk voor in de zaal want rondvliegen met magnums is leuk maar een beetje experimenteren met dit soort dingen is veel leuker.
Helemaal eens Johannes!!
Na x seizoenen linksom door de zaal vliegen begint de sjeu er een beetje af te raken.
Wat mij betreft mag er wel een blok (45 minuten of zo) voor ingeruimd worden. vrije vlucht en andere experimenten.....
Of een papieren vliegtuigjes wedstrijd. Lekker laagdrempelig en toch leuk

Max

Gebruikersavatar
luppie
Beheerder
Berichten: 1730
Lid geworden op: do aug 12, 2010 9:29 pm
Locatie: Double-u monkeyfield
Contacteer:

Re: zomaar een experimentje

Bericht door luppie » di dec 02, 2014 11:19 pm

Goed idee Max.
Ik hoorde al van diverse mensen dat ze ook wel zo'n motortje wilde hebben die je op een papieren vliegtuigje kan zetten. Hiermee kun je leuk experimenteren op een stukje 3mm schuim. Ik zal eens even een draadje starten om te kijken hoeveel animo hier voor is.
Heb je vragen over foto's op het forum of andere privacy gevoelige dingen, stuur dan een pb of email naar mij.

Plaats reactie